הכתבים עולים

רוצים ללמוד ירושלמי עם מרן רבי חיים קנייבסקי? עכשיו זה אפשרי

הספרייה הלאומית החלה בהעלאת ספריו של מרן רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, עם ההגהות הרבות שכתב בכתב ידו - לתועלת ציבור הלומדים (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
התלמוד וההגהות (צילום: הספרייה הלאומית)

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, שנפטר אשתקד בגיל 94, הותיר אחריו חלל עצום. במהלך חייו, חיבר מרן ספרים תורניים רבים, בצל סדר לימודו המיוחד, שכלל את סיום התורה כולה, כל שנה, בערב פסח.

את ספרי הלימוד שלו עיטר הגר"ח בהגהות רבות, בכתב ידו, שנכתבו בשולי הדפים, ויש בהן תיקוני נוסח והערות תוכן רבות מאוד המלמדות על חריפותו ובקיאותו.

לאחרונה החלה הספרייה הלאומית בפרוייקט צילום ספריו, שהועברו באדיבות משפחת הרב השוקדת על הוצאת כתביו וספריו לדפוס, וזאת על מנת לאפשר לציבור הרחב להיחשף להערותיו התורניות שנשארו בין דפי הספרים וטרם ראו אור.

הספרים הראשונים שנסרקו ועלו לאתר כתיב של הספרייה הלאומית הם חמשת כרכי התלמוד הירושלמי שבהם למד הרב קנייבסקי מידי יום, ועל גיליונות כל אחד מהכרכים ישנן הערות רבות בכתב ידו.

בבית משפחת הרב ציינו כי כל השנים היה בדעתו של הרב לסדר את הערותיו וגיליונותיו ולהביאם לדפוס, אלא שהדבר לא יצא לפועל מסיבות שונות. "הרב הביע את רצונו זה בפני תלמידיו, ואכן מיד לאחר פטירתו התחלנו עוסקים בדבר כדי שלא לעכב את הפצת תורתו, ולהספיק להוציאה לאור כבר בתוך שנת האבל".

"לאחר בירור מעמיק הגענו למסקנה שאין מתאימה ומקצועית יותר ממחלקת כתבי היד של הספרייה הלאומית בירושלים למלאכה גדולה ונעלה זו, ואכן צוות המחלקה עבד על פרויקט זה ברצינות ומסירות שעות רבות והתוצאה משביעת רצון בהחלט. כל כרכי הירושלמי הכוללים לפחות כ - 2500 דפים (כולל המפרשים) נסרקו באיכות גבוהה במיוחד, והועלו לאתר הספרייה לעיון הציבור", מסביר אחד מבני המשפחה.

לדברי יצחק (צ'יקו) גילה, מנהל מחלקת כתבי היד בספרייה הלאומית, חלק מהספרים של הרב עברו תהליך מיוחד במחלקת השיקום והשימור של הספרייה כיוון שבמהלך השנים הדפים התבלו מאוד ומעבדת השיקום הייתה צריכה להכין את התלמוד לצילום מיטבי. "מהרגע שהעלנו את סריקת הספרים לאתר הספרייה התחלנו לקבל תגובות נלהבות מהקוראים, שרובם ככולם נחשפים כעת בפעם הראשונה לכתב ידו, להערותיו ולפניני מחשבתו. בעקבות העניין הציבורי הרב בחומרים האלו, אנחנו מקווים להמשיך לקבל ממשפחת הרב עוד ספרים וכתבי יד ובכך לתת מענה לרבים מאוד מתלמידיו, מלומדי התורה ובכלל", אומר מומחה מחלקת כתבי היד בספרייה הלאומית.

(צילום: הספרייה הלאומית)
(צילום: הספרייה הלאומית)
(צילום: הספרייה הלאומית)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר