היסטוריה ואקטואליה

ההוצאה להורג בוטלה בגלל רעידת אדמה; האם זה נס מיוחד?

סיפורו של הפילוסוף שהגיע לבעש"ט לאחר שהסיק שקריעת ים סוף הייתה מאורע טבעי, מסופר בדמיון רב על אדם שהוצא להורג וניצל ברגע האחרון בשל רעידת אדמה - האם זה היה נס מיוחד? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: Dave Goudreau on Unsplash)

פרק ג': אמש פרסמנו פה את המעשה של הפילוסוף שהגיע לבעש"ט לאחר שהסיק שקריעת ים סוף הייתה מאורע טבעי, והבעש"ט בקדושתו נחמו ואמר לו שעדין העיתוי הוא נס גדול ביותר, ואותו הפילוסוף שמח שמחה גדולה.

הבעיה במעשה זה, שלמרות שהובא שהבעש"ט שלל פרשנות זו, וכפי שהביאו ב'בית יעקב', הבעש"ט הגדיר את אלו שמאמינים בפרשנות זו "שוטים ואפיקורסים", הבעש"ט ענה שהרי הקב"ה ברא את חכמת הטבע, ואם קבע שע"פ הטבע בדיוק שבני ישראל יצאו ממצרים, הים יחצה, אין נס יותר גדול מזה!

ועדיין תשובה זו שוללת מדרשי חז"ל מפורשים שנס קריעת ים סוף, הינו נס גדול ביותר והינו על טבעי, וכפי שהעיר כ"ק הרבי מליובאוויטש, על אמינות מעשה זה, (ואמנם הפנה את השואל לרבותינו הראשונים שסברו שאכן קריעת ים סוף הינה נס טבעי לחלוטין, שרק העיתוי הוא הנס).

מתברר שסיפור דומה הובא על הבעש"ט, שעונה על כל אותם שאלות אמוניות מהסיפור הנ"ל, אולם הוא לא עוסק בקריעת ים סוף, אלא על רעידת אדמה אי שם.

את הסיפור שלח לי ידיד נפשי הרב החסיד ר' שרגא דוד הומניק שציטט את הר"ר רפאל כהן (אביו של החוזר הג"ר יואל כהן), שסיפר על הבעש"ט מעשה דומה, אולם עם הבדל מהותי - שהיה יהודי אנוס שבמועד הוצאתו להורג פתאום נתהווה רעידת אדמה וניצול, והוא הסתובב עם חקירה כזו האם נברא נס מיוחד בשבילו או שזה סתם צירוף מקרים.

אותו יהודי הגיע לבעש"ט וענה לו (או ששלח אותו לאחד מתלמידיו שענה לו) שבפשטות סובב הקב"ה מלמעלה שתאריך הוצאתו להורג, יחול בשעה שכבר נקבע מראש שתהיה רעידת אדמה (או אפילו יותר מזה, ששניהם נקבעו מראשית הבריאה).

ונראה לכאורה שזה אותו סיפור בעצם, רק בלי הבעיה האמונית של קריעת ים סוף.

המעשה על רעידת האדמה, מאת אחד ששמע מאביו של הרבי

גירסה נוספת של מעשה האנוס הובאה מאת החסיד ר' יודל חיטריק.

גירסה נוספת על מעשה האנוס שניצל על ידי רעידת אדמה, הובאה מאת החסיד ר' יודל חיטריק

משני המקורות אנו רואים משותף רב, והחילוק בין לשונותיהם האם סובב הקב"ה מלמעלה שתאריך הוצאתו להורג, יחול בשעה שכבר נקבע מראש שתהיה רעידת אדמה, או ששניהם נקבעו מראשית הבריאה.

עוד הוסיף וסיפר הרב הומניק שסופר בשם הרה"ק ר' פנחס מקוריץ על הבעש"ט שדן על רעידת אדמה מזעזעת שהיתה בימיו, וכנראה מדובר רעידת האדמה בליסבון אשר בפורטוגל שהתרחשה ב-1 בנובמבר 1755 למניינם בשעה 9:40 בבוקר, שהייתה אחת הרעידות ההרסניות בהיסטוריה, וכתוצאה ממנה נהרגו בין 60 ל-100 אלף איש, וכנראה שהמדובר על אותה רעידת אדמה, ממנה ברח היהודי האנוס[1].

ניצולים מרעידת האדמה ההרסנית בפורטוגל חיו באוהלים מחוץ לחורבות ליסבון, כפי שניתן לראות בגילוף גרמני זה משנת 1755 (מאת Sandover, נחלת הכלל)

המקור שמזהה רעידת אדמה זו עם מעשה מהבעש"ט הקשור לסיפורנו הוא בימי הרה"ק פנחס מקאריץ עת התרחשה רעידת אדמה והרבה מבני ישראל חזרו בתשובה. אבל רבי פנחס היה בקיא ב"חכמת התכונה" וידע קודם לפי חשבונו, מתי תהיה רעידת אדמה. וממילא לא התרשם ממנה, וחרה לו הדבר, שהרבה יהודים הושפעו לתשובה [והוא לא זכה לכך]. ונכנס אל הבעש"ט ושאלו, והשיב לו "דאס איז די גאנצע עצה פון יצר הרע, אלץ אריילייגן אין דרך הטבע" פירוש: "זו הרי כל עצת היצר, להכניס את הכל בדרך הטבע" (הובא בסיפורי מרן הרמ"ח דף רמה אות ד).

"זו הרי כל עצת היצר, להכניס את הכל בדרך הטבע", מתוך סיפורי מרן הרמ"ח

הנה רואים אף כאן גרעין משותף כלשהו בגישתו של הבעש"ט ששלל סברה לומר להכניס הכל בדרך הטבע, הן על קריעת ים סוף, והן על רעידות אדמה.

[1] רעידת האדמה הכתה בבוקר ה-1 בנובמבר, בחג הקתולי יום "כל הקדושים", יום שהנוצרים ימש"ו הוציאו להורג את האנוסים. ואשר בעקבותיה הקצינו המתחים הפוליטיים בפורטוגל וחוסלו לחלוטין שאיפותיה הקולוניאליות של המדינה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר