הנשק שיכול להפוך את המלחמה

זו רשימת המשאלות של אוקראינה; מה היא באמת תקבל?

לקראת האביב, פוטין וצבאו נערכים עם מתקפה גדולה ומחודשת על אוקראינה, שמצידה, מנסה להיערך ופתחה במסע גיוס של נשק וכלי רכב צבאיים מהעולם | ציקי ברנדוין משרטט מה בדיוק אוקראינה רוצה ומה היא צפויה לקבל? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילומים: צבאות ארה"ב, בריטניה, סלובקיה, רוסיה. שאטרסטוק)

השעון מתקתק לקראת האביב. על פי רוב ההערכות, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וצבאו נערכים לקראת האביב עם מתקפה גדולה ונרחבת שחלק ממנה עשויה להיות גם ניסיון מחודש לפלוש לבירה קייב, אחרי הכישלון בפעם הקודמת.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

מהצד השני, באוקראינה מנסים ככל יכולתם להיות ערוכים למתקפה ופתחו במסע גיוס של נשקים וכלי רכב צבאיים מרחבי הגלובוס בניסיון להגן על מדינתם.

אז מה בדיוק רוצה אוקראינה? ומה היא תקבל באמת? וגם: מה בכלל היכולות של כל המערכות שמבקשים במדינה המותקפת?

סיוע טנקים

טנקי ה-T72 היו הטנקים הראשונים שסופקו לאוקראינה, כשעל פי הערכות מאז הפלישה סופקו לאוקראינה לפחות 200 טנקים - בעיקר מפולין וצ'כיה. באוקראינה מקווים לקבל סיוע נוסף של טנקים כאלו, בין היתר בשל העובדה שהלוחמים האוקראינים רגילים לטנק וכן בשל העובדה שהוא מחייב שלושה אנשי צוות בלבד.

הטנקים הללו יוצרו במקום על ידי ברית המועצות, ומאז עברו שיפורים. טנקים דומים נמצאים גם בצד הרוסי, מה שהביא גם לכך שרוסיה סיפקה טנקים לאוקראינה.

הדרך בה הם קיבלו את הטנקים לא הייתה באמת "אספקה" כפי שבאוקראינה מגדירים זאת, אלא טנקים רוסיים שנפלו בשבי האוקראיני ונצבעו מחדש בצבעי הצהוב והכחול האוקראיניים.

אחרי ציפייה רבה, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הכריז באופן רשמי כי הממלכה המאוחדת תספק לאוקראינה כמה טנקים מסוג צ'לנג'ר, הטנקים שמכונים ככאלה ש"מעולם לא הפסידו בקרב".

הצ'לנג'ר הוא הטנק העיקרי בצבא הבריטי, ובניגוד לטנקים בהם אוקראינה משתמשת באופן סדיר, הטנק הבריטי דורש ארבעה אנשי צוות בתוכו.

הטנקים עדיין לא בפעילות בשדה הקרב באוקראינה, וכעת משלחת של חיילים אוקראינים הגיעו לממלכה להתאמן על הטנקים - כשעל פי ההערכות ייקח עוד מספר שבועות עד שהטנק יגיע אל שדה הקרב, כשכרגע הטנק הכבד יחסית עשוי להתקשות בפעילות בשל הבוציות הכבדה בשדה הקרב.

אין הרבה אנשים שכעסו השבוע כמו הנשיא וולודימיר זלנסקי. למרות הבטחות שהנושא יישקל בכובד ראש, בברלין החליטו שלא לספק לאוקראינה בשלב זה את טנקי ה'לאופרד 2' הידועים גם כ'טנק הנמר'.

ההחלטה הגיעה בין היתר אחרי שבגרמניה הבינו כי ארצות הברית לא ממהרת לספק את הטנק המקביל - אברמס. אלא שבקייב מעוניינים יותר בטנק הגרמני, בין היתר בשל העובדה שהטנק הגרמני חסכוני הרבה יותר בדלק - משאב יקר מאוד בשדה הקרב.

לצד זאת, שרת החוץ הגרמנית אמרה בהצהרה מעורפלת כי גרמניה "לא תתנגד" שמדינות אחרות כמו פולין יספקו את הטנקים הגרמניים שלהם.

בעקבות זאת, הודיעו בארצות הברית שאכן יספקו את טנקי האברמס, החלטה של הנשיא ג'ו ביידן בניגוד להמלצות, זאת בכדי שגרמניה לא תהיה הראשונה לספק טנקים לאוקראינה. בעבר, דובר מטעם הפנטגון נימק שההכשרה על הטנק תארוך זמן רב והתחזוקה שלו יקרה מאוד - ודאי בשביל מדינה כמו אוקראינה שנמצאת במלחמה קשה.

כלי רכב

לאחרונה הודיעו בוושינגטון על אספקה של 90 רכבים משוריינים מסוג 'סטרייקר', מכלי הרכב המוכרים ביותר של צבא ארצות הברית.

לצד הסטרייקר, ארצות הברית שלחה גם עשרות כלי רכב משוריינים מסוג בארדלי, כלי רכב בו צבא ארצות הברית השתמש פעמים רבות, במיוחד במלחמה בעיראק.

כלי הרכב הללו עשויים לסייע מאוד לאוקראינה שמחפשת כאמור דרכים לפריצת דרך בשדה הקרב - לפני שמוסקבה תעשה כן.

תותחים והגנה

תותחי ההוביצר מוכרים בעולם כולו וכמעט אין מלחמה בעשרות השנים האחרונות שהתותחים הללו לא לקחו חלק בקרב.

ההוביצרים היו מהראשונים שהגיעו לידי צבא אוקראינה כסיוע חוץ. אוסטרליה, קנדה וארצות הברית הן הספקיות העיקריות של התותחים - בזמן שהתותח המקביל ברוסיה נחשב לפחות מתקדם.

בכל הקשור למערכות הגנה, בריטניה סיפקה מערכות Starstreak המסגלות ליירט מטוסים שטסים בגבוה יחסית נמוך.

טילי ההגנה S300 משרתים נאמנה את אוקראינה ב-11 חודשי המלחמה, אחרי שסופקו ממדינות שונות, כשסלובקיה היא הספקית העיקרית.

מערכת ההגנה פותחה במקור על ידי ברית המועצות, ואוקראינה עצמה החזיקה ב-250 מערכות כאלה, כשכאמור, מערכות נוספות סופקו, בעיקר על ידי סלובקיה.

ארצות הברית ובריטניה סיפקו מערכות הגנה דומות - אך כלל המערכות לא מתקדמות מספיק, ובקרוב צפוי שינוי.

בשבוע שעבר הגיעה הצהרה דרמטית: ארצות הברית לצד מדינות אחרות יספקו לאוקראינה את טילי הפטריוט, מטילי היירוט הנחשבים ביותר (אחרי מערכת כיפת ברזל אותה ישראל מסרבת בתוקף לספק).

העלות של המערכת יקרה מאוד ודורשת הכשרה - ובשל כך, בארצות הברית לא מיהרו לספק את המערכת המתקדמת.

אלא שבתקופה האחרונה, בעיקר בעקבות לחץ אוקראיני כבד מאוד, נעתרה ארצות הברית וקבוצה של 100 חיילים אוקראינים נחתו בארצות הברית לצורך הכשרה על המערכות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר