"יללות על אנטישמיות"

בן כספית: "אין מנוס מפילוג עם החרדים; להכריז על החילוניות כזרם דתי"

הפובלציסט הבכיר קורא בטורו השבועי לפילוג בין החילונים והחרדים | "הגיע הזמן שנשים קץ לניסיון המיוזע והקנאי להשתלט ולדחוק אותנו. היינו צריכים לעשות את זה מזמן, אבל נרדמנו בשמירה", כותב בן כספית, שמוסיף על המגזר: "מתפתחת אצלם סוג של ציונות חרדית" (עיתונות)

(צילום: פלאש 90)

אחרי השבעת הממשלה, כותב הפובלציסט בן כספית בטורו השבועי בעיתון מעריב, כי הגיע הזמן לפילוג בין החרדים והחילונים. "הגיע הזמן להכריז על החילוניות כזרם דתי נפרד בישראל. גם החילונים הם יהודים".

לדבריו, "אנחנו לא מנסים להשתלט על כלום או להשליט את דעתנו ואמונתנו על כל האחרים, אבל הגיע הזמן שנשים קץ לניסיון המיוזע והקנאי להשתלט ולדחוק אותנו. היינו צריכים לעשות את זה מזמן, אבל נרדמנו בשמירה".

בהמשך הטור, שכבר מעורר סערה, כותב בן כספית: "יכול להיות שאין מנוס מפילוג. יש מי שמנסים להקים את העיירה היהודית מחדש, לבנות את הגטו, להגביה את החומה המפרידה אותם מההשכלה, מהנאורות, מהקידמה, מהסובלנות. בצירוף מקרים מושלם, הם גם מדברים יידיש".

"הזרם המרכזי, הממלכתי, של מדינת ישראל, הפך לסוג של בופה שאין יד שלא נשלחת אליו, מקצצת בעצמאותו, בתקציביו, באפשרויותיו, בחירותו ועצמאותו. אז צריך להפסיק את זה. צריך להתחיל לחשוב על פדרציה של אוטונומיות. מכיוון שיש כאן כמה גושים שמושכים לכמה כיוונים נפרדים, אין טעם לכפות על אף אחד מהם את הכיוון ההפוך לאמונותיו. צריך לעשות הפרדת כוחות, משאבים, תקציבים, תרבויות וסגנונות. להשאיר מסגרת ביטחונית עליונה, וללכת איש לדרכו".

בן כספית, המבין כי דבריו יעוררו סערה, מבהיר מראש: "בטרם יפצחו אחינו החרדים ביללות הרגילות על אנטישמיות ושנאת חרדים, זה הזמן להדגיש: החרדים הם האחים שלנו. מעורבותם בחיי המדינה הולכת וגוברת. הם לא יגידו את זה בקול רם, אבל מתפתחת אצלם סוג של ציונות חרדית, הכלאה מקומבנת בין תפיסת העולם ששיבת ציון לא יכולה להתרחש לפני ביאת המשיח, לעובדה שהיא התרחשה".

"החרדים הם ציבור תוסס, סקרן, חכם, חם, יש לנו לא מעט ללמוד מהם. תרבות הגמ"ח והעזרה ההדדית, ההתנדבות בקהילה, כיבוד הורים".

עם זאת, כותב בן כספית בטורו ב'מעריב', כי "הבעיה היא שלצד כל זה, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להמשיך את השותפות הזו. לא מבחינה כלכלית, לא מבחינה תרבותית".

"תהיה כאן מדינת ישראל ומדינת יהודה. כל מדינה תחוייב לספק את המכסה שלה לכוח מגן גדול שיוקם במקום צה"ל. גם בכוח אדם, גם במימון. מעבר לזה, התקציבים יהיו נפרדים. כל אחד יחיה ממה שהוא מייצר. במדינה הליברלית תהיה תחבורה ציבורית בשבת ומקומות בילוי בשבת. במדינה הדתית לא. הם יוכלו להפריד את הנשים מהגברים כאוות נפשם. אנחנו לא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר