היסטוריה ואקטואליה

כעס על החשמונאים או בקיאות בדינים: למה אין "מסכת חנוכה"?

במסכת 'שבת' דנים חז"ל (דף כ"א) בהלכות חנוכה. שאלת השאלות היא מדוע סוגיה זו נכתבה במסכת 'שבת'? מדוע לא יוחדה מסכת משניות שלמה ל'חנוכה' כ'מגילה' ו'סוכות'? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הדלקת נר חנוכה (צילום:חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרק ה': במסכת 'שבת' דנים חז"ל (דף כ"א) בהלכות חנוכה.

שאלת השאלות היא מדוע סוגיה זו נכתבה במסכת 'שבת'? מדוע לא יוחדה מסכת משניות שלמה ל'חנוכה' כ'מגילה' ו'סוכות'? האם התנאים לא התדיינו בהלכות חנוכה, כמו שדנו בהלכות מגילה וסוכות?

רבי אברהם בן הגר"א בספר "רב פעלים" הביא משמו של אביו זי"ע שבמהלך הגלות נאבדו מעם ישראל מאות מדרשים ומשניות (יתכן בשל שריפת ספרי התלמוד הגדולה), ורק יחידים מזכירים אותם.

רבי אברהם בן הגר"א מביא לדוגמה את 'מסכת כותים', 'מסכת גרים', 'מסכת ציצית', 'מסכת גיהנום', מסכת 'ארץ ישראל' וכן את מסכת 'חנוכה' שנעלמה מעם ישראל.

תשובה שונה הביא בשמו של החת"ם סופר נכדו רבי שלמה סופר אב"ד ברגסס בספרו 'חוט משולש', שרבי יהודה הנשיא השמיט את נס חנוכה מהמשניות, מפני "שתפסו המלוכה ולא היו מזרע דוד המלך, וזה הרע לרבנו הקדוש".

לאמור: רבי יהודה הנשיא שהיה מצאצאיו של דוד המלך, כעס על החשמונאים שלקחו את המלוכה בכח (כפי שאכן נענשו ולא נותר מהם צאצא), ולכן לא הקדיש מסכת שלמה להלכות חנוכה במשנה.

ביקורת נוקבת ספג נכדו של החתם סופר שהביא שמועה זו על רבנו יהודה הקדוש מסדר המשנה שכביכול מאינטרסים אישיים לא הקדיש מסכת משניות להלכות חנוכה, מאת תלמידו רבי יהושע וינברג בעל שו"ת מהריא"ץ שכתב שהחת"ס לא הזכיר את החשמונאים לשם שמים, ולא חלילה מפגיעה בכבודו ובית אביו, כך דבריו:

"ח"ו לומר על רבנו הקדוש, כאילו בגלל כבודו וכבוד בית אבותיו הוא נמנע מלפרסם הנס. מה שרבנו הקדוש לא הזכיר נס חנוכה במשנה לא היה משום פגיעה בכבוד בית אבותיו, אלא אדרבא כוונת מרן ז"ל דגם את זה עשה רבנו הקדוש לשם שמים, כמו שכל מעשיו היו לשם שמים, כלומר מאחר שהחשמונאים שעל ידיהם נעשה הנס, תפסו המלוכה מזרע דוד, ולהכי לא הזכירם במשנה, ולא מחמת כבודו וכבוד בית אבותיו".

(יצוין שספר 'חוט המשולש' בו מובאים סיפורים רבים על החתם סופר, בלי מקורות משנים, ספג ביקורת מאת בת דודתו של המחבר, כפי שהעיד הגאון רבי פנחס מילר רב העיר נצרת עילית בספרו "עולמו של אבא" מפי נכדת החת"ס).

משגיח ישיבות 'מיר' ו'בית התלמוד' הגאון הצדיק רבי שלום צבי שפירא בספרו "המאור שבתורה" (חנוכה עמוד כ') הביא בשם ספר "בית נפתלי" את הסיבה הנכונה מדוע רבי יהודה הנשיא לא הקדיש מסכת שלמה לדיני חנוכה.

לדבריו, באותם הימים הלכות חנוכה היו ידועים ומפורסמים, כפי שאין מסכת משניות ייחודית להלכות ציצית, תפילין ומזוזה, וכפי שהרמב"ם כתב זאת בפרוש המשניות פרק התכלת.

תשובה זו היא הנכונה, שכן רבנו החתם סופר כתב זאת מפורש (גיטין ע"ח) שבזמן התנאים היו רגילים בהלכות נר חנוכה, ולכך לא נכתבה מסכת משניות ייחודית להלכות חנוכה, כפי שלא נכתב מסכת משניות ייחודית להלכות תפילין וציצית.

ברם, לפי דבריו, נכדו של החתם סופר בספרו 'חוט המשולש' כתב דברים שאינם נכונים כאילו מאינטרסים אישים רבי יהודה הנשיא לא כתב מסכת חנוכה כי פגעו באבותיו? היתכן לומר שנכד החתם סופר כתב דברים שאינו נכונים, אתמהה?!

את קושיה זו תירץ הגה"צ רבי שלום צבי שפירא בגאונותו לפי המהלך הבא.

לדבריו יש לחלק בין 'הלכות חנוכה' שהיו ידועים לכל, ולכן לא נכתבה בשבילם מסכת ייחודית, לעומת 'ניסי חנוכה', שרבי יהודה הקדוש לא הזכיר אותם מחמת הסיבה האישית שהם לקחו לאבותיו את המלוכה "וזה הרע לרבנו הקדוש".

כך יוצא למסקנה שנכדו של החתם סופר בעל 'חוט משולש' התכוון שרבי יהודה לא הזכיר את 'ניסי חנוכה' מפגיעה אישית באבותיו, והחתם סופר כתב ש'הלכות חנוכה' רבי יהודה לא הזכיר מחמת שהיו בקיאים בהם. ואין הדברים סותרים האחד את השני.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר