היחידה שעלתה לכותרות

הצלם התלווה ליחידת המסתערבים במשך מספר חודשים ותיעד 65 תמונות מסכמות

יחידת המסתערבים הפועלת למיגור הפשע בדרום ומתמחה בצליפה, קליעה ומרדפים, פועלת כל השנים הרחק מאור הזרקורים. בחודשים האחרונים, הצלם נתי שוחט קיבל אישור מיוחד, להצטרף לפעילות והוא מגיש סיכום בן 65 תמונות על הפעולות המגוונות של היחידה | צפו (חדשות, ביטחון)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
במהלך הפעילות של ימ"ס (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

יחידת המסתערבים פועלת בדרך כלל הרחק מאור הזרקורים, הפועלות שהיא עושה נותרות עלומות במשך שנים רבות. בחודשים האחרונים, צלם פלאש 90 נתי שוחט, קיבל אישור מיוחד להתלוות ללוחמים יחידת המסתערים במחוז דרום.

שוחט, תיעד את פעילותם במעצרים ובתרגילים, בנוסף לציר הפח"ע נלחמים לוחמי היחידה גם בפשיעה בנגב, שוחט שהתלווה ליחידה תיעד את הלוחמים מצבעים מעצרים של חשודים שגבהו פרוטקשן ועוד, את התיעוד מפרסם שוחט רגע לפני פרישת מפקד היחידה סגן־ניצב ק'.

בתחילת השנה עלתה שמה של היחידה ימ"ס דרום לכותרות, לאחר נפילתו של לוחם היחידה בראל שמואלי ז״ל בגבול רצועת עזה.

בניגוד לימ"ס ירושלים ואיו"ש שמתרכזות בעיקר בפעילות מסוערבת, לוחמי ימ"ס דרום מתמחים יותר בצליפה, בקליעה ובמרדפים ובסיכול טרור בכפרים הבדואיים בנגב, בחלק מהצילומים של שוחט נראים צוות יחידת המסתערבים של מג"ב, בפעילות מעצרים, בפעילות הלוחמים עצרו ארבעה חשודים שאיימו על חברה קבלנית שזכתה בקרקע ברהט בזמן שהחשודים הגיעו לאיים על בעל השטח.

אז מי הם הימ"ס (יחידות המסתערבים) מה הם עושים, אילו נשקים ויכולות יש להם? הנה מה שניתן לספר (כפי שניתן לנו בעבר על ידי דובר צה"ל>>> לכתבה המלאה לחצו כאן)

מדובר ביחידת עילית ללוחמה בטרור הפועלות במסגרת המשטרה - משמר הגבול. מקור המילה "מסתערב" היא מהמילה הערבית "אסתערב" שמתאר מצב בו אנשים שאינם ערבים מתנהגים כערבים. הלוחמים לומדים, מכירים ומתרגלים את השפה ועגת הדיבור של כל כפר וכפר ושל כל חמולה וחמולה. "לכל חמולה יכולים להיות כללים טיפה שונים ומספיקה טעות של לוחם שיעמוד בצורה מסוימת וישר יזהו שהוא לא מקומי".

למה הם עושים את זה? לצורכי איסוף מודיעין, מעצרים, חיסולים וטיפול בהפרות סדר.

פעם, כאשר עשיתי כתבה מפורטת על הימ"ס, יצא לי לראות בעיניים שלי באמצע הפגנה מטורפת פתאום קפצו 2 ערבים על זה שהיה המתפרע הראשי, הורידו אותו לרצפה ותוך שניות כל השאר ברחו.

המשרתים בה הם שוטרים במעמד קבע והיכולת הקרבית לה הם נדרשים גבוהה. הם זכו למספר צל"שים על אירועים בהם הצילו חיים, כאשר מקרה מפורסם בו מנעו פיגוע משמעותי הוא חיסול 2 המחבלים בחדרה. במהלך אותו פיגוע קטלני, הגיעו שני המחבלים חמושים בנשק ארוך ואפודי מגן והחלו לירות לכל עבר. הם רצחו את שיראל אבוקרט ויזן פלאח הי"ד. בסיעתה דשמיא בדיוק היו באזור סגן מפקד יחידת המסתערבים במג"ב איו"ש, שהיה בדרך לאכול שווארמה עם שני לוחמיו, כאשר נשמעו את קולות הירי.

"בעל החנות אמר שמקור הרעש הוא בעבודות בכביש, אבל אנחנו יודעים מה זה ירי", סיפר בעבר רפ"ק י' ל'כיכר השבת'. "שני הלוחמים רצו לכיוון הרעש, ואני ניגשתי לרכב לקחת כובעי זיהוי מחשש לירי דו-צדדי". רפ"ק י' התמקם סמוך לשער החניה של אחד הבניינים, והבחין מולו במחבל חמוש ברובה M-16 ומצויד באפוד קרמי, שהסתכל עליו. "בשבריר שנייה אני מזהה אותו כמחבל - ובלי לחשוב פעמיים מצמיד את ציין הלייזר על המצח שלו", שחזר מפקד המסתערבים. "יריתי כדור בודד וחיסלתי אותו". המחבל השני הספיק להיכנס לקרב ירי מול הלוחמים, פצע 2 מהם ולבסוף אף הוא חוסל על ידם.

על סמ"ל היחידה כתוב "בעוז ובענווה" אך יש גם שמועה שמספרת כי הסיסמה הלא רישמית שלהם היא "כשהאדמה תרעד והברק יכה - כל אם ערבייה תבכה". מניח שיש כאלו שפחות יתחברו.

ארבע יחידות המסתערבים בימ"ס

איו"ש – הכפופה למג"ב איו"ש ופועלת באזור יהודה ושומרון תחת פיקוד צה"ל והשב"כ. כאשר ההתמחות שלה היא בלוחמה בשטח בנוי, מעצר מבוקשים בשטח עוין וטיפול בהפרות סדר אלימות. בנוסף, היא מתמחה בהפעלת צלפים בלוחמת שטח בנוי ולוט"ר (לוחמה בטרור. ח"ג ומ"מ). הם נותנים סיוע מבצעי גם לשב"כ. יחידות אלו מסייעות גם ל"משטרה הכחולה" במעצרים מיוחדים או מסובכים, גם בתחומי הקו הירוק.

דרום – פועלת בפיקוד הדרום, והתמחותה היא בקליעה, בצליפה ובמרדף מוסק.

ירושלים – כפופה למג"ב ירושלים ופועלת בעיקר בתחום מחוז ירושלים ויהודה ושומרון, והתמחותה בעבודה מסוערבת באוכלוסייה אזרחית ולוחמה בשטח בנוי.

ימ"ס סיני - אשר הוקמו במטרה לפעול נגד כנופיות פשיעה ברחבי הארץ, הפרות סדר וטרור.

צפו בתיעוד של נתי שוחט

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר