ההתעללות במשפחת גרי צדק

הגר"פ גולדשמידט למשרד הפנים: "תפסיקו את הבירוקרטיה וההצקות הנוראיות"

בעקבות הסיפור הקשה שפורסם אמש ב'כיכר השבת', אודות משפחת גרי צדק שעלתה לפני יותר מחצי שנה לישראל ומאז עוברת מסכת התעללויות בלתי פוסקת. הגר"פ גולדשמידט, מאיר בזרקור על הסוגיה הסבוכה וקורא לממשלת ישראל ולמשרד הפנים, לעצור את ההתעללות מיד (חדשות, בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"פ גולדשמידט | בתמונה הקטנה: בני המשפחה (צילום: ג'אן פלדמן)

האם ההתעללות של הבירוקרטיה הישראלית המופנית כלפי גרי צדק, היא שיטתית? על פי נשיא ועידת רבני אירופה ורבה של מוסקבה לשעבר הגאון רבי פנחס גולדשמידט, התשובה היא ככל הנראה חיובית.

כזכור, אמש הובא ב'כיכר השבת', סיפור קשה לעיכול, על משפחת גרי צדק מרוסיה, שעלו לישראל לפני למעלה מחצי שנה ועדיין לא קיבלו אזרחות, האמא צריכה ללדת בחודש הקרוב ויש להם ילד נכה שלא מטופל.

הרב גולדשמידט מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת', בנוגע לפרשה המזעזעת, שאין זה המקרה הראשון וייתכן ומדובר בשיטה קבועה.

לדברי הרב גולדשמידט: "מעבר לבעיות בעזרה הומניטרית על הממשלה ובמיוחד משרד הפנים להתייחס לבעיה הקשה ביותר והיא; קבוצות של יהודים שהתגיירו ועולים לארץ, והם, ילדיהם ולפעמים גם נכדיהם שייכים לקהילות באוקראינה וברוסיה והם יהודים לכל דבר".

"אבל כשהם עולים לארץ הם נתקלים בבעיות ביורוקרטיות גדולות כמו זכאים אחרים. הייתי בבודפשט. מגיעים לשם אנשים שמוכיחים שסבם היה יהודי, ומקבלים כרטיס לארץ. אבל אם התגיירת, אומרים לך: תקנה את הכרטיס בעצמך, ואם אתה רוצה סטטוס של עולה, לך למשרד הפנים. עושים צרות לגרים. מתייחסים אליהם בצורה גרועה, כאזרחים סוג ב' או סוג ג'. זה מגיע ממשרד הפנים".

עוד מסביר הרב גולדשמידט: "אני מדבר על עולים שעברו גיור אורתודוכסי – מי שגוירו בידי רבנות שהרבנות הראשית מכירה בה. לצערי, אני מכיר, למשל, בני משפחה שהתגיירו לפני שנים והחליטו לעבור לדובאי, ולא לארץ. בסוף הם מקבלים את הסטטוס שלהם – אבל זמן ההמתנה והטיפול בהם הרבה יותר איטי מאשר בשאר העולים. לא יתכן שבמדינת ישראל יהיו יהודים סוג א סוג ב וסוג ג. - יש מדינות אירופאיות שמתייחסות לפליטים היהודים בצורה יותר יעילה וטובה מאשר מדינת ישראל".

"צריך להבין", מסביר הרב גולדשמידט ואומר: "איך זה עובד: יש הליך מקובל בבית דין שנקרא 'בירור יהדות'. בתי דין מקיימים דיונים כאלו לרוב ובמקרים שנצרך בירור על יהדות הם אף נעזרים בגופים מקצועיים, ובהגיע יהודי לארץ עם מסמך של בית דין קבוע ומוכר ממדינות בית המועצות לשעבר המאשר את יהדותו, משרד הפנים לא נותן שום משקל להחלטה כזאת. והאבסורד המכופל הוא שבתי הדין בארץ משתמשים בדיוק באותם גופים".

"אני חושב שזה הזמן להניח על השולחן את העוול שלרבני קהילה מרוסיה אין כל מעמד לקביעת מעמד אישי למרות שמבחינה הלכתית כמובן שפסיקה של בית דין מוסמך היא ורק היא קובעת מעמד אישי של יהדות, זו זעקה שאנחנו חייבים להשמיע בקול רם!. נושא הגרים שבאים לארץ עם תעודות גיור מאושרות ומאומתות נתקלים, כאמור, בבירוקרטיה בלתי נסבלת!".

"משרד הפנים", טוען הרב גולדשמידט, "מתעלם מפסיקה של בתי דין ממדינות ברית המועצות לשעבר על מעמד אישי של יהדות, ולא נותנים כל משקל לפסיקה שלהם!. רב של קהילה במערב אירופה או ארה"ב, בין אם הוא אורתודוקסי או לא, מקבלים את אישור היהדות ללא עוררין.ֶ ומברית המועצות לשעבר לא רק שלא מקבלים את האישורים של רבני הקהילות אלא גם לא של שלושת בתי הדין המרכזיים. זו אפליה נגד בתי הדין של רוסיה ואוקראינה".

כזכור וכפי שדווח ב'כיכר השבת', משפחת פ', משפחה מוכרת מאוד בקהילה החרדית במוסקבה שברוסיה - משפחה עם שמונה ילדים, שלושה מהם מאומצים, ואחד מהם נכה.

המשפחה עברה גיור למהדרין בבית הדין של נשיא ועידת רבני אירופה ורבה הראשי של מוסקבה לשעבר הגאון רבי פנחס גולדשמידט.

לאחר הגיור של המשפחה, הם היו שייכים למעלה מחמש שנים לקהילת אהלי יעקב במוסקבה תחת פיקוחו של הרב בצלאל מנדל, שם הקהילה הכירה את המשפחה היטב.

עם פרוץ המלחמה, המשפחה קיבלה החלטה לעלות לישראל, כפי שמותר לה על פי חוק השבות, אך מאז שעלתה עד היום - יותר מחצי שנה, היא לא קיבלה אזרחות, כאשר אם המשפחה צריכה ללדת בשבוע הבא והילד הנכה לא מוכר ולא מטופל בשום מקום. וזאת למרות שהם הגישו את כל המסמכים הרלוונטיים.

בכיר המתמחה בתחום ומכיר היטב את הסיפור של המשפחה, אומר ל'כיכר השבת': "זו התעללות לשמה. על פי חוק השבות, כל אחד שהתגייר בגיור כהלכה המוכר על ידי הרבנות הראשית בישראל, הוא יהודי וזכאי לעלות כמו כל יהודי למדינת ישראל".

אותו בכיר מסביר את הפרוצדורה הכרוכה בקבלת הכרה ממשרד הפנים: "בפועל, גיורים שנעשו ברוסיה או באוקראינה, גיורים על פי ההלכה שנעשו על ידי הגאון רבי פנחס גולדשמידט - יש סחבת בלתי נגמרת. אם אדם רוצה להגיש בקשה לעלייה לארץ, אז הוא קובע פגישה בשגרירות - לוקח הרבה זמן עד שנקבעת לו פגישה, זה לפעמים לוקח אפילו מספר חודשים".

אותו בכיר מסביר: "גרי צדק שרוצים לעלות לישראל, גוזרים על עצמם תקופת המתנה ארוכה ולא סבירה עד שהם יקבלו אישור, בגלל שהתהליך הוא מורכב עם הרבה בירוקרטיה - כולל דרישות בלתי נסבלות - של פקידים עם החלטות שרירותיות שכלל לא קשורות אליהם".

"המשפחה המדוברת", מספר אותו בכיר, "קיבלה אישור גם מהרב גולדשמידט וגם, מיד כשהם הגיעו לארץ, הם קיבלו אישור של הכרה מבית הדין הרבני בירושלים, שאישרו להם את הגיור שלהם ושל כל הילדים. הם התחילו להגיש את הבקשה למשרד הפנים, שהעביר אותם ל'נתיב' - שבודק את הקשר היהודי, שזה מצב אבסורדי, שכן, 'נתיב' הוא רק בודק את המקור היהודי, והרי היהדות של אותה משפחה כבר הוכחה על סמך הגיור שעברו. בכל מקרה, הם הלכו ל'נתיב', לפני מספר חודשים, ואז הם היו צריכים לקבוע עוד פגישה במשרד הפנים, נקבעה להם פגישה לפני יותר משבוע, כשהם הגיעו לשם אמרו להם, אתם בסדר, הגשתם את הכל ותקבלו תשובה עוד שבוע".

"בסוף השבוע שעבר הם היו במשרד הפנים, ואמרו להם, אף אחד לא יודע מה קורה עם האישור שאותו הם היו אמורים לקבל ולא ברור מתי הם יקבלו תשובה. צריך להבין, שיש כמו המשפחה הזו - הרבה אנשים, שחלקם נמצאים בישיבה מוכרת בירושלים, שעדיין ממתינים לתשובות. זה דבר בלתי נסבל, כי גם אדם שמביא אישורים מכולם, משרד הפנים דורש מהם הרבה מסמכים - כמו איזה נושאים למדת, כמה שעות למדת לפני הגיור וכו' - ואם נניח הבן אדם התגייר לפני 20 שנים, מאיפה הוא יביא את האישורים מלפני כל כך הרבה שנים? הניסוח של הנייר הוא גם ניסוח מקומם. פקיד לא אמור לשים את עצמו מעל בית הדין הרבני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר