תיעוד מדליק

על רקע האנטישמיות הגואה: ראש העיר ניו יורק בהדלקת המנורה הגדולה בעולם

"נסעתי ליוון לפני כמה שבועות כדי להתמודד עם האנטישמיות שאפפה את כל המדינה שלנו. רציתי להעביר מסר חזק" - כך אמר ראש העיר ניו יורק אריק אדמס בהדלקת החנוכייה הגדולה בעולם בלב מנהטן. השגריר ארדן: "אויבינו ניסו למחוק את זהותנו היהודית אך אנו מסרבים להיכנע, אנו מסרבים לתת להם לנצח" (בעולם)

שלמה מן | כיכר השבת |
(צילומים: מולי ברגר, יואל הורביץ)

אלפי יהודים התקבצו סביב הדלקת החנוכייה הגדולה בעולם המוצבת מידי שנה בלב מנהטן והופכת לאטרקציה של אור. על רקע הגל הגואה של האנטשימיות, הושקע מאמץ גדול בהבאת כמה שיותר יהודים ומקומיים להדלקה, במטרה להעביר מסר שאור דוחה חושך ושהשנאה לעולם לא תנצח.

מידי לילה בימי חג החנוכה, נערך מעמד הדלקת החנוכייה הגדולה, בשדרה החמישית במנהטן, בהשתתפות אישים מפורסמים שעולים באמצעות מנוף להדלקה. בנר ראשון של חנוכה השתתפו ראש העיר של ניו יורק אריק אדמס ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. את השניים אירח הרב שמואל בוטמן, העומד בראש צעירי חב"ד המרכזית ומי שמוביל את מעמדי ההדלקה מידי ערב במנהטן.

"החנוכיה הזו, בלב מנהטן, משמש סמל למסירותה של העיר ניו יורק להתמיד ולחגוג עם כל אזרחיה כפי שהם", אמר הרב בוטמן, "השנה, שנת 'הקהל', יש למעמד המסורתי שלנו משמעות נוספת".

בנאומו של ראש העיר ניו יורק, הוא פנה לקהל היהודי הגדול שנכח בהדלקה, ואמר: "נסעתי ליוון לפני כמה שבועות כדי להתמודד עם האנטישמיות שאפפה את כל המדינה שלנו, כי רציתי להעביר מסר חזק שבעיר ניו יורק יש את האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל. אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו תל אביב של אמריקה".

אדמס הוסיף ואמר: "אנחנו יודעים כמה חשובים היו מערכות היחסים והחברות שלנו לאורך מאות שנים, במיוחד הקהילות האפרו אמריקאיות והיהודיות. תמיד היינו בני ברית, תמיד היינו שותפים".

בנאומו, דיבר ראש העיר בתקיפות נגד האנטישמיות הגואה. "לא צריכה להיות לנו עלייה באנטישמיות. לא בעיר שלנו, העיר שמראה לערים ומדינות אחרות איך אנחנו חיים ביחד. כשנדליק הערב את החנוכייה, בואו נדליק גם משהו בתוכנו. בואו נסתכל אחד על השני בתור אחינו ואחיותינו".

השגריר ארדן, בנאומו, דיבר על גיבורי חג החנוכה ואמר: "סיפור חנוכה הוא סיפור ניצחון האור על החושך. אויבינו, כפי שכולכם יודעים, ניסו למחוק את זהותנו היהודית אך אנו מסרבים להיכנע, אנו מסרבים לתת להם לנצח. באמונה ובנחישות, מעטים ניצחו רבים. ומאז, מדי שנה אנו מדליקים את נרות החנוכה בחלונותינו ובמקומות ציבוריים, כמו כאן בשדרה החמישית, כדי לפרסם את הנס ולהראות לעולם שאנחנו גאים להיות יהודים ואנחנו לא מפחדים להראות זאת".

ארדן בנאומו (צילום: דוברות המשלחת הישראלית לאו"ם)

ארדן דיבר אף הוא על האנטישמיות ואמר: "היום כשהאנטישמיות מתגברת אנחנו שוב נלחמים בחושך ונלחמים למען הדת והתרבות שלנו. אבל הפעם, אנחנו לא נלחמים לבד. כאן איתנו ידידי היקר, חברנו היקר, ראש העיר אדמס. ואני רוצה להודות לך, בשם מדינת ישראל והעם היהודי, על שעמדת איתנו, כראש העיר עם הכי הרבה יהודים מחוץ לישראל. בזמנים הקשים ביותר הקהילות שלנו עמדו זו לצד זו מול דיכוי וגזענות. ועכשיו יש לחזק מחדש את הברית עתיקת היומין של הקהילות שלנו. כשאנחנו מאוחדים, הרוע לא יכול לנצח והרוע לא ינצח. הרבי מליובאוויטש לימד אותנו שגם מעט אור יכול להפיג הרבה חושך".

הסיפור של החנוכייה הגדולה בעולם, ייחודי. היא נבנתה לפני 45 שנה על ידי האמן הישראלי יעקב אגם ובמעורבות של הרבי מליובאוויטש שביקש מאגם שזו תהיה המנורה הגדולה בעולם. ברבות השנים הפכה המנורה הניו יורקית לאחד האייקונים היהודים הבולטים בניו יורק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר