היסטוריה ואקטואליה

האם "קריעת ים סוף" היא נס על-טבעי? | הפילוסוף והבעל שם טוב

בימי הבעש"ט חי פילוסוף וחוקר, שהגיע למסקנה כי נס קריעת ים סוף אינו נס, ואמר שזה תופעה טבעית נדירה של נסיגת הים; מה השיב לו הבעל-שם-טוב הקדוש? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ציור המדמה את קריעת ים סוף (צילום: שאטרסטוק)

פרק א': במוצאי שבת, באחד הסטטוסים שכותב השורות עוקב, הועלתה הודעה שמספרת על "פילוסוף וחוקר" שחי בתקופת הבעש"ט, וכפר (רח"ל) בנס העל טבעי של קריעת ים סוף וכך דבריו:

בימי הבעש"ט חי פילוסוף וחוקר, שהגיע למסקנה כי נס קריעת ים סוף אינו נס, ואמר שזה תופעה טבעית נדירה של נסיגת הים. הוא ביקר אצל כמה מגדולי ישראל, אך לא קיבל תשובה שתניח את דעתו. והחליט לבקר גם אצל הבעש"ט".

מתברר שהבעש"ט אור שבעת הימים, לא דחה על הסף את טענתו, אלא ענה לו לפי דבריו:

"אמר לו הבעש"ט: "לו יהי כדבריך, אך עצם העובדה שבורא העולם תיזמן את האירועים כך שתופעה נדירה זו תתרחש בדיוק בזמן שבני ישראל יצאו ממצרים ונרדפו על ידי המצרים – האין זה נס כביר!" יצא האיש בהתפעלות והצהיר שבפעם הראשונה קיבל מענה על שאלתו...

לאמור: הבעל שם טוב כמענה לפילוסוף שלא האמין בקריעת ים סוף כנס על טבעי, ותחת זאת טען שמדובר בנס טבעי ומדובר בתופעה נדירה ובדיוק באותו הזמן בני ישראל חצו את הים, ענה לו, שאכן גם לפי דבריך, עדיין מדובר בנס עצום – ומדובר בנס כביר, שכן אירוע טבעי של חציית ים לשני חלקים, ובדיוק באותו הזמן עם שלם עובר בתוכו, הוא מעשה מדהים ונס מובהק! ואותו הפילוסוף יצא שמח וטוב לב, ובפעם הראשונה קיבל מענה על שאלתו.

לקריאת סטטוס זה, התפלאתי ביותר בכמה קושיות כדלהלן:

א: מדוע אותו פילוסוף לא האמין ב"ניסים על טבעים" שהיו בימי משה רבנו מאת ריבונו של עולם בכבודו ובעצמו, בשעה שממולו עומד הבעש"ט עליו סופר ניסים גלויים כרוח הקודש, נסיעה במרכבה באוויר, ועוד אלפי ניסים מבהילים שנכתבו בעשרות מקורות?! (יעוין בספה"ק שבחי הבעש"ט על שלל גרסאותיו)[1].

ב. האם יתכן ש"הפילוסוף והחוקר" לא למד את ספר 'כוזרי', ועוד מרבותינו הראשונים, שסברו את המושג "נטורליזם" (מונח פילוסופי השולל את המושג תופעה על טבעית), ומדוע לא ידע זאת, אלא רק לאחר שהלך לבעש"ט?

ג. מי אלו מגדולי ישראל בדורו של הבעש"ט שאותו "פילוסוף חוקר" פנה אליהם שלא למדו את ה'כוזרי' הנ"ל, ולא ידעו לענות לו את תשובה מתבקשת זאת?

ג. לא מוזכר האם אותו פילוסוף היה יהודי או גוי, אולם גם אם היה גוי, היה לו לדעת את המושג "נטורליזם" ממקורות פילוסופים יוונים ומוסלמים.

ד. בימינו אין בית מדרש חרדי שסבור שניסי המקרא הם טבעיים, ורק העיתוי הם נס, והגם שהבעש"ט דחה את אותו "פילוסוף חוקר" לפי דרכו - זה די מוזר.

ה. האם הבעש"ט למד 'כוזרי', וענה לאותו הפילוסוף ממקור זה, או שאמר זאת מדיליה?

ובס"ד ננסה לענות על חלק משאלות אלו (בפרקים הבאים) כדלהלן:

מבירור שעשיתי, המעשה הנ"ל הובא בספר 'להבין חסידות' עמ' 120 מאת הרה"ח מנחם ברוד, ומקורו בספר 'בעל שם טוב על התורה' פרשת בשלח, בשם 'בית יעקב' פרשת בראשית, ופרשת בשלח, שם הובא באריכות על הבעש"ט ש"אחד שבא אצלו, ורצה לשאול אותו, כי היום כי למד חכמת הטבע והפילוסופיא ועל פי חכמות הללו יצא לו שבאותה שעה שנבקע הים לפני בני ישראל היה צריך הים אז להיבקע על פי הטבע של הים, ואם כן מה זה הרעש מהנס בקריעת ים סוף שאנו מאמינים?!".

ממשיך ספר בעש"ט על התורה, ומספר שהבעש"ט סבר ששוטים ואפיקורסים שאלו כך:

"ועם זו הקושיה הלך במבוכה גדולה, ונכנס להבעל שם טוב, וכאשר בא שמה, קודם שהוא שאל זאת מהבעל שם טוב, הלך הבעש"ט וציווה לקבץ את בני העיר ודרש לפניהם, בהיות כי יש שוטים בעולם ואפיקורסים שהוקשה להם כנ"ל".

הבעש"ט בדרשתו לבני העיר, ביאר והסביר שגם את הטבע הקב"ה בורא, וכך שמובן שגם נס בדרך הטבע, הוא נס גדול, כי אם בני ישראל לא היו צריכים לנס קריעת ים סוף, הקב"ה לא היה בורא אותו: "אמנם עיניים להם ולא יראו כי כתיב (בראשית א א) בראשית ברא אלהים וכו', אלהים גימטריא הטבע, והטבע בעצמו גם כן ברא הקב"ה, וזהו שדרשו חכמינו ז"ל (שמות רבה כא ו), לאיתנו לתנאו מלמד שהתנה הקב"ה במעשה בראשית וכו', ומאז הטביע הקב"ה בטבע הים שיתבקע לפני בני ישראל לאותה שעה, וממילא הנס יותר גדול, כי בראשית בריאת העולם עשה הקב"ה טבע זו לצורך ישראל, ובראשית בשביל ישראל שנקראו ראשית נברא טבע זו, ובאם לא היו ישראל צריכים לזה הנס, לא היה הקב"ה עושה טבע זו בים".

מתוך ספר 'בעש"ט על התורה' (צילום: ישראל שפירא)

התשובות יובאו בפרק הבא אי"ה...

[1] אחד הבנשקי"ם בימינו ננסה ליישב לי שאלה טובה בטוט"ו כדלהלן: הבעש"ט לימד אותנו שהצמצום אינו כפשוטו, כי אין עוד מלבדו ומלוא כל הארץ כבודו, ולכן ניסים ונפלאות הם רק בעינינו, בעיניים של מוחין דקטנות, של עולם הבחירה.

ומכאן תבין הן את כוונתו בתשובתו לאותו פילוסוף, והן את השמועות שהסתובבו אודות הבעש"ט על נפלאות למעלה מדרך הטבע, ומי שמבין בסיפורי חסידים יודע שלא היה בהם שום כוונה לפרטים הטכניים אם נכונים אם לא, עד כדי רמה של שימוש בסיפורים כמטאפורה להבנת עניינים עמוקים שבחסידות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר