אימון היחידות המיוחדות

משיחת הטלפון עד לחילוץ תחת אש | כך חולצו בני הערובה מהישיבה

משה מנס וחיים גולדברג הצטרפו באורח נדיר לאימון היחידות המיוחדות של הצבא, המשטרה והשב"כ • התרגיל: חילוץ בני ערובה מידי מחבלים שהשתלטו על ישיבה • הטלפונים, המידע, חלוקת הכוחות ודרכי הפעולה - הנה כל מה שניתן לספר על לוחמי הימ"ס, רעולי הפנים • "התרגיל הוא גם בשביל שנלמד לעבוד יחד בסנכרון מלא" (צבא וביטחון)

לוחמי הימ"ס בעת הפריצה למבנה (צילום: חיים גולדברג)

השעה 9 בבוקר. יום סתווי במצפה רמון. שמש חמימה ונעימה, אקלים כמו שיש רק במצפה - חם יבש עם רוחות עזות. המועצה שקטה ושלווה, נגמרה עונת התיירות הגדולה ועכשיו די ריק, מספר תיירים ששהו כאן בלילה מעלים את החפצים לרכב בדרכם להמשך הטיול באילת, ואישה ממהרת בדרכה לתור איפשהו.

לפתע, צרור יריות. צעקות. צרחות.

ל'מגזין כיכר' המלא - הקליקו כאן

הטלפון הראשון שהתקבל במשטרה היה מאישה שסיפרה על פיצוצים וצעקות מאזור הישיבה. הישיבה בעין זיק. "איזו ישיבה?", שאלה המוקדנית והיא ענתה שמדובר בישיבת ההסדר.

השיחות טלפון הבאות גרמו למוקדנית להבין שמדובר באירוע גדול ומורכב. ברגע אחד כולם היו על זה. "מדובר על מספר חוטפים", דווח. "שמעו צעקות בערבית, הם כרגע בתוך הישיבה", עודכנו כולם.

הניידת הראשונה שהגיעה למקום דיווחה על ירי מכיוון הישיבה ועל שני פצועים השוכבים ברחבת הבניין. "יש ירי פעיל, ועשרות בני ערובה בתוך הבניין".

(צילום חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)
לוחמי הימ"ס (צילום: חיים גולדברג)

כאן נכנסים לנוהל בני ערובה. מיד נפרט על הנוהל, על מה ואיך עושים, על היחידות המיוחדות והציוד שלהם, אך רק נעצור רגע ונרגיע. נגלה לכם שבחסדי שמים הסיפור הדרמטי הסתיים בהצלת כל החטופים וחיסול החוטפים, ככה זה, לפחות כאשר מדובר בתרגיל, אליו נסעתי יחד עם צלם 'כיכר השבת' חיים גולדברג. יום אימון מיוחד שנערך בדרום באזור במצפה רמון.

"זה יום וחצי בו משתתפים באימון כלל המערכות הביטחוניות", הסביר לנו אחד המפקדים, "יש כאן את צה"ל על כל שלוחותיו, המשטרה והיחידות המיוחדות, שב"ס, מד"א, כב"ה והמנהלת האזרחית".

ומה מדמה התרגיל?

"זה מתחיל באירועי שגרה של הברחות נשק והסתננות של שוהים בלתי חוקיים וממשיך בסיטואציות קצה של חדירת מחבלים, פיגועים, חטיפת בני ערובה ובריחת אסירים".

הלוחמים תופסים ומאבטחים כל צומת ופינה (צילום: חיים גולדברג)

אלו הסיטואציות שאתם לוקחים בחשבון?

"אנחנו מתרגלים תרחישי קיצון. זה לא אומר שאנחנו באמת חושבים שיקרה כאן אירוע. אבל אנחנו יודעים שקיים דאעש מחוז סיני וכבר היו דברים מעולם. מצד אחד מלחיץ, מצד שני מרגיע שאנחנו מוכנים לכל תרחיש".

אנחנו כאן במצפה רמון. יש המון המון כוחות שאי אפשר לצלם ולהראות הכתבה, תתאר לי את הסיטואציה. מה מתרגלים בנקודת הזמן הזו?

"בוא נתחיל מהלילה. תצפיתניות של צה"ל הבחינו בהתרחשות חשודה, שהפכה לפיגוע על הגדר וגם הסתננות פנימה. לילה שלם עקבנו אחריהם עד שהגששים סגרו עליהם. היו כאן החטיבה ימ"ס ומשטרה, מסוק משטרתי עם רוכ"ש (יחידת רוכב שמים. ח"ג ומ"מ) צבאי. במקביל עכשיו יש תרחיש בני ערובה בתוך בית ספר".

הלוחמים (צילום: חיים גולדברג)


מתקבלת ידיעה על אירוע עם בני ערובה. ספר לי איך הדברים מתנהלים, מי מחליט מה ואיך?

"ספציפית כאן זה התחיל כאירוע חדירה, אז האירוע התחיל להתגלגל דרך צה"ל. יש נהלים ברורים לכל תרחיש, ברגע שהמפקד במקום מבין שמדובר באירוע משמעותי הוא מעלה את המידע למפקדת האוגדה ומשם לחטיבת המבצעים. הם מחליטים מה הבעיה ומה המענה שנדרש. אם מדובר בבני ערובה במתאר ספציפי הם יפעילו את היחידה המיועדת לכך של המשטרה".

הצבא מפעיל יחידות משטרתיות?

"כן, כמו בג'נין ובשכם ובכל אירוע חריג ומאתגר. אם אנחנו מדברים על בני ערובה בשטח אזרחי, הרי שהימ"מ היא יחידת ההשתלטות הכי טובה בעולם. אם מדובר בשטח עם אויב מורכב, בהסתערבות, הימ"ס הם המנוסים. הצבא לוקח אותם לפתרון הקצה והוא ישלוט במרחב ויבודד אותו. התרגיל כאן הוא גם בשביל שנלמד לעבוד יחד בסנכרון מלא, שזה אתגר, כי לכף גוף יש גם שפה שונה".

אוקי, נחזור לתרגיל שלנו. הימ"מ נכנס לתמונה, מה הם עושים?

"יש חפ"ק בו יושבים כל הכוחות. הנה תראה בעצמיך יושבים כאן בחפ"ק אלוף הפיקוד יחד עם אנשי השב"כ ומפקד הימ"מ והימ"ס".

האיש כאן מולנו הוא מפקד הימ"מ?

"הוא המפקד של הכוח הזה ספציפי. הם מחולקים לקבוצות על פי יכולות מסוימות. ובחזרה לשאלה שלך. הם יצלמו, יסרקו, יאספו מודיעין, יקבלו אישורים מהדרג הצבאי והאזרחי כמו שר הביטחון ויתחילו בפעילות".

לוחמי הימ"ס (צילום: חיים גולדברג)

אוקי. שאלה לסיום. נתבקשנו שלא לצלם. למה? גם ככה הם רעולי פנים...

"אתה רוצה תשובה טובה או תשובה אמיתית?".

גם וגם...

"בגדול את הפרצופים שלהם אסור לצלם כי מדובר ביחידות שהם גם מסתערבים, הם מסתובבים בשטח אויב גם בפנים גלויות ואסור שידעו מי הם. בנוסף יש כאן אמר"לים (אמצעים לראיית לילה. ח"ג ומ"מ), נשקים מסווגים, רכבים מיוחדים, אמצעי לחימה שונים, יכולות שאין עניין לשתף עם האוייב. אבל אני יכול להגיד לך שלפעמים זה עניין של 'ווסאח'".

וואסח?

"כן, זה עניין של פוזה. הם גם לא ממש יסכימו לדבר איתך או להתראיין. גם כי הם לא צריכים את זה, אבל זה גם עניין של סטאלבט. להרשים".

(צילום: חיים גולדברג)
בשיחה עם פווז חוסין, קצין הגששים חטיבת פארן "הטכנולוגיה לא יכולה להחליף בני אדם, לכדנו עשרות מסתננים" (צילום: חיים גולדברג)

הימ"מ - היחידה הלאומית המיוחדת ללחימה בטרור של ישראל, נחשבת למובילה בתחומה בעולם, עם היסטוריה של הצלחות ופעילות לחימה יומיומית כפי שכולנו יודעים וגם הימ"ס הם לא ג'ובניקים עם כוונת צלפים. במקרה שלהם הכוונת בשימוש קבוע. כפי שראינו במהלך התרגיל, לאחר משא ומתן (בערבית) עם החוטפים, הם פרצו פנימה אל תוך בניין הישיבה, תוך שימוש ברימוני הלם וחילצו את כל החטופים בשלום. כולל טיפול רפואי שנתנו לאחד מבני הערובה שנפצע במהלך החילוץ (לצורך התרגול כמובן).

בתגובה הרשמית שקיבלנו בשמו של סנ"צ ק' מפקד ימ"ס דרום נאמר כך: "יחידת ימ"ס דרום השתתפה בתרגיל גרניט אוגדתי יחד עם פיקוד דרום. במסגרת התרגיל היחידה תורגלה בתרחישי פעילות חבלנית עוינת לסיכול חדירת מחבלים ביישוב עזוז שחדרו מגבול מצרים ובעורף ביישוב מצפה רמון כולל הפעלת פקודת אירוע עם בני בני ערובה. לוחמי יחידת המסתערבים של משמר הגבול, ימשיכו לפעול נגד הטרור ובמטרה לשמור על אזרחי מדינת ישראל ותושבי הדרום".

אז מי הם הימ"ס (יחידות המסתערבים) מה הם עושים, אילו נשקים ויכולות יש להם? הנה מה שניתן לספר ויש גם כמה תמונות שקיבלנו אישור לצלם.

מדובר ביחידת עילית ללוחמה בטרור הפועלות במסגרת המשטרה - משמר הגבול. מקור המילה "מסתערב" היא מהמילה הערבית "אסתערב" שמתאר מצב בו אנשים שאינם ערבים מתנהגים כערבים. הלוחמים לומדים, מכירים ומתרגלים את השפה ועגת הדיבור של כל כפר וכפר ושל כל חמולה וחמולה. "לכל חמולה יכולים להיות כללים טיפה שונים ומספיקה טעות של לוחם שיעמוד בצורה מסוימת וישר יזהו שהוא לא מקומי".

למה הם עושים את זה? לצורכי איסוף מודיעין, מעצרים, חיסולים וטיפול בהפרות סדר. וכפי שסיפר חיים גולדברג: "פעם יצא לי לראות בעיניים שלי באמצע הפגנה מטורפת פתאום קפצו 2 ערבים על זה שהיה המתפרע הראשי, הורידו אותו לרצפה ותוך שניות כל השאר ברחו".

חיים גולדברג מתעד את הקסדה של הלוחם ש"נפצע" במהלך התרגיל (צילום: משה מנס)
הקסדה של "הפצוע" (צילום: חיים גולדברג)

המשרתים בה הם שוטרים במעמד קבע והיכולת הקרבית לה הם נדרשים גבוהה. הם זכו למספר צל"שים על אירועים בהם הצילו חיים, כאשר מקרה מפורסם בו מנעו פיגוע משמעותי הוא חיסול 2 המחבלים בחדרה. במהלך אותו פיגוע קטלני, הגיעו שני המחבלים חמושים בנשק ארוך ואפודי מגן והחלו לירות לכל עבר. הם רצחו את שיראל אבוקרט ויזן פלאח הי"ד. בסיעתה דשמיא בדיוק היו באזור סגן מפקד יחידת המסתערבים במג"ב איו"ש, שהיה בדרך לאכול שווארמה עם שני לוחמיו, כאשר נשמעו את קולות הירי.

"בעל החנות אמר שמקור הרעש הוא בעבודות בכביש, אבל אנחנו יודעים מה זה ירי", סיפר רפ"ק י'. "שני הלוחמים רצו לכיוון הרעש, ואני ניגשתי לרכב לקחת כובעי זיהוי מחשש לירי דו-צדדי". רפ"ק י' התמקם סמוך לשער החניה של אחד הבניינים, והבחין מולו במחבל חמוש ברובה M-16 ומצויד באפוד קרמי, שהסתכל עליו. "בשבריר שנייה אני מזהה אותו כמחבל - ובלי לחשוב פעמיים מצמיד את ציין הלייזר על המצח שלו", שחזר מפקד המסתערבים. "יריתי כדור בודד וחיסלתי אותו". המחבל השני הספיק להיכנס לקרב ירי מול הלוחמים, פצע 2 מהם ולבסוף אף הוא חוסל על ידם.

על סמ"ל היחידה כתוב "בעוז ובענווה" אך יש גם שמועה שמספרת כי הסיסמה הלא רישמית שלהם היא "כשהאדמה תרעד והברק יכה - כל אם ערבייה תבכה". מניח שיש כאלו שפחות יתחברו.

(צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)
"בעוז ובענווה" (צילום: חיים גולדברג)

ארבע יחידות המסתערבים בימ"ס

איו"ש – הכפופה למג"ב איו"ש ופועלת באזור יהודה ושומרון תחת פיקוד צה"ל והשב"כ. כאשר ההתמחות שלה היא בלוחמה בשטח בנוי, מעצר מבוקשים בשטח עוין וטיפול בהפרות סדר אלימות. בנוסף, היא מתמחה בהפעלת צלפים בלוחמת שטח בנוי ולוט"ר (לוחמה בטרור. ח"ג ומ"מ). הם נותנים סיוע מבצעי גם לשב"כ. יחידות אלו מסייעות גם ל"משטרה הכחולה" במעצרים מיוחדים או מסובכים, גם בתחומי הקו הירוק.

דרום – פועלת בפיקוד הדרום, והתמחותה היא בקליעה, בצליפה ובמרדף מוסק.

ירושלים – כפופה למג"ב ירושלים ופועלת בעיקר בתחום מחוז ירושלים ויהודה ושומרון, והתמחותה בעבודה מסוערבת באוכלוסייה אזרחית ולוחמה בשטח בנוי.

ימ"ס סיני - אשר הוקמו במטרה לפעול נגד כנופיות פשיעה ברחבי הארץ, הפרות סדר וטרור.

הלוחמים מטפלים בחיילים המדמים פצועים (צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)

מה הנשק שלהם?

לפי הידוע, הלוחמים חמושים באקדח שירות, אותו הם נושאים גם כשהם לא בעת פעילות מבצעית. רובה השירות של היחידה הוא M4A1 קרבין. קלעי היחידה מפעילים רוגר SR-22 לצרכי פיזור מהומות אלימות ונטרול פחות מקטלני של חמושים ומפרי סדר מסוכנים.

הצלפים משתמשים ברובי צלפים מדגמי מאוזר 86SR בריחי, רמינגטון מודל 700 משופר, SR-25 Mk 11 חצי-אוטומטי ובארט REC10 חצי-אוטומטי עם משתיק קול. כאשר ישנם עוד אמצעים וחומרי חבלה מסווגים.

רובי צלפים (צילום: משה מנס)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר