הפירושים והסגולות

מה הטעם לעשות סעודת 'מלווה מלכה' במוצאי שבת?

מהו מקור לסעודת "מלווה מלכה", מה יבשר אליהו הנביא ואלו סגולות יש בסעודה זו? • כל המנהגים והסגולות שאולי לא ידעתם על סעודת דוד מלכה משיחא • בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל (יהדות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
יש עניין לעשות סעודה של ממש. מלווה מלכה (צילום: שאטרסטוק)

רבי חנינא במסכת שבת אומר: "לעולם יסדר אדם שולחנו במוצאי שבת". מסביר רש"י כשם שאדם נפרד מאורח חשוב – כך יש עניין להיפרד משבת המלכה. לכן אגב, יש הנוהגים גם להדליק נרות אחרי צאת שבת.

במאמר שלפנינו נביא מספר מראי מקומות ורעיונות על המעלה של עריכת סעודת מלווה מלכה:

כדרך ליווי אורח

כשם שמלווים אורח כברת דרך ארוכה וממענים להיפרד ממנו – כך יש להמשיך להתענג על השבת ולהתבשם מאורה.

בגלל העצם

ישנה מסורת האומרת (יותר נכון יהיה לציין שזה נכתב בספר שיבולי הלקט) כי לכל אדם יש עצם לוז שאינה נרקבת לעולם, גם לאחר מיתתו של אדם, כיוון שהיא אינה נהנתה מעץ הדעת של אותו אכל אדם הראשון. אותה עצם ניזונת מסעודת מלווה מלכה.

אליהו הנביא בא במוצ"ש

על פי המסורת, אליהו הנביא צפוי לבוא במוצאי שבת ולכן שרים זמירות ועורכים סעודה.

נוסח אחר: משיח לא יכול לבוא בשבת (רעיון למאמר אחר) ולכן אנחנו מזמינים את אליהו הנביא כבר במוצאי שבת לבוא ולבשר לנו על בואו של משיח מיד.

בגלל דוד המלך

על סעודת מלווה מלכה אומרים "דא היא סעודתא דדוד מלכא" (זאת הסעודה של דוד המלך) והטעם לכך הוא כי דוד המלך ביקש מאת ה': "הודיעני ה' קצי", אמר לו ה': "בשבת תמות". כאשר בכל מוצאי שבת הוא ראה שחלפה עוד שבת והוא לא מת, היה עושה סעודה גדולה מתוך שמחה. ואין אנו מחקים אלא אל מלך ישראל במעשה טוב גם אנו.

מצווה מן המובחר

בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ש' סעיף ג') כותב אדמו"ר הזקן: "סעודה זו אינה חובה כל כך אלא מצוה מן המובחר בלבד", אך יחד עם זה: "טוב לבשל בשר או דבר אחר במוצאי שבת לכבוד סעודה זו".

הסגולות:

להינצל מחולי: בספר דרך צדיקים נאמר בשם הרה"ק רבי יעקב מפוריסוב זצ"ל שבשעה שהיו חולאים בעולם היה מבטיח לאנשים שאם יזהרו לקיים סעודת מלווה מלכה – הם ינצלו.

לפרנסה בשפע: מהפסוק "אם כסף תלוה את עמי" (שמות כ"ב כ"ד) ניתן ללמוד כי סעודת מלווה מלכה הינה סגולה לפרנסה. את עמי זה – עני. עני זהו רמז ל'עני רכוב על חמור' – הלא הוא משיח. הוא אשר אמרנו אשר יבוא במוצאי שבת. לכן: "אם כסף" – אם אתה צריך כסף – "תלווה את עמי" – תעשה סעודת מלווה מלכה במוצאי שבת וממילא בעז"ה יהיה לך פרנסה.

לרפואה: על-פי רש"י (מסכת שבת, כב) בעבר הנשים היו נוהגות לשאוב מים מיד בצאת שבת כי יש מסורת שאומרת שבארה של מרים, הידועה כבאר בעלת סגולות ריפוי מיוחדות, הייתה נודדת בין הימים והנהרות במוצאי שבת. לכן יש הנוהגים לשתות משקה חם בסעודת מלווה מלכה.

סיפורי צדיקים

האם יש עניין לספר סיפורי חסידים? הן כידוע רבים מספרים מסיפורי הבעל שם טוב.

הינה דבריו של רבי אהרן בעל "שומרי אמונים" על סעודת מלווה מלכה: "סעודה זו היא הכנה לאורו של משיח שיתגלה במהרה בימינו, ומכל שכן אם זוכה לעשות עוד בשביל רבים, אשרי לו ומה טוב חלקו, ובלבד שיכווין לבו לשמים, ועיקר זו הסעודה להיות בשמחה ללוות את המלכה נפש יתירה, ולזמר שירים ותשבחות לפני השם וכבר נהגו ברוב תפילות ישראל להתקבץ בקיבוץ החברים בסעודה זו, ולספר מעשיות מצדיקים, וקבלה מפי הצדיקים".

ידוע כי אדמו"ר הצמח צדק, השלישי בשלשלת נשיאי חב"ד, הורה לכלותיו לספר מדי מוצאי שבת סיפור שהתרחש עם הבעש"ט. בכל שבוע אחת מכלותיו הייתה נכנסת אליו, הרבי היה מספר לה סיפור מהבעש"ט והיא הייתה חוזר עליו לפני כולן.

בספר היום יום של הרבי מליובאוויטש מובא בשם הרבי הריי"צ, האדמו"ר הקודם של חב"ד, שסעודת מלווה מלכה צריכה להתקיים בבתיהם הפרטיים של החסידים. ואכן, קהילות רבות ברחבי הארץ קובעות תורניות, כאשר כל שבוע נעשה סעודת מלווה מלכה אצל משפחה אחרת.

ועוד סגולות רבות ונפלאות הובאו בספרים הקדושים על עניין עריכת סעודת מלווה מלכה במוצאי שבת ואין אנו הבאנו אלא את התמצית בלבד.

שבוע טוב ומבורך, בשורות טובות, ישועות ונחמות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר