הפיגוע במחסום שועפט

יודחו הלוחמים שלא חתרו למגע מול המחבל שהרג את נועה לזר

הרמטכ"ל והמפכ"ל קיבלו את תחקיר הפיגוע הקשה במחסום שועפט בו נפלה החיילת נועה לזר הי"ד • החיילים שלא חתרו למגע עם המחבל יודחו • "כשלים בתפקוד הכוח: לא חתרו למגע עם המחבל, לא מיהרו בתגובתם" (משטרה)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
זירת הפיגוע ונועה לזר הי"ד (צילום: חיים גולדברג כיכר השבת ודובר צה"ל)

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי והמפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי קיבלו היום (שני( את תחקיר הפיגוע הקשה במחסום שועפט בו נפלה החיילת נועה לזר הי"ד, החיילים שלא חתרו למגע עם המחבל יודחו.

כזכור, לפני כחודש, במוצאי שבת, הגיע מחבל למעבר שועפט, יצא מרכבו וירה לעבר לוחמי מג"ב, צה"ל ומאבטחי משרד הביטחון, בעת חילופי משמרות במעבר שבפיקוד מג״ב. סמל נועה לזר ז"ל נהרגה מהירי. בנוסף, נפצעו מאבטח של משרד הביטחון ולוחמת מג"ב.

בסיום התחקיר הראשוני, קבע מפקד מג"ב שהאירוע הטרגי האירוע הטרגי צריך היה להסתיים בתפיסת המחבלים או ניטרולם.

בתחקיר האירוע שבוצע על-ידי מפקד עוטף ירושלים, תת-ניצב עמי נידם, זוהו כשלים בשגרת הפיקוד במחסום, במהירות התגובה ובאיכותה, ובאי-חתירה למגע עם המחבל על-ידי הכוחות הפועלים במעבר.

בנוסף נמצא כי התנועה הרגלית במעבר, המתקיימת כדבר שבשגרה על פי נהלי המעבר, היא תקלה חמורה ויציאת המחבל מהרכב התאפשרה כתוצאה מכך. עוד נמצא, כי על אף ששלושה מלוחמי מג״ב במעבר ירו לעבר המחבל, לוחמי מג"ב שהיו במקום הגיבו שלא כמצופה ולא בהתאם לערכי החיל.

בעקבות ממצאי התחקיר, הורה מפקד מג"ב על הגדרת רף מחייב לביצוע התרגולות במעבר, הכשרה ייחודית מקצועית למפקדי המעבר, התקנת תשתית טכנולוגית מספקת לצרכי המשימה במעבר וכן על קיום מנגנון פיקוח קפדני.

בסיום התחקיר, החליט מפקד מג"ב לנקוט צעדים משמעתיים ובהם נקיטת הליך הדחה של שלושה שוטרים בקבע על אי עמידה בערכי מג"ב, הליך הדחה מתפקיד פיקודי לשנה של קצין מג"ב ומתן הערה פיקודית למ״פ מג״ב ולמג"ד מג"ב על ידי מפקד מג"ב.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וסיכם כי תוצאות האירוע כואבות וקשות. עוד קבע כי מצופה היה מהלוחמים באירוע לחתור למגע, וכי הם פעלו באופן שאינו תואם את המצופה מכל לוחם במערכת הביטחון.

כמו כן, כוכבי החליט על הפסקת פעילותם של לוחמי צה"ל במחסום שועפט תוך חודש ימים, זאת בעקבות אופי המשימה במחסום, שתכליתו מעבר של אזרחים ותושבי ישראל. בהמשך לכך, הרמטכ"ל הנחה להגדיל את הקצאות הלוחמים למג"ב, לטובת הצבתם במשימת הבידוק במחסום שועפט. עד להכשרת הלוחמים, הורה מפקד מג"ב על הסטת פלוגת לוחמים ממג"ב איו"ש למחסום.

בסיכום התחקיר אמר הרמטכ"ל כוכבי כי "עבודת כוחות הביטחון במעברים חשובה לביטחון המדינה ומנעה פיגועים רבים בעבר. מדובר באירוע חמור, מקצועית וערכית. ראשית מכיוון שאיבדנו את הלוחמת סמל נועה לזר ז״ל, משנית בשל חוסר מקצועיות ואי חתירה למגע, המחבל לא נוטרל ולא נעצר. יש לבצע את הפעולות המידיות שהוגדרו למימוש לקחי התחקיר בהקדם, ולהטמיע אותן בקרב כלל כוחות הביטחון. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת לזר, מחזק ומחבק אותה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר