זו רשימת הדרישות | סיקור

אין התקדמות: 'יהדות התורה' הפסיקה את המו"מ; "מתעמרים ומשפילים אותנו"

לפני יותר משבוע נתניהו קיבל מהנשיא 28 ימים להרכיב ממשלה, אך החל מאתמול ב'יהדות התורה' הודיעו על הפסקת המו"מ: "הייתה אמורה להיקבע פגישה הצהריים ודחינו אותה, הליכוד מתעמר בנו, לא נהיה ילדי הכאפות שלו, נעמוד על שלנו, כי זה המנדט שהציבור נתן לנו" | כל הפרטים מחדרי המו"מ (פוליטי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראשי יהדות התורה, אתמול בכנסת (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מיד לאחר שנודעו תוצאות הבחירות, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, אמר כי תוקם ממשלת בזק, אך הימים עוברים ויש קשיים רבים בהרכבת הממשלה המסתמנת.

כעת, המשבר עם 'יהדות התורה' נסוב סביב חלוקת התיקים "המפרגנת" שקיבלה ש"ס. יהדות התורה הודיעה לליכוד, כי היא לא קובעת ישיבות מו"מ נוספות עוד שיתבהרו עניין התיקים למפלגה.

בכירים במפלגה תוקפים את הליכוד ואומרים: "הליכוד מתעמר בנו, מציע הצעות שאינם רלוונטיות, הפערים הם בכל התוחמים גם בנושאים האידאולוגיים, לצערנו בנושא התפקידים הליכוד מציע הצעות מבזות ומשפילות, לא נהיה ילדי כאפות מול הליכוד נעמוד על שלנו בכל תוקף. לא נקבל מצב בו מפלגות אחרות מקבלות תיקים בכירים ויהדות הצורה תישאר ללא כלום. נעמוד על שלנו כי זה המנדט שהציבור נתן לנו".

"הישיבה", מוסיפים הגורמים, "שהייתה אמורה להיקבע להיום הצהרים לא נקבעה, ראש הממשלה המיועד נועד בבהילות עם ח"כ גפני במטרה למצוא פתרון אך גורמים שהיו במקום מדווחים כי לא נרשמו התפתחויות וכי הפערים גדולים".

לדבריהם, "אנחנו דורשים את התיקים; שיכון, תחבורה, ירושלים, ועדת הכספים וסגן שר במשרד החינוך. סמוטריץ' יש לו אותו מנדטים כמונו ותראו מה הוא מקבל, אותו דבר בן גביר. אנחנו לא נוותר, זה שהיינו שקטים, זה לא אומר שנוותר".

גורם אחר ב'יהדות התורה' מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת': "ישיבת צוותי המו"מ הבאה תלויה במוכנות של אנשי הליכוד שביקשו לבדוק כמה נקודות אנשי אגף התקציבים, בינתיים הליכוד לא סגר את העניינים הללו ולא פנה אלינו לקבוע פגישה נוספת. במידה ואנשי הליכוד יקבעו מו"מ נוסף אנחנו נלך על זה, כי יש הרבה סעיפים שצריך לעבור עליהם ואנחנו לא רוצים להגיע לרגע האחרון, מבלי שהגענו לסיכומים ברורים".

מנגד, גם בן גביר שקיבל חבילה יפה מערים קשיים ובנאום שנשא מוקדם יותר הערב במליאת הכנסת הוא אמר: "התעקשתי שאלמוג כהן יהיה ברשימה כי הוא מסמן את מה שיפה בחברה הישראלית, כולל תושבי הנגב והגליל - ולא סתם אנחנו מתעקשים על התיק הזה. חייבים להשקיע שם ובלי שנוכל לקיים את זה, פשוט לא נכנס לממשלה".

לגבי המשבר בין סמוטריץ' לש"ס מסתמן פתרון, לאחר פגישה משותפת. סמוטריץ' ימונה לשר האוצר ואילו דרעי יקבל את תיק הפנים, כאשר ייתכן ובהמשך השניים יבצעו רוטציה ביניהם. אם כי עדיין יכולים להיות שינויים, במידה ודרעי יקבל את ממלא מקום ראש הממשלה ואז יוותר על משרד האוצר.

לגבי המחלוקת סביב תיק הנגב והגליל אותו לכאורה קיבלה ש"ס, ייתכן ובן גביר ייענה להצעה שניתנה לו והוא יקבל את תיק החקלאות.

כזכור וכפי שדווח אמש ב'כיכר השבת', ראשי סניפים ב'דגל התורה' מאיימים ואומרים בשיחה עם 'כיכר השבת': "נעשה הכל על מנת למנוע את הקטסטרופה הזו, זה פשוט מחדל שלא ייאמן. איפה תיק התחבורה? סוכם שזה יהיה בידי יהדות התורה וכבר תכננו תוכניות ומה עם שאר התיקים החשובים לנו?".

"אפשר לגנוז את כל התוכניות - דרעי מכר אותנו, כולם מתמקחים ומקבלים תיקים בכירים ורק דגל התורה מוותרת על הכל והיא תקבל אולי תיק עלוב אחד. אנחנו מודיעים לחברי הכנסת, זה יום הדין שלכם, אתם חייבים למממש את המנדט שהציבור נתן לכם באופן מיידי, אחרת אנחנו נצא למאבק".

עוד אמרו ראשי הסניפים: "עד עכשיו ישבנו ושתקנו, כי הבטיחו לנו שמנהלים מו"מ רציני מאחורי הקלעים, עכשיו אנחנו רואים שמוכרים אותנו, לא נשתוק".

אמנם גם אם יסודר עניין הג'ובים לחברי יהדות התורה, עדיין ישנן בעיות אחרות, כפי שדווח ב'כיכר השבת', גורמים בכירים במפלגות אמרו: "התסכול שלנו גובר מיום ליום. אנחנו אנשים צנועים לא מגיעים עם רשימת דרישות, ולפתע אנחנו רואים שהמפלגות האחרות בגוש מנהלים את המשא ומתן בכלי התקשורת, ואנחנו נאלצים כל הזמן לוותר. דרעי, כל יום עובר לתפקיד אחר, ואילו תיקים שהיו מסורתית אצלנו, ככל הנראה ילכו למפלגות אחרות. לפחות את תפקיד יו"ר ועדת הכספים הזמנית, הם נתנו היום לגפני, זה אור בקצה המנהרה".

מה הן הדרישות החרדיות? גורם ב'דגל התורה', מאשר היום בשיחה עם 'כיכר השבת', כי על ראש סדר היום נמצאים נושאי חוק הגיוס והכוונה החד-משמעית לחזור לחוק טל, חוק גיור מתוקן למהדרין ורשימת משרדים שתטיב לציבור - כדוגמת, משרדי השיכון והתחבורה - שבלי זה הם באמת מעדיפים בחירות.

אותו גורם מסביר: "אמנם 'אגודת ישראל' הציבה בראש סדר היום את נושא הגיוס, אך כל המפלגות פעלו בעניין - כולל ש"ס ודגל, הם פשוט פעלו מאחורי הקלעים והעדיפו לא לייצר על כך שיח בתקשורת, אך כעת לא נותרה ברירה, כולם חושבים שאת המפלגות החרדיות לא מעניין נושאים אידאולוגיים ומהותיים, ועכשיו, גם ש"ס וגם דגל תדרוש הישגים משמעותיים בנושאי הגיור והגיוס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר