אחרי שהשיג 64 ממליצים

הנשיא הטיל את המנדט על נתניהו: "לא נעלמה מעיניי העובדה שמתנהל נגדו הליך פלילי"

נשיא המדינה יצחק הרצוג הטיל את המנדט על ראש הממשלה הנכנס נתניהו, זאת אחרי שהשיג 64 ממליצים ממפלגות גוש הימין | לצד זאת, נתניהו ינסה להקים ממשלה במהירות האפשרית | נתניהו: אהיה ראש הממשלה של כולם" (חדשות פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: קובי גדעון)

בעוד מפלגת הליכוד בהנהגת נתניהו נמצאת בשיאו של המשא ומתן הקואליציוני, ראש הממשלה לשעבר נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה יצחק הרצוג.

הרצוג אמר בהצהרה המשותפת עם נתניהו: ל"א נעלמה מעיניי העובדה שנגד חה"כ נתניהו מתנהל הליך פלילי, אך ביהמ"ש העליון אמר את דברו".

את דבריו פתח נשיא המדינה ואמר: "מכובדי חבר הכנסת בנימין נתניהו, מכובדיי כולם, עם קבלת התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-25, ביום רביעי שעבר, ניגשתי למילוי המלאכה שמטיל עליי סעיף 7 לחוק יסוד: הממשלה, וקיימתי התייעצויות עם נציגי כל הסיעות שנבחרו לכנסת ה-25."

עוד אמר: "ברשותכם, אני מבקש להתייחס בכמה מילים להתייעצויות עצמן, לאור שאלות שעלו מהציבור; שאלות והתייחסויות שאני מודה ומברך עליהן, ועל האכפתיות והאחריות שהן משקפות. מאז קום המדינה קיימו נשיאי ישראל כולם התייעצויות נרחבות ומעמיקות עם נציגי הסיעות, כלומר – שאלו והקשו עליהם בנושאים רבים ומגוונים והציפו לדיון סוגיות מאתגרות וחשובות. כידוע, עד תקופתו של קודמי – הנשיא העשירי ראובן ריבלין – היו הפגישות סגורות מעין הציבור והתקשורת. הנשיא ריבלין פתח אותן לשידור חי, מתוך רצון להגביר את השקיפות ואת אמון הציבור בתהליך, וכך נהגתי גם אני. עם זאת, מסורת הדיון במפגש הנשיא עם הסיעות, כולל הצפת שאלות מאתגרות ונוקבות – לא פסקה ולא שונתה, ובצדק.

אני מודה לנציגי כלל הסיעות בכנסת הנבחרת על שיחות מרתקות, פתוחות וכנות, אשר הדגישו את יופייה ועוצמתה של הדמוקרטיה הישראלית, ששואבת את כוחה מפסיפס הקולות העשיר והמגוון שמתקיים בנו כחברה וכמדינה."

בהמשך, הוסיף ואמר כי "מן ההתייעצויות שקיימתי עולה התמונה הבאה: 64 חברי כנסת המליצו על חבר הכנסת בנימין נתניהו. 28 חברי כנסת המליצו על חבר הכנסת יאיר לפיד. ו-28 חברי כנסת בחרו שלא להמליץ על מי מחברי הכנסת, לתפקיד הרכבת הממשלה.

לפיכך, לפי כל השיקולים הנובעים מהחוק ומן המסורת שהונהגה על ידי קודמיי: מבחינת התמיכה הגדולה ביותר במועמד מסוים מקרב חברי הכנסת, ומבחינת המפלגה הגדולה ביותר בכנסת. וכמובן מבחינת השיקול עליו מצביעים כשיקול המרכזי: מיהו חבר הכנסת לו יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב את הממשלה הבאה - התוצאה היא ברורה, ויש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בנימין נתניהו."

נתניהו הוסיף ואמר כי "לא נעלמה מעיני כמובן, העובדה כי כנגד חבר הכנסת נתניהו מתנהל הליך משפטי בבית המשפט המחוזי בירושלים, ואינני מקל בכך ראש כלל וכלל. עם זאת חשוב לציין כי בית המשפט העליון כבר אמר את דברו בבירור בנוגע לכתב אישום תלוי ועומד כנגד חבר כנסת המועמד לתפקיד הרכבת הממשלה - במספר פסקי דין, כולל בהרכב מורחב של 11 שופטים כשהוטלה מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת נתניהו על ידי קודמי בתפקיד – הנשיא ראובן ריבלין. לנוכח כל אלו, לאחר ששקלתי את הדברים בהתאם לדין; ולאחר שנתת לכך את הסכמתך, כמתחייב בחוק, החלטתי להטיל עליך – חבר הכנסת בנימין נתניהו - את מלאכת הרכבת הממשלה.

מכובדיי, כובד האחריות המוטלת על כתפיה של ממשלה בישראל, ובוודאי על העומד בראשה -

הוא מהגדולים והמורכבים בעולם. לאזרחי ישראל דרושה ממשלה יציבה ומתפקדת. ממשלה שמשרתת את כלל אזרחי ישראל – אלה שתמכו ובחרו בה, וגם אלה שהתנגדו לכינונה; ממשלה הפועלת בשליחותם ולמענם של כל גווני הפסיפס הישראלי – מכלל הקהילות, המגזרים, האמונות, הדתות, אורחות החיים, התפיסות ועולמות הערכים המגוונים; ומגלה רגישות ואחריות כלפי כולם."

"למדינת ישראל דרושה ממשלה, שגם אם לא תבטא בהרכבה את כל השקפות העולם וחלקי הבית, תדע להוביל מהלך של חיבור ואיחוד – בין כל חלקי העם ולקיים שיח אחראי, זהיר, פתוח, כן וקשוב עם יתר רשויות השלטון. חשוב שנזכור – אין לנו, כאומה, מרחב לטעויות קריטיות. על כל ממשלה לנהוג בזהירות רבה בנושאים שהם גורליים לקיומנו - להגנה על ביטחוננו, ולשמירה על קווי המתאר היסודיים ביותר שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית.

"מכובדי חבר הכנסת בנימין נתניהו, כשליח ציבור מנוסה, שמילא שלל תפקידים בכירים במדינתנו, לרבות מספר כהונות כראש ממשלת ישראל - אתה מכיר ויודע היטב, אלו נושאים ואתגרים דחופים ביותר ניצבים על הפרק, ובכללם איומים פנימיים וחיצוניים; לצד הזדמנויות חשובות. לפיכך, המשימה שמוטלת בראש ובראשונה עליך - כמי שצריך כעת להרכיב את הממשלה המיועדת ולעמוד בראשה, היא להנהיג ממשלה וקואליציה שיהיו מודעות לאחריות העצומה המוטלת עליהן ולעובדה כי בחירות בישראל הן לא משחק סכום אפס."

הרצוג העניק את המנדט ואמר: "אני מעניק לך בזאת את כתב המינוי, ומאחל לך הצלחה במשימתך. הצלחתך היא הצלחת העם כולו. תודה רבה."

ראש הממשלה לשעבר נתניהו עלה בהמשך ואמר: "אני מבקש להודות לכל 64 חברי וחברות הכנסת שהמליצו עליי. נעשה הכל כדי שזו תהיה בעזרת השם ממשלה יציבה ומוצלחת, ממשלה אחראית ומסורה, שתפעל לטובת כל תושבי המדינה בלי יוצא מן הכלל.

בעשור האחרון הבאנו את ישראל למעמד של כוח עולה בין האומות, ונעשה הכל כדי להצעיד אותה מעלה לפסגות גבוהות אף יותר."

עוד אמר כי הוא "אישית נרגש מאוד לקבל את הזכות להרכיב את הממשלה, לא פחות מאשר בפעם הראשונה שזכיתי לכך לפני 26 שנים. ציבור המצביעים נתן אמון חד-משמעי בי ובליכוד, כמו גם במפלגות השותפות לדרכנו. אבל אני רוצה לומר: אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כולם – של מי שבחרו בי, ושל מי שלא בחרו בי. זה משקף את מה שאני מאמין בו ומה שמנחה את פעולתי.

זאת האחריות שלי כראש ממשלת ישראל וכך פעלתי כשיחד עם חבריי, הבאנו מיליוני חיסונים לכל אזרחי ישראל, הבאנו את העשור הבטחוני והכלכלי הטוב בתולדות ישראל לכל אזרחי ישראל והבאנו ארבעה הסכמי שלום היסטוריים לכל אזרחי ישראל ולטובת עמי האזור."

בהמשך אמר: "בכוונתי לפעול יחד כדי להגדיל את מרחב ההסכמה בתוכנו. גם אם ישנם בין חלקי העם חילוקי-דעות בנושאים מהותיים יש די והותר נושאים שסביבם הרוב המכריע יכול להתאחד ולהסכים. אחים אנחנו, נועדנו לחיות זה לצד זה.

יש רבים-רבים שמברכים על תוצאות הבחירות – אבל יש גם מי שמשמיעים נבואות-זעם ומפחידים את הציבור. זאת לא הפעם הראשונה שדברים כאלה מושמעים. אמרו את זה על בגין, אמרו את זה גם עליי, זה לא היה נכון אז וזה לא נכון גם היום."

מוקדם יותר היום (ראשון) יושב ראש ש"ס, אריה דרעי, הודיע לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, כי קיבל החלטה לכהן כשר האוצר ולוותר על משרד הפנים. במידה ודרעי אכן יכהן בתפקיד הרי שהוא יהפוך לפוליטקאי החרדי הראשון המכהן כשר האוצר.

דרעי נפגש בסוף השבוע עם ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, ובמהלך השיחה העלה את הספקות האם לקבל לידיו את התפקיד הבכיר. אמש הוא שוחח עם מספר ממקורביו ולאחר דיון ארוך שנמשך גם עם חברי מועצת חכמי התורה, הוא קיבל את ההחלטה לכהן כשר האוצר.

בתוך כך יצוין, אחד מיועציו של דרעי התבטא ביום שישי האחרון כי הדיון על תיק האוצר הינו חלק בתרגיל פוליטי בלבד. היועץ טען: "הכל משחק מתואם עם ביבי, אריה יהיה במשרד הפנים". כך שעד שלא נחתם הסכם בין הצדדים, ייתכנו שינויים בחלוקת התיקים.

כפי שדווח אמש ב'כיכר השבת', בימים האחרונים דרעי נפגש עם שרי אוצר לשעבר בכדי ללמוד על התפקיד המורכב. ל'כיכר השבת' נודע כי דרעי הבהיר בפגישות עם ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, כי במידה ואכן יקבל את תפקיד שר האוצר הרי שהוא ידרוש במקביל את משרד הבריאות במקום משרד הרווחה.

כעת ייצטרך נתניהו לנסות ולרכך את יו"ר 'הציונות הדתית', ח"כ בצלאל סמוטריץ', המתעקש על תיק האוצר או תיק הביטחון ולא מוכן לחתום על הסכם קואליציוני לא שדרישתו תתקבל.

אמש (מוצ"ש) התכנסה מועצת חכמי התורה לדון על המשא ומתן הקואליציוני. דרעי סקר בפני הרבנים את המשא ומתן ודרישות ש"ס להצטרפות לקואליציה. בהמשך, פירט דרעי בפני הרבנים את חלוקת התיקים המוצעים.

יצוין כי בקואליציה המוקמת מעריכים כי הממשלה החדשה תושבע רק בשבוע הבא, בשל קשיים העולים במשא ומתן, בין היתר מול סיעת 'הציונות הדתית'. נתניהו צפוי לקבל היום מנשיא המדינה, יצחק הרצוג, את המנדט להרכבת הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר