היסטוריה ואקטואליה

"הלימוד שנתפשט בישיבות - מביא עזות וחוצפה ובטל השקידה לגמרי"

דבריו של הרידב"ז כנגד ממסד הישיבות בתקופתו שפורסמו באתר 'כיכר השבת' הדהימו את קהל הגולשים; מסתבר שישנה עוד אגרת חריפה במיוחד מאת הרידב"ז (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
תמונתו של מרא דארעא מרן הרידב"ז בשולחנו של הרב הראשי הגרי"א הרצוג (כיום במוזאון היכל שלמה) (צילום: ישראל שפירא)

פרק י"ג: דבריו של הרידב"ז כנגד ממסד הישיבות בתקופתו: "בעוונותינו הרבים, נתפרצה במדינות ליטא על ידי איזה רבנים לימוד בדרך הכאמי או הגיון, והוא לא רוח התורה[1]", שפורסמו באתר 'כיכר השבת' הדהימו את קהל הגולשים.

הפרקים הקודמים >>

ידוע ומפורסם על גאוני ספרד שלהם דרך לימוד ופסיקת הלכה שונה מגאוני ליטא, אולם על כך שהייתה התנגדות לשיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק, והגר"ש שקופ בידי גאון ליטאי נודע כהרידב"ז, פרט זה לא נודע לרבים.

מסתבר שישנה עוד אגרת חריפה מאת הרידב"ז אותה שלח לכותב השורות הרה"ג רפאל רפופורט עורך תורני נודע, ועל כך תודתנו.

תמונתו של מרא דארעא מרן הרידב"ז בשולחנו של הרב הראשי הגרי"א הרצוג (כיום במוזאון היכל שלמה) (צילום: ישראל שפירא)

בספר יד רא"ם שחיברו הגאון אהרן מנחם מנדל הכהן בהר"ן רבה הנודע של הקהילה האשכנזית בקהיר שניסה והשתדל בכל יכולתו להקים מחדש את הסנהדרין, בהקדמה מביא איגרת שהרידב"ז כתב למחבר הרב כהן.

המכתבים הודפסו בספר זה (תל אביב תש"ך), לראשונה, אם כי בצנזורה והשמטה חלקית כמתבקש בימינו.

כך בתאריך א' באלול תר"ע (1910) באיגרת מודה הרידב"ז לרב כהן על מכתב קודם שכתב לו "הרבה דמעות זלגו עיני בקראי את מכתבו", והוא שולח לו את ספרו שו"ת בית הרידב"ז ושיעיין היטב היטב בהקדמה [ששם הרידב"ז כותב כנגד שיטת הלימוד בישיבות כמו שהבאנו] ויתבונן הרבה, ואם יודע טיב העולם בזה"ז ואם מכיר את רבני... [צונזר] אז יבין היטיב מה שכתוב שם.

ממשיך הרידב"ז וכותב שיש אנשים מסוימים.... ]משפט שצונזר] שיודעים את כל זאת, אך מי שיודע הם רק אנשים זקנים ובינונים, אבל הצעירים אינם יודעים ואינם מרגישים כלל.

ממשיך הרידב"ז וכותב: בפרט שהלימוד החדש אשר מובא בהקדמה ובצוואה "זה הרע לנו מאוד, וזה נתפשט בכל הישיבות...." ]צונזר המשפט באיזו ישיבות], "והמבין יודע שזה ריפארם בגוף לימוד התורה. ועדיין יש מעט מבינים שליבם דוי עי"ז הרבה ואין לאל ידינו להחזירם. והלימוד הזה מביא עזות וחוצפה ובטל השקידה לגמרי. אוי ואבוי לנו... [המשך המשפט צונזר] ד' ירחם על עמו וארצו וישלח משיחנו בב"א".

ידידו יעקב דוד רידב"ז

מכתבו של הרידב"ז לגאון רבי אהרן מנדל מקהיר (מתוך ספר יד רא"ם, אוצר החכמה)

יצוין שהרידב"ז לאחר עלייתו לארץ ישראל התבטא כי "לומדי תורה הוא רואה בארץ ישראל, אך למדנים אינו רואה...".

לאחר שאמרה זו בשם הרידב"ז הופצה בחוצות ירושלים, הגאון רבי יצחק וינוגרד ראש ישיבת 'תורת חיים' בעיר העתיקה, נסע לצפת ביחד עם רבי גרשון לפידות לרידב"ז כדי לדבר עמו בלימוד.

אכן בביקורם בצפת הרידב"ז השתומם ביותר מבקיאותו וחריפותו הגדולה של רבי גרשון, ובפרט מידיעתו העצומה בתלמוד ירושלמי, ואמר: "אכן, גם למדנות גם גאונות יש בארץ ישראל, לא ידעתי את כוחותיה של ירושלים". (הובא בהקדמת ספרו של ר' גרשון לפידות ובספר סיפורים ירושלמים).

[1] נמוקי רידב"ז על התורה, מהדורת בני ברק תשנ"ב, עמ' קסב

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר