65 ח"כים תמכו

החוק הנורבגי המורחב - אושר סופית במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה את החוק הנורבגי המורחב, בתמיכת 65 חברי כנסת מול 18 מתנגדים; הקמת משרד "ירושלים ומסורת ישראל" ומינוי מאיר פרוש לשר אושרו בתמיכת 46 ח"כים מול 38 מתנגדים (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מליאת הכנסת; ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק הנורבגי המורחב, ובשמו: "הצעת חוק-יסוד: הכנסת, תיקון מס' 52, הפסקת חברות בכנסת של שר או סגן שר", שביטל את התקרה שעד חמישה ח"כים מכל סיעה יכלו להתפטר. 65 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק מול התנגדותם של 18 ח"כים.

בהצעת החוק הוצע להרחיב את ההסדר המאפשר לחבר הכנסת המעוניין בכך להפסיק זמנית את כהונתו בכנסת כל עוד הוא מכהן במשרת שר או סגן שר. הצעת החוק קובעת מתן אפשרות לסיעות קטנות של עד 3 ח"כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי; ביטול התקרה של 5 חברי הכנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר וקביעה כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות יוכלו לעשות בו שימוש. בנוסף, לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר בתקופת בחירות או ממשלת מעבר.

לפי ההסדר שבהצעת החוק:
סיעה המונה 2-1 ח"כים, רשאי להפסיק את חברותו ח"כ אחד.
סיעה המונה 3 ח"כים רשאים שניים מתוכה להפסיק חברותם.
סיעה המונה 6-4 ח"כים רשאים להפסיק חברותם 3 ח"כים.
סיעה המונה בין 9-7 ח"כים רשאים להפסיק חברותם 4 ח"כים.
סיעה המונה בין 17-10 ח"כים רשאים להפסיק חברותם 5 ח"כים.
סיעה המונה 18 ח"כים לפחות, רשאים להפסיק חברותם 1/3 מחברי הסיעה, ותוצאת חישוב שאינה מספר שלם, תעוגל למספר השלם הגבוה הקרוב.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה.

"על כן, ההסדר משרת הן את עקרון הפרדת הרשויות והן את האינטרס הציבורי כי יכהנו בכנסת מספר מספיק של חברי כנסת הפעילים בעבודה השוטפת הנעשית בוועדות הכנסת. יתר על כן, ההסדר אף מאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמקד בעבודתם ברשות המבצעת בעקבות הפסקת כהונתם בכנסת".

לפי הערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאימצה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח ההסדר המוצע היא 1.95 מיליון שקלים חדשים בשנה. לפיכך, ככל שיתפטרו מהכנסת ארבעה שרים או סגני שרים לפחות בעקבות ההסדר המוצע, הצעת חוק היסוד תהיה הצעת חוק־יסוד תקציבית כהגדרתה בסעיף 3ג לחוק־יסוד: משק המדינה.

יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את ההצעה ואמר: "חשוב לדעת שלמרות שהעיקר בהצעת החוק זה הגדלת מספר חברי הכנסת שיכולים להגיע מסיעות גדולות, הצפי, לפחות לפי הידוע לנו כיום, במהלך כהונת הממשלה והכנסת הנוכחית, בגלל המבנה וההרכב הסיעתי של הממשלה ושל הכנסת, ככל הנראה יהיו פחות חברי כנסת מחליפים במהלך הכהונה של הכנסת, למרות שכמובן יכולים לנצל את מלוא האפשרויות, ואז המספר משתנה. ההערכה שלא יהיו בכנסת הזאת יותר".

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה הלילה גם את החלטת הממשלה להקים משרד חדש שייקרא "משרד ירושלים ומסורת ישראל" ולמנות את השר מאיר פרוש לשר ירושלים ומסורת ישראל. 46 חברי כנסת תמכו מול 38 שהתנגדו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר