בחג הגאולה

תיעוד מרגש: עשרות יהודים מאוקראינה בציון בעל התניא

לראשונה מאז פרוץ המלחמה, עשרות יהודים אוקראינים השתתפו בסמינר יהדות, שנחתם בציון בעל התניא בעיירה האדיטש, ביום חג הגאולה שלו (יהדות, בעולם)

שלמה מן | כיכר השבת |
(צילום: מתחם רבינו הזקן האדיטש)

בשעת לילה מאוחרת הסתיים אמש (שני), אור לי"ט בכסלו, חג הגאולה של מייסד חסידות חב"ד האדמו"ר הזקן, סמינר ראשון ביהדות שנערך באוקראינה מאז פרוץ המלחמה, בהשתתפות עשרות יהודים, בציונו של בעל התניא.

המלחמה באוקראינה שהביאה לשבר בקהילות היהודיות ולחיי הפרט היהודיים, לא גרמה לשלוחי חב"ד הפועלים בה להרים ידיים. הפעם, אחרי המשך קיומם במסירות נפש של מערכי שיעורי תורה, חלוקת תפילין, ערכות לחגים ופעילות רבה נוספת מגיע שוב תורם של סמינרים ביהדות שנועדו להעשיר את הידע התורני של המשתתפים בהם - החל מידע בסיסי וכלה בחומר שמיועד למי שכבר מקיימים אורח חיים יהודי.

בעבר סמינרים כאלו היו נערכים כמה פעמים בשנה אבל המלחמה הביאה להפסקתם. מי שהרים את הכפפה בנושא הוא שליח חב"ד בעיירה האדיטש שבמזרח המדינה - המקום בו טמון מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא ושולחן ערוך הרב, שהיום י"ט בכסלו הוא יום שחרורו מהכלא הרוסי בשל הפצת תורת החסידות.

מאז פריצת המלחמה, המקום הקדוש ששקק חיים ואירח מידי חודש אלפי מבקרים מכל רחבי העולם שבאו לשאת בו תפילה הפך למחנה ל-50 פליטים יהודיים שמצאו בחדרי האירוח במקום את ביתם. יחד עם זאת, בשל העובדה שחדרים רבים במתחם רחב הידיים עדיין ריקים, פנה הרב דייטש לכלל רבני הערים באוקראינה והציע להם את המקום לצורך קיום הסמינרים לבני קהילתם.

"מדובר ביוזמה שנועדה לקצור שלשה רווחים" הוא מספר. "הראשון, להעצים את הפעילות התורנית באוקראינה, השני, להביא שוב מבקרים למקום הקדוש, והשלישי – האפשרות של גיבוש הקהילות עם עצמן בתוך ים הכאב, הסבל והשכול.

הרב דייטש מדגיש כי כהתחשבות במצב הכלכלי הקשה במדינה, עלות השבתונים לאדם עולה עשרה דולרים בלבד וכוללת אש"ל מלא לסוף שבוע.

הרב הראשון שהרים את הכפפה ומיהר לשריין מקום לבני קהילתו הוא הרב מרדכי לבנהרץ משלוחי חב"ד המרכזיים בקייב שהגיע בראש משלחת של 70 יהודים מקהילתו כדי לערוך את שבת במקום.

במהלך השבת ובימים ראשון ושני שמעו המשתתפים שיעורי תורה וחסידות מפי הרב לבנהרץ, הרב דייטש ורבנים נוספים, כשהשיעורים המרכזיים נמסרו על ידי הרב דניאל לנאו, מגדולי מורי ההוראה ומרביצי התורה באוקראינה. הרב לנאו שפועל בקייב תחת הרב לבנהרץ, שיכל לפני כחודשיים את בנו יקירו יואל-דוד בן ה-9 בתאונת דרכים קשה בירושלים, אך למרות הכאב הרב חזר עם בני משפחתו לקייב והוא ממשיך בהרבצת התורה. לצד אלו הם נהנו גם משלש ארוחות מלאות כיד המלך ונחו מטרדות היום-יום ומטרדות הפרנסה בחדרים המרווחים שבמתחם האירוח.

גולת הכותרת של הסמינר המיוחד היתה כאשר אמש, אור לי"ט בכסלו עלו המשתתפים לציון 'בעל התניא' ונשאו את צקון לחשם, אחרי שבמשך שעה ארוכה כתבו 'פדיון נפש' בן ביקשו את המצטרך להם, לגאולה פרטית וכללית.

צפו בתיעוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר