וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת

פתיל תכלת | התופעה המפתיעה שצוברת תאוצה בעולם הישיבות הליטאי

שיחה אקראית עם קבוצה של ישיבישער'ס חשפה בפני ישראל גינצבורג את התופעה שכובשת את עולם הישיבות הליטאי - לבישת פתיל תכלת בציצית | הוא יצא בעקבות החשיפה ובדק עד כמה היא נרחבת, מי עומד מאחוריה ומי לא יכול להצטרף? (עולם הישיבות)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
פתיל תכלת (צילום: שאטרסטוק)

לפעמים אנחנו עושים פדיחות שגורמות לנו להבין דברים שלא היינו עולים עליהם לבד. כך קרה לי כשישבתי בחתונה של חבר קרוב וישבתי עם קבוצה של ישיבישער'ס ושוחחתי איתם על עולם הישיבות. אחד מהם סיפר לי על אחד הרבנים ששובץ באחת הישיבות, ואני הערתי כבדרך אגב שמדובר בטיפוס לא שגרתי. "הוא טיפוס כזה שלובש ציצית תכלת", אמרתי.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

לאחר כמה דקות ניגש אלי בצד אחד מחברי השולחן, ואמר לי שעשיתי פדיחה. "הבחור שאתו דיברת, הוא בעצמו לובש תכלת", הוא אמר לי, ואני נדהמתי. "אין סיכוי, הוא הבחור הכי 'קלאסי' שאני מכיר. הוא מגיע ממשפחה ליטאית טיפוסית ואין סיכוי שהם לובשים תכלת", אמרתי לו, אבל החלטתי לשאול את הבחור עצמו.

"כן, אני לובש תכלת", הוא אמר לי, "אבל אני ממש לא חריג. התופעה הזו הולכת וצוברת תאוצה בעולם הישיבות הליטאי, וכל בחור שלובש תכלת גורם לעוד כמה בחורים בסביבתו לעבור לציצית תכלת. בשנים האחרונות זה מאד 'אִין', ובכל ישיבה יש אחוזים - לא רק של בחורים שלובשים תכלת, אלא גם של רבנים שלובשים תכלת. חלקם לובשים בגלוי וחלקם בסתר, אבל היחס היום לתכלת שונה מאד מהיחס שהיה בזמנך או בעשורים הקודמים".

האמת שהופתעתי מאד. לא רק בגלל שלא חלמתי שהעניין הזה ייכנס לעולם הישיבות הליטאי, אלא גם בשל העובדה שבחורי ישיבות ליטאיים מרשים לעצמם לנהוג אחרת מההורים שלהם, ולשנות חלקים הלכתיים גם אם ההורים שלהם לא נוהגים בצורה דומה. בעיניי זה מעיד על בחורים עם יושרה פנימית וחוט שידרה, ועם אומץ לקום ולעשות מעשה גם אם הדבר לא מקובל.

החלטתי לבדוק את הנושא, והאם יש גוף שעומד מאחורי המהפך הזה בעולם הישיבות. סיקרן אותי לדעת אם מישהו פועל בצורה אקטיבית לקדם את הנושא הזה, והאם הבחורים שמחליטים לעבור לציצית תכלת מקבלים גיבוי של ההורים או שהם דווקא נתקלים בהתנגדות בשל רצונם לשנות את המנהג הקיים.

• • •

מסתבר שיש מישהו שנותן רוח גבית למהלך הזה. כמה בחורים הפנו אותי אל יוסף אלי שטיינברג, יו"ר ארגון 'וזכרתם', שפועל רבות להכניס את ה'תכלת' לעולם החרדי, והוא סיפר לי בהרחבה על התפנית הדרמטית שחלה בעולם הישיבות בנושא הזה.

פגשתי לאחרונה בחור ישיבה קלאסי מישיבה ליטאית רגילה שהתחיל ללבוש תכלת. שאלתי אותו, האם זו תופעה שהולכת וצוברת תאוצה בעולם הישיבות?

"אני רואה בבירור שיש הכפלה של מאות אחוזים בבחורי הישיבות שלובשים תכלת, ומה שהיה פעם מחסום של פחד להיראות שונה, היום הפחד הזה כבר לא קיים בהרבה מהמקרים. אסור שפחד כזה יהווה משקל מול קיום מצווה דאורייתא. ובמקומות שהוא קיים עדיין, עלינו לעבוד כדי להסירו.

"בחורים רבים שיתפו אותי בחשש שזה יפגע להם בשידוכים אבל הקב"ה הראה לחלק גדול מהם שלפעמים דווקא בזכות התכלת הם קיבלו שידוך הרבה יותר טוב ממה שהם ציפו. כשאתה רואה בחור שלובש תכלת אתה מבין שמדובר בבחור שאכפת לו מקיום מצוות, וזה דווקא מוצא חן בעיניי הורים רבים".

ציצית בלי פתיל תכלת (צילום: Nati Shohat /Flash90)

השאלה אם אתה לא אומר לאותם בחורים לעשות משהו כנגד רצון ההורים והרבנים שלהם. אני זוכר שתמיד דיברו על זה שהרב אלישיב זצ"ל התנגד לתכלת. אתה לא חושש מזה?

"אני לא מכיר רב אחד שאומר שאסור ללבוש. לעומת זאת, אני כן מכיר רבנים שאומרים שזה כמעט חיוב. יש רבנים שמורים להימנע מטעמים השקפתיים שלא קשורים לאם הם אוחזים שזה אמת או לא. היום באופן ברור, אין כמעט שום ישיבה שמעיפים בחור שלובש תכלת, לעומת לפני 5 שנים שכמעט לא היו ישיבות שהרשו ללבוש בגלוי.

"אדרבה, אני אישית הבאתי ציצית תכלת ל-5 ראשי ישיבות ליטאיים שאני מנוע מלומר את שמם... כמעט ואין היום ישיבה שאין שם מישהו מרבני הישיבה שלובש תכלת, ומתוך ידיעה אני אומר שאין אף רב מגדולי הדור שאין לו נכדים שלובשים!

"אפילו הראשון לציון הרב יצחק יוסף שחזר כמה פעמים בשנים האחרונות על דעתו שאין צורך ללבוש, כתב בשו"ת הראש"ל סימן א' שיש מקום להדר וללבוש בטלית קטן בצנעה...".

אבל בסוף מדובר בתופעה של בחורים שפועלים בניגוד להוראת הרבנים שלהם, אתה לא חושב שיש בכך בעייתיות?

"בישיבות שהרבנים מתנגדים נחרצות, כמו 'קפלן' ו'אור ישראל' באמת אין תכלת כמעט, אבל ברוב הישיבות המצב שונה בתכלית עד כדי כך שב-90 אחוז מהישיבות ישנם לפחות מספר בחורים שלובשים בגלוי.

"שמעתי מאחד מחשובי ראשי הישיבות טענה למה התופעה של בחורים שלובשים תכלת משמחת אותו: הוא הסביר שכתוב בגמרא במנחות 'ראה מצוה זו (תכלת) וזכור מצוה אחרת ואיזו זו קריאת שמע', והרי כידוע מצב הק"ש בזמנה זו מצווה שטעונה שיפור אצל חלק מבחורי הישיבות, אז הנה תשובה מהגמרא - מה יכול לעזור בחיזוק מצות ק"ש...".

פתיל תכלת (צילום: שאטרסטוק)

וההורים של אותם בחורים לא מתנגדים לכך שהילדים שלהם פועלים בצורה שונה מהצורה שבה הם חינכו אותם?

"זה כל כך מפחיד להיות אבא היום, ואתה אף פעם לא יודע לאן הבן שלך ילך, ואני תמיד נוהג לומר להורים שמדברים איתי על זה, שאני מאחל להם שהבנים שלהם רק יחשקו להתמרד לכיוון שמירת מצוות באופן מעולה שכזה...

"למרות זאת, אני נתקל מדי פעם בבחורים שלא לובשים תכלת בעקבות התנגדות של ההורים שלהם שלא מוכנים לקבל את זה, ואותם בחורים מקבלים זאת בהכנעה מפני שכך הוא רצון ה', למרות חשקם העז לזכות במצווה היקרה הזו. אבל ללא ספק גם בנתון הזה אין שום אפשרות להשוות למצב שהיה לפני 10 שנה ואפילו פחות.

"בכל אופן יש אצלי כלל שבחור בישיבה קטנה יכול לקבל ממני ציצית רק אחרי שאביו מאשר לו את זה. ואכן לפני כ-4 שנים בישיבה קטנה מרכזית בירושלים, התחילו כ-15 בחורים ללכת עם תכלת, לאחר שכולם קיבלו אישור מההורים שלהם למהלך".

איך אתה מסביר את זה שהרבנים לא מורים בהמוניהם ללבוש תכלת?

"קודם כל יש רשימה ארוכה מאד של רבנים ליטאיים שהולכים עם תכלת בצנעה, ולצערי לא קיבלתי מהם אישור לפרסם את שמם בפהרסיה, אבל חשוב לזכור שגם מבין הרבנים שלא לובשים בעצמם, ישנם הרבה מאד רבנים שמורים למי ששואל אותם שאין בעיה ללבוש - ובמילים כאלה או אחרות מעודדים ללכת על הצעד הזה.

"שאלתי פעם רב אחד מטלז סטון - ר"מ בישיבה מצליחה, האם אינו חושש שתהיה לו ציצית יותר מהודרת מהחזון איש, והוא השיב לי שאם מישהו היה מביא לנו את התפילין היפות ביותר מלפני 100 שנה היינו פוסלים אותם על הסף וכנ"ל בארבעת המינים ובעוד הרבה דוגמאות שבהן הקב"ה פתח לנו אפשרות לקיימם בהידור גדול יותר מכל הדורות שלפנינו, אז דווקא במצוות ציצית נגיד שזה לא אפשרי?".

אתה חושב שבעתיד כולנו נלך עם תכלת?

"יש כמות עצומה של בחורים ואברכים ש'יושבים על הגדר'. זאת אומרת שהם יודעים שמדובר בדבר אמיתי ויודעים שהמון רבנים לובשים, אבל חסר להם את האומץ לקפוץ למים, ולכן הם יושבים ומחכים לראות לאן כל זה יתפתח.

"אני מציע לכל אחד שמטיל ספק בהנחה הזו לשאול בחדר קפה של הכולל או הישיבה האם לדעתם התכלת הוא אכן התכלת שכתוב בתורה - ואתם תידהמו מכמות האנשים שאומרים שהם רוצים אבל...".

• • •

הוא מוסיף ומראה לי תמונות של גדולי ישראל שלבשו תכלת (שמפאת מורכבות של זכויות יוצרים אי אפשר לחשוף אותן עדיין). כך הוא מראה לי תמונה של רבי חיים פנחס שיינברג זצ"ל עם ציצית תכלת (בניגוד לטענה שהוא לא לבש למרות שהוא הקפיד מאד במצוות ציצית), אמירה של מרן רבי חיים קנייבסקי זצ"ל שאומר לאחד השואלים "אם אתה מחזיק שאתה יודע, ברור שאתה מחוייב ע"פ דין" (ללבוש תכלת).

בנוסף הוא מציג בפניי תמונה של ר' שריה דבליצקי לובש תכלת, ואף מציג בפני רשימה ארוכה של גדולי תורה שלבשו תכלת כמו הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל, ולהבדיל בין חיים לחיים - הרב נתן רוטמן, הרב ישראל לנדא, הרב חיים קלופט, הרב צבי מאיר מורגנשטרן, והרב קארפ, שבדקו את עניין התכלת ועברו ללבוש ציציות עם פתיל תכלת.

מבירור נוסף עולה שגם הרב משה שאול קליין והרב משה שטרנבוך לובשים תכלת, וכמובן הרב דב קוק מטבריה, הרב יצחק רצאבי ונוספים.

• • •

האם התופעה מבורכת בעיניכם? האם אתם חושבים שהתכלת הוא אכן אותו תכלת של חז"ל? את זה נשמח לשמוע מכם בתגובות...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר