צפו בפרק החמישי

כך הוקמה הממלכה החשמונאית / "ועל המלחמות"

כדי להבין לעומק את הסיפור של חג החנוכה, כתבי 'כיכר השבת', אלי דן וישראל גינצבורג, מדווחים מהשטח על המרד נגד האימפרייה הצבאית הגדולה של יוון (VOD)

(צילום: כיכר השבת)

בפרקים הקודמים דיברנו על הרקע למרד, על פרוץ המרד, על ההצלחה של המרד, ואפילו על הכשלון של המרד.
בפרק הזה נדבר על ההתחדשות של המרד וכינונה של ממלכת החשמונאים.

אנחנו נמצאים בכנסת, כי בפרק הזה נדבר על המדינה שהחשמונאים מייסדים. ננסה להבין איך מכישלון המרד והמוות של יהודה המכבי בקרב, כמה שנים מאוחר יותר נוסדת ממלכה חשמונאית.

לאחר נפילת יהודה בקרב, אחיו ובראשם יונתן מסתובבים בהרים ומתגוננים כפליטים מפני הצבא הסלאוקי-יווני.
לאחר מספר שנים ומתקפות כושלות של הסלאוקים על יונתן ואנשיו, יונתן מצליח להשיג שליטה בירושלים, הוא חוזר אליה, והמרד שכשל עולה על מסלול של הצלחות כמעט רצופות, ומתחיל תהליך ארוך של התפשטות הממלכה החשמונאית, היא עדין איננה נקראת מלוכה, אבל יש טריטוריה שתחת שליטתם.

יונתן מצליח לתמרן בין המלכים הסלאוקים בערמה רבה, הוא מנצל את המלחמות הפנימיות בינם לבין עצמם ומחליף צדדים, כך ששלטונו נתמך בידי אחד מהצדדים הסלאוקים, ומושל כביכול מטעמם של הסלאוקים.

שלטונו של יונתן נמשך כ-17 שנים, תוך כדי התככים והמזימות שיונתן מארגן בתוך חצר המלוכה הסלאוקית, אחד מן הצדדים הלוחמים טומן ליונתן מלכודת ורוצח אותו.

אחיו שמעון ממשיך את דרכו, ובתמיכת אספת העם הוא מתמנה למנהיג היהודים ולכהן גדול. שמעון החשמונאי ממשיך להרחיב ולבסס את שלטון בית חשמונאי. אחרי 9 שנות מלוכה מוצלחות של שמעון, נרצח גם הוא בעקבות תככים בחצר הסלאוקית.

אחרי שמעון עולה בנו, יוחנן הורקנוס, שלטונו מבוסס הרבה יותר והוא מרחיב מאוד את שטחי ממלכת החשמונאים, יוחנן שולט כ-30 שנה, והיה לשליט החשמונאי הראשון שמת על מיתתו בשלווה.

חשוב לשים לב למגמה שהחלה עוד בימיו של יהודה של כינון ברית הגנה בין יהודה לרומא, האימפריה העולה, כל שליטי החשמונאים טרחו לחדש את הברית עם רומא, למרות שהיא מעולם לא באה לידי מימוש.

בפרקים הבאים נשוב ונדבר על התקופה בה עסקנו בפרק זה, כלומר ימי הגדולה של הממלכה החשמונאית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר