פינת נקודת מבט

הסכם הגרעין הולך ומתפורר - והסיבה לא קשורה לישראל | צפו

ארבע וחצי שנים אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין - נראה כי בקרוב הגולל עשוי להסתם על ההסכם | צפו בפינת 'נקודת מבט' מתוך התכנית גלובליזציה (VOD)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום חיצוני: שאטרסטוק | עריכה: ידידיה כהן | הפקה: אשר רוט)

ארבע שנים וחצי חלפו מאז ההכרזה הדרמטית של נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן.

ההודעה הזו הסעירה את העולם כולו ולמעשה פוררה את הסכם הגרעין - זאת בשל העובדה כי חרף העובדה שעדיין מדינות שונות נמצאות בהסכם, המעצמה החזקה בעולם עוד לא רואה את עצמה חלק מההסכם ומטילה סנקציות על איראן.

בשנים האחרונות איראן משתנה, ובמקום המצב הגרוע שהיה, נראה כי המצב גרוע עוד יותר, כשבמשמרות המהפיכה מנסים לשלוט במחאות שפרצו בעקבות מותה של נערה במעצר אחרי שלא עטתה חיג'אב על פי הדרישה הגחמתית של משטרת הצניעות במדינה.

על פי פרסומים באיחוד האמירויות עולה כי נראה שבכל יום שעובר, מדינות האיחוד האירופי החתומות על ההסכם הולכות וקרבות יותר ויותר לעמדה הישראלית בנושא ההסכם.

לפני פחות משנה עוד ניהלה ארצות הברית יחד עם מעצמות המערב משא ומתן לחזרה אל הסכם הגרעין, אך מזכיר המדינה האמריקני סיכם זאת אולי בצורה הטובה ביותר: "איראן הרגה את הסיכוי להסכם גרעין כבר לפני חודשים ארוכים".

לצד זאת, בממלכה המאוחדת זועמים על איראן אחרי שהוציאה להורג שר לשעבר בממשלה האיראנית המחזיק גם באזרחות בריטית. ההוצאה להורג עוררה כעס רב בלונדון, כשעל פי הדיווחים במדינה, בריטניה, אחת המדינות החשובות בעולם, הולכת וקרבה לרגע בו תפרוש גם כן מההסכם.

בעוד באירופה עוד לא אמרו נואש, נראה כי ארצות הברית פחות ופחות מעוניינת להכנס לעניין, כפי שאמר היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן כי "הסכם הגרעין עם איראן לא נמצא כרגע ברשימת סדרי העדיפויות של ארצות הברית".

עוד מוקדם לדעת עם ייסתם הגולל באופן סופי על הסכם הגרעין, אך נראה כי ככל שאיראן מחריפה את צעדיה נגד ההפגנות וככל שההפגנות מתלבות, יהיה קשה לאירופה להמשיך בהסכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר