ישראל תסייע גם לסוריה

האסון הגדול בטורקיה ובסוריה: מעל 1,900 הרוגים; רעידת אדמה נוספת בעוצמה 7.7

רעידת אדמה החזקה ביותר שהורגשה באזור המזרח התיכון מזה 80 שנה: כוחות החירום ממשיכים בניסיונות חילוץ תחת ההריסות בטורקיה ובסוריה ועד כה ידוע על אלפי פצועים בדרגות שונות ומעל ל-1,900 הרוגים | בישראל נערכים לשלוח סיוע לטורקיה וגם לסוריה - בעיקר סיוע הנדסי, אך גם של כוחות החירום וההצלה |9 שעות אחרי - האדמה רעדה בפעם השנייה | כל הפרטים (חדשות בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
רעידת אדמה (צילום: שאטרסטוק)

הרעש בעוצמה של 7.8 שפקד במהלך הלילה (שני) את טורקיה וסוריה והשפעות הרעש הורגשו גם במדינות מסביב - כולל במדינת ישראל, גרם לפציעתם של אלפי בני אדם ולהרג של מעל 1,900 בני אדם.

לאחר השעה 12:30 הורגשה רעידת אדמה נוספת בטורקיה, הפעם בעוצמה 7.7. רעידת האדמה הורגשה גם בישראל, בצפון הארץ ובמרכזה.

על פי הידוע עד כה, מספר בני אדם שנהרגו כתוצאה מהרעש - עומד על למעלה מ-1,900 בני אדם - בטורקיה ובסוריה ומעל ל-5,000 בני אדם נפצעו בדרגות שונות.

בטורקיה ספרו עד כה 1,121 הרוגים ו-7,634 פצועים, ובסוריה - 812 הרוגים ו-1,800 פצועים.

בינתיים, נערך מרוץ נגד השעון, כדי לחץ את ההמונים שנלכדו תחת ההריסות, בתקווה למצוא שם אנשים חיים.

הבניין נופל בטורקיה • צפו בתיעוד מלחיץ ומפחיד (לפי סעיף 27א)

נשיא טורקיה ארדואן, הודיע שקשה להעריך את מספר ההרוגים בסוריה וההערכה היא שמדובר בכ-1,000 בני אדם עד כה; "זו רעידת האדמה הקשה ביותר מאז 1939", אמר ארדואן בנאום ממטה הפיקוד.

כזכור האירוע התרחש בשעה 03:17 (שעון ישראל) - המוקד של הרעידה היה בעיר גזיאנטפ בדרום טורקיה - סמוך לגבול עם סוריה. מדובר באחת מרעידות האדמה החזקות בעולם והחזקה באזור שלנו מאז שנת 1939.

בתוך כך גופי החירום הישראליים הציעו עזרה לעם הטורקי במה שיצטרכו. שר החוץ אלי כהן שוחח עם שר החוץ הטורקי צ'בושלו. כאשר במהלך השיחה, הם סיכמו על הגעת משלחת סיוע ישראלית שכוללת בעיקר סיוע הנדסי.

העיתונאי דני זקן מדווח, כי בלשכת נתניהו מסרו: "הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי. מכיוון שנתקבלה גם בקשה לעשות זאת - לנפגעים רבים מהרעש בסוריה, הנחיתי לעשות זאת גם כן".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל נערך בשעות אלו להוצאת משלחת סיוע, בעקבות רעידת האדמה שהתרחשה הלילה (ב') בטורקיה. יציאת המשלחת מתאפשרת בהנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון. פיקוד העורף מוביל את הערכות צה"ל בנושא בשיתוף הזרועות והאגפים, ביחד עם משרד הביטחון".

ד"ר איתי זוארץ - לשעבר חבר משלחות לאזורים מוכי אסון - מסביר על ההערכות (אסותא אשדוד)

ב'איחוד הצלה' - ארגון המתנדבים הלאומי, הודיעו מוקדם יותר היום, כי הם ערוכים להוציא משלחת של אנשי רפואה לטורקיה בעקבות רעידות האדמה שהתרחשו הלילה.

מנכ"ל איחוד הצלה, אלי פולק: "מיד כששמענו על מימדי האסון ביצענו הערכת מצב ראשונית לאיסוף נתונים וצרכים בעקבות האסון. פניתי כבר בשעות הבוקר המוקדמות לשרי החוץ, הביטחון, הבריאות ולראש המל״ל, והודעתי להם כי אנו ערוכים להוצאת משלחת סיוע הומניטרי מיוחדת שתכלול רופאים, פרמדיקים, חובשים ומתנדבי יחידות חילוץ וחוס״ן עם ציוד רפואי והומניטרי כדי להגיש עזרה מיידית לאלפי הנפגעים.״

מנכ"ל מד"א אלי בין פנה לנשיא הסהר האדום הטורקי ד"ר קיניק והציע סיוע הומניטרי ורפואי. "אנו עוקבים מקרוב ובדאגה אחר תוצאות רעידת האדמה בדרום טורקיה". ציין מנכ"ל מד"א, "מבקש לחזק את ידיכם ולהבטיח לכם כי מגן דוד אדום עומד לרשותכם בכל סיוע שיידרש".

יצוין, כי ישראלים רבים נמצאים בימים אלו ברחבי טורקיה, ביניהם קבוצות שנסעו להילות הצדיק רבי חיים פלאג'י, אשר ציונו בעיר איזמיר. אלו כמו אלו חוו את הרעידה.

הרב שלמה זביחי, רבה של יהדות משהד בישראל, המארגן קבוצות לנסיעה לצדיק ושוהה בימים אלו בטורקיה, מספר בשיחה ל'כיכר השבת': "אנחנו נמצאים כעת באיסטנבול. המצב שלנו תקין. בבית הכנסת עשינו הבוקר 'מי שבירך' עבור אלה שנתקעו מהרעידה.

"בכל שנה אנחנו נוסעים להילולת רבי חיים פלאג'י ומבקרים בקהילות יהודיות. אנחנו נפגשים איתם ומחזיקים אותם ובודקים אם יש להם את כל מה שהם צריכים. רק אתמול עשינו סדר ט"ו בשבט מפואר".

שלום כולם טוב?

"המצב בסדר", מרגיע הרב זביחי, "אצלנו לא הורגש משהו, אבל אנחנו יודעים שבכמה מקומות היו בעיות גדולות. מה שכן, בלילה, תוך כדי שינה, התעוררנו מהפסקות חשמל שהבהילו אותנו מאוד. כנראה זה קרה ממערכת מזג האוויר הסוער".

החבר'ה שבאו עם הרב מבוהלים?

"הרבה לא הגיעו לתפילה הבוקר בעקבות חשש מהמצב. היינו בצמצום, וכאמור עשינו 'מי שבירך' לכל הזקוקים לישועה. ישנם כאלה שלחוצים מאוד. חלקם רצו לחזור כבר אתמול בלילה ובפרט היום בבוקר, אבל אי אפשר כי אין טיסות. היו כמה שרצו להצטרף אלינו אך גם הם לא יכולים, כשהם הגיעו לשדה - הם גילו כי בוטלו הטיסות לכאן.

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר