את חוק השפיטה אישרה

היועמ"שית הבהירה לחה"כ רוטמן: "חוק היועמ"שים לא יוכל לעבור דרך הועדה בראשותך"

עיכוב נוסף לחוק אותו מקדם יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, בחוות דעת שהציגה היום היועצת המשפטית לכנסת, היא מבהירה, כי רוטמן לא יוכל להעביר את החוק דרך הוועדה בראשותו | לעומת זאת, חוק השפיטה, החוק השני אותו רוטמן מקדם, יוכל לעבור דרך הוועדה | כל הפרטים (חדשות משפט)

דוד הכהן | כיכר השבת |
יו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

חה"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, נחשב כראש החץ יחד עם שר המשפטים יריב לוין, במאבק של הממשלה החדשה להעביר את הרפורמה של השר יריב לוין במערכת המשפט.

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, שלחה היום (רביעי) חוות דעת מפורטת לרוטמן והבהירה לו כי לא ניתן לקדם את "חוק היועמ"שים" כהצעת חוק מטעם הוועדה, ושלחה את רוטמן להעביר את החוק כהצעת חוק פרטית או ממשלתית. כלומר היא הגבילה את רוטמן מלהעביר את הצעת החוק מטעם הועדה - המשמעות הישירה לכך, היא עיכוב לחוק המתוכנן.

לטענת אפק, חוק היועמ"שים, בא לאפשר לשרי הממשלה למנות יועצים משפטיים כמשרות אמון או להשתמש ביועצים משפטיים מטעמם בעמידה מול בג"צ – קשור לדבריה יותר לעבודת הממשלה מאשר להסדר החוקי בכנסת.

"ההצעה הנדונה קשורה קשר הדוק להתנהלותה הפנימית של הממשלה, ולפיכך נראה כי המסלול החקיקה ההולם אותם היא בהצעת חוק ממשלתית או פרטית", כתבה אפק.

הדיון היום בועדת חוקה (ערוץ כנסת)

אמנם את הצעת החוק השנייה של רוטמן, הצעת חוק השפיטה – המכילה את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, הגבלת השימוש בעילת הסבירות, בסמכות בית המשפט להחיל ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד ועל חקיקה רגילה ובהסדר של "פסקת ההתגברות" – כל אלה קשורים לפעילות ועדת החוקה ולכן, לפי אפק, הם יכולים להעלות כהצעת חוק מטעמה.

"עם זאת, מכיוון שבהצעת חוק היסוד מוצע לתקן הסדרים רבי שנים, ומכיוון שעסקינן בנושא אשר מעורר מחלוקת ציבורית עזה, הרי שהדבר מחייב ביתר שאת שהליך הכנת הצעת החוק לקריאה הראשונה ייעשה תוך שמיעת ושקילת כל העמדות, כך שיתקיים דיון משמעותי על כלל הסוגיות והשלכותיהן כפי שעלו על ידי כלל המשתתפים בדיונים, וכל זאת באופן שיאפשר לחברי הכנסת לשקול את נושאי ההצעה בכובד ראש, לדייק את נוסחיה ואת תוכנה ולקבל את התמונה העובדתית והמשפטית ביחס אליה", כתבה היועצת.

עוד היא כתבה: "על מנת שהתוצר הסופי שיונח על שולחן הכנסת לקריאה הראשונה יהיה תוצר הדומה לתוצר של הצעת חוק ממשלתית שטרם הנחתה על שולחן הכנסת עוברת תהליך ממושך בממשלה. לפיכך, לצד האפשרות לקיים את הדיונים בהצעת חוק זו כהצעה מטעם ועדה יהא עליך להקפיד על שימוש נאות בדרך זו תוך קיום דיוני עומק ביחס לכלל הסוגיות שייכללו בנוסח לקריאה הראשונה", כתבה אפק לסיום.

חוו"ד של היועצת המשפטית
חוו"ד של היועצת המשפטית
חוו"ד של היועצת המשפטית

לאחר הפרסום, יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן הודיע במכתב ליועצת המשפטית של הכנסת כי התיקון לחוק יסוד השפיטה יקודם כהצעת חוק מטעם ועדת החוקה. "בכל הנוגע לקידומה של הצעת חוק יסוד: השפיטה (תיקון – חיזוק הפרדת הרשויות) הרי שבנושא זה אני שמח על עצתך הטובה, ובוודאי שבכוונתי לקדם בוועדה דיון משמעותי על כלל הסוגיות והשלכותיהן על מנת שתונח בפני מליאת הכנסת הצעת חוק טובה ככל הניתן" אמר חה"כ רוטמן במכתבו.

בתוך כך הודיע חה"כ רוטמן ליועצת המשפטית אפיק כי חרף חילוקי הדעות ביניהם בדבר קידום הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – סמכויות הממשלה בענייניה המשפטיים) המכונה "חוק היועמ"ש" כהצעת חוק מטעם ועדת החוקה, בשלב זה לא תקודם הצעת החוק זו במסגרת הוועדה.

כשיו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן נזף ביועמ"ש הוועדה: "אתה חרגת מתפקידך" (ערוץ כנסת)

הצעת התיקון לחוק יסוד הממשלה העוסקת במונופול הייצוג והייעוץ של היועמ"ש תונח בקרוב על שולחן הכנסת כהצעת חוק פרטית וכי יישקל לצרף אותה ל"חוק היועמשים" (העוסק במינוי יועצים משפטיים למשרדי ממשלה במשרות אמון) שתוכנן להיות מקודם בכל מקרה כהצעת חוק פרטית.

חבר הכנסת רוטמן הוסיף במכתבו: "כשלעצמי, אני בהחלט סבור כמוך, שהיועץ המשפטי לממשלה ותפקידו לא בהכרח משתלבים במארג החוקתי, אולם מאחר ועל פי עמדתו של בית המשפט העליון, שהוצגה גם במסמך ההכנה לדיון שהוכן מטעם הייעוץ המשפטי לוועדה, ליועץ המשפטי נוצר עם השנים מעמד גם במסורת החוקתית, סברתי ועודני סבור שחשוב להבהיר בחוק יסוד: הממשלה, העוסק בסמכויות הממשלה, שאין באותה "מסורת חוקתית" שנוצרה על ידי בית המשפט "יש מאין", בכדי לכבול את שיקול דעתה של הממשלה.

עם זאת, אני סבור שתחת הכותרת "ציון במשפט תיפדה" כשמטרתי במסגרת עבודת הוועדה להשיב את הצדק למערכת המשפט, חשוב שהצדק לא רק ייעשה, אלא גם ייראה. במיוחד חשוב לי באופן אישי לנהוג בקידום התיקון למערכת המשפט והשבת הצדק אליה, בדרך מקובלת שנסללה כבר בעבר, גם אם מדובר בעניין שבעיניי הוא הרבה לפנים משורת הדין" אמר חה"כ רוטמן.

ביום ראשון הקרוב, יתחדשו דיוני וועדת החוקה כמתוכנן שיעסקו בנושאים הכלולים בחוק יסוד השפיטה. בחירת שופטים, עילת הסבירות הביקורת השיפוטית על חקיקה ופסקת ההתגברות..

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר