ירי הטילים לפולין

ארה"ב משנה כיוון: לא בטוח שמדובר בטילים שירו הרוסים

בניגוד לעמדה הראשונית, כעת האמריקאים מטילים ספק אם הטיל שהרג שני אזרחים בפולין אכן נורה בידי הרוסים ולטענתם ייתכן ומדובר בכלל בטיל אוקראיני (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
אתר נפילת הטיל (צילום: סעיף 27א)

שינוי משמעותי בעמדת ארה"ב: לאחר הדיווחים אתמול (שלישי) על שני הרוגים פולנים מפגיעת טילים רוסיים בפולין, טוענים כעת האמריקנים, כי הממצאים הראשונים של הבדיקה מלמדים כי הטיל נורה על פולין דווקא על ידי הכוחות האוקראינים, כחלק מהניסיון ליירט מתקפת טילים רוסית.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אמר אמש כי "לא סביר" שהטיל נורה משטח רוסיה. ביידן, שנמצא כעת בפסגת ה-G20 שמתקיימת בבאלי שבאינדונזיה, כינס הלילה לדיון חירום את מנהיגי המדינות המערביות (G7) - גרמניה, קנדה, הולנד, יפן, ספרד, איטליה, צרפת ובריטניה.

בצאתו מהדיון אמר ביידן לתקשורת כי על פי מידע ראשוני הטיל שנחת בפולין כנראה לא נורה משטחה של רוסיה. "אני לא רוצה לומר את זה בוודאות עד שנחקור את זה לגמרי", הבהיר הנשיא.

גם הפולנים שאישרו את הדיווח על נפילת הטילים בשטחם מסרו מאוחר יותר כי אין להם ראיות קונקרטיות כי הרוסים אכן היו אלו ששיגרו את הטילים לכיוונם.

נפילת הטילים בשטחה של פולין, חלק מהאיחוד האירופי ונאט"ו עוררה מתיחות רבה. ע"פ סעיף 5 באמנת נאט"ו, מדינות החברות בנאט"ו מחויבות לצאת להגנת המדינה המותקפת, אך ההחלטה על תגובה נשארת בידיה של המדינה שכעת עוסקת בהתייעצויות צבאיות עם המדינות בברית. הקבינט הביטחוני של פולין, הונגריה, אסטוניה ולטביה כונס לדיוני חירום בשל המצב. יצוין, כי פולין היא יריבה קשה של רוסיה ופועלת מאז הפלישה כל העת להטלת סנקציות על מוסקבה.

אמש שוחח ביידן עם הנשיא הפולני אנדז'יי דודה, ושיחה דומה התקיימה בין היועץ לביטחון הלאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, למקבילו הפולני. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, מסר אמש כי הברית הצפון-אטלנטית "בוחנת את המצב בפולין", וכי החברות בה יערכו ביניהן התייעצויות.

הרוסים מבחינתם הכחישו את הטענות כי הם אלו שירו את הטילים ולטענתם לא בוצעו תקיפות כאלה בכלל באזור הגבול האוקראיני-פולני. לטענת הרוסים מדובר בפרובוקציה אוקראינית שנועדה כדי להסלים את המצב.

כזכור, הטיל נפל בעיירה פז'בודוב במחוז לובלין שבמזרח המדינה, ששוכנת במרחק של כ-10 ק"מ מהגבול האוקראיני. שני אזרחים פולנים נהרגו מהפיצוץ הגדול שזעזע את האזור כולו.

על פי הערכות מומחים, ייתכן ומדובר בטיל של מערכת היירוט האווירית S-300, בה עושים האוקראינים שימוש. יצוין, כי גם הרוסים עושים שימוש בטילים כאלה

בניגוד לעמדה הזהירה של שאר המדינות, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי האשים את רוסיה בירי הטילים ואמר כי ‏"הטרור אינו מוגבל לגבולות שלנו. טילים רוסיים פגעו בפולין. ‏לירות טילים לעבר שטח נאט"ו. זו מתקפת טילים רוסית על ביטחון קולקטיבי. זו הסלמה משמעותית מאוד. עלינו לפעול".

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר