היסטוריה ואקטואליה

איך מאייתים את הספר המפורסם - מכבים או מקבים?

לאחר שעסקנו בהרחבה ב"ספר מקבים", נותר לדון איך מאייתים נכון - מכבים או מקבים? ישראל שפירא עם כל הראיות לשתי הגרסאות (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פרק ד': פסוק מפורש ב'מקבים' "בימים ההם קם מתתיהו בן יוחנן בן שמעון, כהן מבני יהויריב מירושלים, וישב במודיעים. ולו חמישה בנים. יוחנן הנקרא גדי. שמעון הנקרא תרסי. יהודה הנקרא מקבי. אלעזר הנקרא חורן, יונתן הנקרא חפוש".

הנה לנו מפורש נכתב "יהודה הנקרא מקבי", וכיון שהספר המקורי אבד, ומצוי בידינו רק תרגומו, נחלקו החוקרים האם היה כתוב מכבי או מקבי.

ראיות ל'מקבי'

יש מבארים שהמדובר על פטיש מלחמה שמכונה מקבת, ויתכן שיהודה היה מכונה כך מחמת שהכה את אויביו כמו פטיש, ובאמת במגילת אנטיוכוס מובא "במותבותיה בנא מנרתא וקרא שמה מקבי קטיל תקיפין", וכן תירגם רבינו סעדיה גאון - מקבי.

אומנם את ההשערה שראשו של יהודה שהיה כמין מקבת, ניתן לפרוך מחמת שיוסף בן מתתיהו כתב שיהודה שימש ככהן בבית המקדש, ומבואר במסכת בכורות (מ"ג ע"א) שהמקבן פסול לעבודה.

ראיות ל'מכבי'

למילה מכבי הובאה ראיה מהעיר מַכְבֵּנָה הנזכרת בדברי הימים "וַתֵּלֶד שַׁעַף אֲבִי מַדְמַנָּה אֶת שְׁוָא אֲבִי מַכְבֵּנָה וַאֲבִי גִבְעָא וּבַת כָּלֵב עַכְסָה." (א ב מט) או על שמו של מַכְבַּנַּי מגיבורי דוד המלך "אֵלֶּה, הַבָּאִים אֶל-דָּוִיד לְצִיקְלַג, עוֹד עָצוּר, מִפְּנֵי שָׁאוּל בֶּן-קִישׁ; וְהֵמָּה, בַּגִּבּוֹרִים, עֹזְרֵי, הַמִּלְחָמָה.. מַכְבַּנַּי" (דברי הימים א פרק יד).

וכן ביוסיפון (עמוד 79) נאמר "בני יהודה הנקרא שמך מכביי על גבורתך". הרוקח בסידורו (עמוד ריט) כתב "על דגל יהודה במלחמות חשמונאים, בשעה שניצחו ליוונים, היה כתוב "מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה'" כלומר שעזרת לנו לנצח הרשעים. זהו שיסד הפיט (ב'אודך כי אנפת): מכבי יהודה מכב"י נוטריקון מי כמוך באלים מה'.

וכן כתב ר' יוסף כספי בספרו אדני כסף על זכריה (י ו) "יהודה המושל שמופלג שהיה בזרע חשמונאי הנקרא יהודה מכבי, מצד שזה היה האות הכתוב על דגלו, עם נקודות להורות מי כמוך באלים ה'.

הוסיף וכתב ספר צרור המור (פרשת ואתחנן) שישנו סוד "דבר סתר.. שהיו נוצחים.. ובכח שם המפורש".

החתם סופר לעומתם סבור שמכבי הוא ראשי תיבות של מתתיהו כהן בן יוחנן, אך לא ביאר מדוע רק יהודה זכה לשים את הנ"ל על דגלו. (תורת משה סוף פרשת מקץ בעניני חנוכה)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר