הפולמוס החרדי | התגובה

"לגור במודיעין עילית מעצבן את הערבים - כמו העלייה להר הבית" • ריאיון

האם ב"תת מודע" אנחנו לא מצפים באמת לחידוש "עבודת הקורבנות"? והאם מגורים בביתר עילית מעצבנים "פחות" את הפלסטינים מעליית יהודים להר הבית? | משנתו של הרב החסיד שמשון אלבוים המעודד עליית חרדים להר הבית - עוררה הדים רבים ומאות תגובות | ישראל שפירא בריאיון תגובה מעמיק עם הרב החסיד ר' אביעד נייגר, המתנגד לעלייה להר הבית (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הר הבית (צילום: שאטרסטוק)

הריאיון עם הרב החסיד[1] ר' שמשון אלבוים ראש כולל ומנהל הר הבית על העולים החרדים להר, עורר הדים רבים ומאות תגובות התקבלו במערכת. כעת, אנו מארחים את הרב החסיד ר' אביעד נייגר, ראש מכון "ילקוט השבעתי אתכם", מחבר ספר 'גבול ההר' העוסק בדיני כניסה להר הבית בזמן הזה.

>> למגזין המלא <<

הרב אביעד נייגר: "בנושא זה של עלייה להר, התעמתי עם מצדדי העלייה בפורום שאתה הקמת ומנהל ברשת. והיית עד לוויכוח בינינו בנושא זה לפני מספר שנים.

"לגבי טענתם שלפי הרמב"ם צריך לבנות את בית המקדש בימינו, מדובר בטענה שגויה, שהמצדדים בה סמכו על ספר המצוות להרמב"ם, והאמת היא שהוא כתב שרק לאחר המלכת מלך ומחיית זרע עמלק, חובה לבנות את המקדש (ספר המצות להרמב"ם, עשה כ' ע"פ מס' סנה' דף כ:).

"אומנם ביד החזקה נכתב שיש מצווה לבנות את בית הבחירה ללא פירוט שמדובר לאחר המלכת מלך, אלא, שנושאי כליו של הרמב"ם מפנים לספר המצוות, ששם מבואר שרק לאחר מלך, ולא לפני. כך שברור שהרמב"ם סבר שהמקדש הוא רק לאחר המלכת מלך, וקיום מצוות הכרתת את זרע עמלק.

חרדים בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)

"כאשר זה לא שכנע אותם, אז אמרתי הרי גם הרמב"ם דן בכך במפורש בהלכות מלכים, פרק א' הלכה א', ואז טענו שאין הסדר קובע, ואז השבתי להם שהרמב"ם אומר שהסדר כן קובע בהלכות ב-ג, ושוב חוזר חלילה טענו שאין חיוב בסדר (למרות שהרמב"ם אומר שכן גם לעתיד לבא בפרק יא הלכה א' ולאחר שגם דברי הרמב"ם האלו לא קיבל אז פשוט הפנתי אותם למעשה קרבנות פרק ב' הלכה יד ושם הרמב"ם כותב "אלא הנביא ציווה ופירש כיצד יהיו מקריבין המילואין עם חנוכת המזבח, בימי המלך המשיח כשייבנה בית שלישי" אזי שחנוכת המזבח תהי' רק בימי מלך המשיח בבית המקדש ה-3, ולאחר מכן שראו מצדדי העלייה דברים אלו לא היה להם מה להשיב".

חלק מהתגובות באתר (מעל 200!) דנו בנושא 'סכנת נפשות' שגורמים עולי ההר. אחד הגולשים אף שלח לי גזיר עיתון חרדי מלפני כמה שנים שכתב בערבית לפלסטינים בהאי לישנא: "אנחנו מתנגדים לעלייה להר הבית - אז אנא הפסיקו לרצוח אותנו". מהי דעתך?

"בראיון איתך צוטט החתם סופר שכאילו כתב שניתן להקריב קורבנות בזמן הזה. האמת היא שהחתם סופר הוסיף מיד שהוא לא יעשה זאת, כי זה יעורר את זעם הישמעאלים. זה התשובה שלי לגבי "סכנת נפשות", והדברים פשוטים שאלו שעולים להר הבית, גורמים לסכנת נפשות.

"לגבי חמיו הגאון רבי עקיבה איגר, איני יודע על מה הוא סח, והרי לרב קלישר כתב רבי עקיבא איגר שהוא מתנגד ואיננו מסכים להקרבת קורבנות בזמן הזה, כבר בראש המכתב שלו, והדבר מפורסם בספר דרישת ציון.

"ובגוף הענין איני מסכים". מכתבו של הגר"ע איגר. מתוך ספר 'דרישת ציון' לגאון ר' צבי הירש קלישר

"יש לציין את סיבת הרב קלישר שרצה להקריב קורבן פסח בטענה ילדותית שאם יקריבו, אז זה לכאורה יכריח את הקב"ה לגאול אותנו... עיי"ש בפנים בספר שלו דרישת ציון", (כו ע"ב, מהדורת תרע"ט).

כיצד נכדו של החתם סופר וצאצאו של רבי עקיבא איגר בעל "התעוררות תשובה" לאחר הקמת המנדט הבריטי, שלח מכתב לגרי"ח זוננפלד, בבקשה שישב על הדיון ההלכתי ביחד עם חכמי ירושלים, כדי שיסיקו שיש להקריב קורבנות? אם סבו ואב סבו רע"א והחת"ס, אסרו זאת הלכתית כפי שטענת, כיצד הנכד ניסה לעורר את הדיון ההלכתי מחדש?

"רבנו הגאון ר' שמעון סופר בעל "התעוררות תשובה" הי"ד עורר מחדש את הדיון בעקבות "הצהרת בלפור" שפורסמה בימיו. הוא גר רחוק, ולא ידע מהנעשה והנשמע בירושלים. הוא חשב שסבו החת"ס פסק שרק מפני זעם הישמעאלים אין להקריב קורבנות, ולכן הוא הציע מחדש בעקבות שמועות שווא אלו. כיום אנחנו יודעים שמאורעות תרפ"ט נגרמו בשל דיבורים אלו על הקרבות קורבנות לפני בא הגואל, רח"ל".

אוקי, אז אני מבין שאתה סבור שעלייה להר הבית גורמת לרצח יהודים באופן ישיר או עקיף. מה לגבי תפילה בכותל המערבי וקבר רחל?! והרי בכלל ישיבת ארץ ישראל בזמן הזה גורמת לרצח יהודים, ועם עליית תלמידי הגר"א והבעש"ט בתחילת המאה הי"ט לארץ ישראל הם סבלו[2] מתושבי הארץ, כפי שכותב הגה"ק משה טייטלבוים אבי שושלת סאטמר - סיגט כתב:

"ולי נראה ברור מפני הרפתקאות... שנה אחר שנה מהביזה שבזזו אותם וטמאו נשים על ספר תורה שבהיכל... זה יראה שרצון השם יתברך שכעת לא נלך מעצתינו ומרצוננו לארץ ישראל רק שנמתין שמשיח צדקינו יוליכנו לארצינו..."

את קטע זה ציטט צאצאו הגה"ק מסאטמר ר' יואליש זי"ע בספרו.

גם לאחר שהוקמה מדינת ישראל "באישור" האו"ם, המוסלמים יושבי הארץ לא נרגעו, ובין השנים תש"ח - תשכ"ז, (בשנים שכף רגלו של יהודי לא עלתה להר הבית), היו מאות ניסיונות לפיגועים. כיום אבו מאזן נשמע מדבר על צפת וחזרה לגבולות תש"ח, ולא רק לגבולות תשכ"ז.

האם מגורים בביתר עילית, רמות ומודיעין עלית מעצבנות "פחות" את הפלסטינים מאשר הר הבית, ולא גורמות לדבריך ל"רצח יהודים"?!

"אכן, מגורים במקומות אלו גורמים גם גורמים, אולם כדאי שלא להוסיף שמן למדורה אותה הדליקו הציונים. חובתנו בשעה זו לשכך את זעמם של אומות העולם. כמו שיעקב אבינו ע"ה השתחווה לעשיו שבע פעמים, כפי שיהודי בגלות צריך לנהוג, ראה שם בתלמידי תלמידיו של הרמב"ן, רבנו בחיי פרק לב פס' ח', וק"ל".

מימין: הרה"ח ר' שמשון אלבוים בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)

אני מכיר מדרש שמגנה את יעקב על מעשהו שהשתחווה לעשיו ומאשים אותו בגלות...

"אני לא מכיר את המדרש שטוען שבגלל יעקב אבינו יש את גזרת הגלות, אלא מכיר 'גזירת בין הבתרים' שהייתה כבר מזמנו של אברהם אבינו, שעם ישראל נענש ללכת לגלות, כדאיתא בפירש"י (בראשית פרק לז פסוק יד):

"מעמק חברון - והלא חברון בהר שנאמר (במדבר יג) ויעלו בנגב ויבא עד חברון אלא (ב"ר) מעצה עמוקה של אותו צדיק הקבור בחברון לקיים מה שנאמר לאברהם בין הבתרים (לעיל טו) כי גר יהיה זרעך:

"וכוונת המדרש שאליו התייחסת הוא מדבר לגבי רמת השעבוד שתהי' לנו בזמן הגלות, המדרש גם מצדיק ומגנה ומדובר במחלוקת רז"ל, אולם היום גדולי ישראל הכריעו כפי הצד הגלותי כיון שעינינו הרואות איזה נזק עושים העולים להר הבית".

המדובר על מדרש רבה על הפסוק "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם" (בראשית לב ד'), שאת מעשהו של יעקב ששלח מלאכים לעשיו, רב הונא מדמה ל"מחזיק באזני כלב עבר מתעבר על ריב לא לו" (פרוש: יעקב אבינו התגרה בעשיו בדומה למחזיק אוזני כלב, ובכך הוא משסה את עצמו להתגרות בו).

ממשיך המדרש: "שמואל בר נחמן אמר משל לארכי ליסטים שהיה ישן בפרשת דרכים", ועבר עובר אורח והעיר אותו ואמר לו "קום לך דבישא שכיח הכא" (פרוש: התחיל להעיר אותו ולומר לו שיש פה שודדים והוא צריך להיזהר מהם..) "אמר הקב"ה הוא לדרכו הוא מהלך ואתה משלח אצלו ואומר לו כ"ה אמר עבדיך יעקב?!" (פרוש: עשיו היה מהלך לדרכו וכבר לא כעס עליך, ואתה יעקב עוררתו משינה וכתבת לו שאתה עבדו...)

וכפי שמבאר 'העץ חיים' על המדרש, שכשיעקב הלך לדרכו לא עלה בדעתו של עשיו להתגרות ביעקב, אלא רק שיעקב עוררו על כך, בהיותו משלח לו שלוחים דרך הכנעה, מזה התעורר עשיו לצאת עליו במלחמה, ולפיכך כעס ה' ולא ענהו בתפילה עד כי הוכרח להכניע עצמו מאד ונענש בגופו ובממונו.

נורא נוראות שעל המדרש שכותב: "דאמר רבי פינחס בשם רבי שמואל בר נחמן מסורת הוא שאין עשיו נופל אלא ביד בניה של רחל" מבאר העץ חיים שמחמת כך נתחייבו זרעו חובת גלות ושיעבוד תחת יד זרע עשיו, לפי שקיבל עליו את אדנותו...

אומנם כפי דבריך, דרך אחרת נוקט 'האמרי יושר' שביאר שהמדרשים חלוקים, חלק נקטו בגנותו של יעקב, וחלק המעיטו גנותו.

וכן כותב הרמב"ן על הפסוק וישלח יעקב מלאכים: "וכבר תפסוהו החכמים על זה... אמר לו הקב"ה לדרכו היה מהלך והיית משלח אצלו..."

ספר 'גבול ההר' העוסק בהלכות עלייה להר הבית בזמן הזה, מאת הרב החסיד ר' אביעד נייגר

הרב נייגר: "ראוי לציין את דברי קדשם של חז"ל מהזוה"ק, מדרשים, ראשונים ואחרונים שבית המקדש ירד בנוי ומשוכלל מן השמים, פעם שאל אותי יהודי מאיזו סיבה הדבר צריך להתרחש כך, השבתי לו שאם יהיה בנוי רק ע"י מעשה בשר ודם אז כל אחד ירצה לקחת עליו בעלות, אבל ישעיה הנביא ע"ה אמר (פרק נו) "כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים", ואם יהי' בנוי ומשוכלל מן השמים ע"י הקב"ה, אף אחד לא יוכל לקחת עליו בעלות.

"מה גם שכל עניינם הוא 'בנין נערים' שצריך לסתור כמובא בתוספתא מס' ע"ז, פרק א' משנה ג': 'רבי שמעון בן אלעזר אומר אם יאמרו לך ילדים בנה בית המקדש אל תשמע להן ואם יאמרו לך זקנים סתור בהמ"ק שמע להן מפני שבנין ילדים סתירה וסתירת זקנים בנין וראיה לדבר רחבעם בן שלמה'

"ויש עוד הרבה מה להוסיף בעניין, ואין כאן המקום, אשמח להרחיב לכל מי שיפנה אלי".

• • •

אי אפשר לשוחח עם הרב נייגר ללא הזכרת 'שלוש השבועות', והרב נייגר ממשיך בדבריו: "התרגום יונתן על שיר השירים כותב בפרוש בפרק ח' ופסוק ד', כותב כך: 'יימר מלכא משיחא משבע אנא עליכון עמי בית ישראל מא דין אתון מתגרן בעממי ארעא למפק מן גלותא ומה דין אתון מרדין בחילותיה דגוג ומגוג אתעכבו פון זעיר עד דישתיצון עממיא דעלו לאגחא קרבא בירושלם ובתר כן ידכר לכון מרי עלמא רחמי צדיקיא ויהי רעוא מן קדמוהי למפרקכון'.

"אזי שאפילו כאשר יבוא משיח צדקנו, הוא יתריע את בני ישראל מאיסור שלוש השבועות... ואיננו מובן מדוע אנשים חושבים לעצמם שהם חרדים לדבר ה' אם הם עוברים על השבועות ביד גסה, ומזלזלים בדינא דגמרא (ראה הקדמת הרמב"ם ליד החזקה, ד"ה אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי)".

אבל שלוש שבועות אלו אוסרים באופן כללי את המגורים גם בביתר עילית ובבני ברק, ומדוע אתה מביא זאת רק כראיה שאסור לעלות להר הבית?

"יש הבדל בין ביתר עילית לבני ברק. כבר כמה דורות שאנו פה בארץ, אבל אנחנו לא לוקחים חלק מהשלטון הציוני, וכמובן לא בצבא שלהם, ולא בבחירות שלהם.

"אנחנו מתבדלים מהם כפי הוראתו של החתם סופר. אנחנו נגד השיטה הציונית. אנו לא אומרים להם ישר כח על כיבושיהם הטמאים שלהם. בני ברק נוסדה לפני שקמה המדינה. ארץ ישראל היתה לפני המדינה, וגם צפת. החידוש של הציונים הוא שהם לקחו שלטון לפני ביאת משיח צדקנו והקימו פה מדינה שכופרת בהשי"ת, ואנו בסך הכל ממשיכים לגור באותם מקומות שגרנו בהם לפי השתלטות הציונים על הארץ הקדושה".

הרב אביעד נייגר יו"ר ארגון "ילקוט השבעתי אתכם"

לא ענית לי על ביתר עילית, מודיעין עילית ושכונת רמות. מה ההבדל לדעתך, בין היושבים שם ש"מתגרים" בפלסטינים, לבין עולי הר הבית?

"ההבדל הוא שבהתנחלויות החרדיות יש התגרות בצורת הקמת ישוב, ולא בצורה של חיכוך מלא. בהר הבית היהודים נדחפים להם מול העיניים וההתגרות יותר גדולה, אולם ברור שגם המתנחלים החרדים מתגרים בערבים, וכפי שהאו"ם קבע שההתנחלויות מכשול לשלום, וגורמות להמשך האינתיפאדה.

"וקח לדוגמא את המצב בנגב, שרואים בעין ברורה שמתקיים שם 'מתיר בשרכם' פירש"י 'לשון הפקר', וכל מה שמתפרסם כבתור הטרור השקט, ומה המשטרה עושה כלום כרגיל, למה כי המצב הוא 'הפקר'".

• • •

בספר 'בשבילי ראדין' (תשע"ג מהדורה שלישית עמוד 109) שעוסק במשנתו של ראש ישיבת ראדין הגאון רבי משה לנדינסקי שנערך על ידי הרה"ג מנחם מנדל פלאטו הובא סיפור מבהיל, שלולא שנכתב לענ"ד אסור לאומרו.

סופר שבאחת השיחות בישיבה, הרבה מרן החפץ חיים לדבר על הגאולה, המשיח, ועבודת הקורבנות, אלא שלפתע נשמע קולו של ראש הישיבה רבי משה לנדינסקי שהתבטא ואמר: "רבי למה אני צריך את המשיח, הרי יש לי מלאי של תפוחי אדמה ועצים לכל החורף, ואף את השומן לפסח טיגנתי כבר, כך שלא חסר לי דבר א"כ למה אני צריך את המשיח?".

חתנו של החפץ חיים רבי מנדל זקס ביאר את כוונתו של ר' משה מדבריו של הרמב"ם (מלכים יב ד) שכתב: "לא נתאוו החכמים למשיח אלא כדי שיוכלו ללמוד תורה מתוך ישוב הדעת".

למעשה רבי משה לנדיסקי סבר שהסיבה היחידה שישנה לרצון לבוא המשיח, היא כדי שיוכלו ללמוד תורה בהשקט ובשלווה, ובימינו נראה כי כת"ר יושב ולומד תורה, כפי שרבים עושים, ומשום כך לכאורה אין צורך במשיח (שיבנה את בית המקדש, ויחזיר את עבודת הקורבנות).

אפילו להליכה לכותל מפורסם שראש ישיבת פוניבז' מרן הרב שך לאחר מלחמת ששת הימים, התבטא ואמר "הסטנדר הוא הכותל".

לפני מספר שנים פורסמה אמרה חריפה מאת הגאון רבי שמואל נדל כי היום אין לנו שום חיבור לעבודת הקורבנות, ואין לנו מושג מה זה באופן מעשי. עוד אמר שמי שיקריב קורבנות בימינו הוא משוגע ועושה דברי איוולת. לדברי הרב נדל בשאר המצוות יש לעם ישראל חיבור למסורת רציפה, לעומת הקורבנות שיש נתק של מאות בשנים ורק המשיח יחזיר לנו את החיבור לכך.

עוד אמר הרב נדל בשם החזון איש שבמענה לאלו ששאלו אותו לגבי קורבן פסח בדורנו התבטא ואמר: "בית מטבחיים אתם רוצים לעשות שמה?", וציטט עוד אחד שאמר לו "חסד עשה עימנו הקב"ה שמונע מאיתנו את עבודת הקורבנות".

מציטוטים אלו נראה שיש מגדולי ישאל שבסתר ליבם או לפחות ב"תת מודע", אינם מצפים לחידוש "עבודת הקורבנות", כי הם אינם מתחברים רגשית לטקס שנראה כאטליז.

מעניין איזה רב ירושלמי פגשה תיירת נכרית בשם מרגרט תומאס בירושלים בחג הפסח תרנ"ה (1895), וכתבה ביומנה את הדברים הבאים:

"יהודי אשכנזי הסביר, שרוב היהודים אינם מצפים לחידוש הקורבנות, שהותקנו רק כדי לתת סיפוק למושגים של עם, שאך זה נגאל מעבודה זרה. הכבש של פסח נשחט- לפי דבריו- כדי להבליט שנאתם להערצת החיות אצל המצרים".

וכבר מצינו ברמב"ם: "היה הנוהג המפורסם בעולם כולו הרגיל אז הקרבת מיני בעלי החיים. לפיכך לא חייבה חכמתו יתעלה שיצווה אותנו בעזיבת כל מיני העבודות הללו ולהזניחם ולבטלם, לפי שזה היה אז מה שלא ייתכן לקבלו לפי טבע האדם. ולפיכך הניח אותם מיני העבודות, והעבירם מהיותם לנבראים ולדברים דמיוניים – לשמו יתעלה" ('מורה נבוכים' חלק שלישי פרק לב, בקיצורים), שממנו מובן משמעות "אחרת" ב"עבודת הקורבנות"...

האם אתה מזדהה עם מחשבות אלו על עבודת הקורבנות?!

"דברי טעם. רבים המקורות שעבודת הקורבנות אינה חשובה כפי שטוענים הנכנסים להר הבית. זה לא המצאה שלהם מה שהם אמרו, אלו דברים שהשי"ת אמר לנו, ביד נביאיו, וכי אלו שנכנסים יכולים לבוא ולסתור עמודי עולם כגון דוד המלך ע"ה "זֶבַח וּמִנְחָה לֹא חָפַצְתָּ אָזְנַיִם כָּרִיתָ לִּי עוֹלָה וַחֲטָאָה לֹא שָׁאָלְתָּ".(תהילים פרק מ פס' ז) או "כִּי לֹא תַחְפֹּץ זֶבַח וְאֶתֵּנָה עוֹלָה לֹא תִרְצֶה. זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה. (שם פרק נא פס' יח-יט) וכותב שם המצודות 'רוח נשברה הוא הזבח המרוצה ולא תבזה אם כן לבי הנשבר והנדכה'.

"או שלמה המלך ע"ה "זבח רשעים תועבת ה' ותפלת ישרים רצונו" (משלי פרק טו פסוק ח), וביאר שם רבי ישעיה מטראני זיע"א, 'זבח רשעים - אפילו המעשים טובים שעושה הרשע הם תועבה לפני השם, לפי שאינם עושים אותם לשם שמים כי אם להתיהר ולפשוט טלפיו (ע"פ ב"ר סה, א); אבל תפלת ישרים הוא רצונו - של בורא'.

"ישעי' הנביא ע"ה (פרק א פסוק יא-יב) 'למה-לי רב-זבחיכם יאמר ה' שבעתי עלות אילים וחלב מריאים ודם פרים וכבשים ועתודים לא חפצתי. כי תבאו לראות פני מי-בקש זאת מידכם רמס חצרי'.

"או ירמי' הנביא ע"ה (פרק ז פס' כב-כג) "כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם (הוֹצִיאִ) [הוֹצִיאִי] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח". ומבאר שם הרד"ק: 'ואין בכל עשרת הדברים, שהם כלל התורה כלה, זכר עולה וזבח ואף כשידבר על הקרבנות לא צוה להם שיקריבו קרבן אלא "אדם כי יקריב מכם קרבן" אם יעשה מדעתו יהיה כך וכך והתמידים שצוה בהם הוא לכבוד הבית והיו באין לצבור אבל ליחידים לא צוה להקריב קרבן כמו שצוה ליחידים לעשות משפט ושאר המצות ולא צוה ליחיד לעשות קרבן אלא אם כן יחטא בשוגג וצוה בשרפת האמורין להשיב החוטא אל לבו לכוף התאוות הבהמיות לפי שתולדתם מחלב ודם ויהיה נזהר שלא יהיה שוגג במצוה כל שכן מזיד והתמידים.

"גם בנין הבית לעבודה אפשר שהוא כמו שכתב מורה צדק רבינו משה ז"ל 'להעתיקם לעבודת האל ושימחה שם עכו"ם מהם'.

"רבונו של עולם זה אפילו לא אחד מהי"ג עיקרים להקריב קורבנות, אז על מה הם כל היום רק מתעסקים ביצר הזה?

"ובכלל "כשתמלא הארץ דעה" אפילו בבעלי החיים, יהיה אסור להקריב מהם, כי יחזרו למצבם קודם חטא האדם הראשון".

לפי דבריך אלו, מדוע אנו מתפללים שתחזור עבודת הקורבנות? אולי נתפלל לצעד הסופי של מה שהגדרת "כשתמלא הארץ דעה", ונצפה שהעולם יחזור למצב של "אדם הראשון לפני החטא" ללא קורבנות?!

"ישנם קרבנות שאינם מבעלי חיים, כגון סולת, לחם חיטים, קמח שעורים, יש בעבודת בית המקדש לא רק קרבנות אלא ג"כ קטורת.

"סופו של דבר הרי אנו מתפללים שהשי"ת ישלח לנו את משיח צדקנו ושיבנה בית המקדש, מה יעשו אז בבית המקדש, לאחר ביטול יצה"ר וכיו"ב? זה כבר אין לנו מושג, לאיזו רמת קדושה העולם יתעלה.

"שנזכה ב"ב בביאת גואל צודק ובבנין אריאל, גאולה בחסד וברחמים".

אמן כן יהי רצון! ישר כח

[1] בסדרת מאמרים זו, כבדנו את שני הצדדים הגאונים שליט"א : הרב אביעד נייגר, והרב שמשון אלבוים בתואר 'הרב החסיד'. כל זאת בשינוי מאתר 'הארץ' שלפני מספר שנים סיקר את הפולמוס החרדי דתי בנושא עלייה להר הבית, והזכיר את שניהם, אולם הרב נייגר כובד בתואר 'הרב', ואילו הרב אלבוים לא כובד. (ראה, ניר חסון, העלייה היהודית להר הבית בשיא - וגם המחלוקת בציבור הדתי, 06, יולי, 2018).

[2] ודלא כראש כולל פלוני שהתראיין לאחד מערוצי התקשורת הישראלים לפני מספר שנים, וטען שרק החל מהעלייה הראשונה בשנת תרמ"ב (1882), החלה האיבה בין הערבים ליהודים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר