מספר ההרוגים מזנק

הניצול מהרעש בכה: "איבדתי את הכל, אין לי תפילין, ברחתי מהבית רק עם הנעליים"

כ-11 אלף בנינים קרסו בסוריה ובטורקיה כתוצאה מרעידת האדמה הקטלנית • רבים עדיין קבורים תחת ההריסות ומשלחת ישראלית מסייעת • הניצול היהודי מהעיר אנטקה שחזר בבכיות: "יצאתי מהבית רק עם הנעליים והמבנה קרס" • מספר ההרוגים עולה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פינוי הניצולים מהרעש (צילום: משטרת טורקיה)

עזרא ג'נודי, יהודי שמתגורר בעיר אנטקה שנפגעה קשות מרעידת האדמה בטורקיה, שחזר היום (שלישי) בראיון לאסתי פרז בתאגיד השידור הציבורי, את רגעי האימה ברעידת האדמה - כיממה אחרי התופת.

"מקווה שהכל יהיה בסדר", אמר ג'נודי בטורקית. הרב אברהם חיים מקהילתו תרגם את דבריו לעברית. "איבדתי הכל, אין לי לא תפילין ולא תהלים", אמר בבכיות.

הניצול היהודי סיפר כי הוא נמצא בינתיים מחוץ לאנטקה אבל בכוונתו לחזור לעיר על מנת לאמוד את הנזק. הוא מעריך כי מהעיר ימשיך לאיסטנבול. "כעת אין לי היכן לגור", הוא אומר ובוכה.

עוד סיפר הניצול כי בבוקר יום שני, בעת שהייתה רעידת האדמה, נפל גם הבניין שבו התגורר. לדבריו הוא הצליח לברוק רק עם הנעליים , הבניין כולו נהרס.

נשיא טורקיה ארדואן הכריז היום על מצב חירום בעשרה אזורים במדינה, למשך 90 יום, אחרי שנפגעו ברעידת האדמה.

משלחת מהארץ

הבוקר יצאה משלחת סיוע של 'איחוד הצלה' מישראל לטורקיה, עם למעלה מ-10 טון ציוד ו-30 אנשי רפואה וחילוץ המשלחת תנחת בנמל התעופה הבינלאומי של גאזינטאפ, ומשם תמשיך דרומה לכיוון העיר האטאי. מיד עם נחיתתה יחלו חברי המשלחת בהקמת חפ״ק מיוחד, מרפאות קהילתיות בשטח, מתן סיוע רפואי ועזרה בחילוץ הלכודים.

המשלחת הישראלית בדרכה לטורקיה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
המשלחת הישראלית בדרכה לטורקיה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

חברי המשלחת הינם רופאים, פרמדיקים וחובשים מתנדבים של איחוד הצלה, מתנדבי יחידת חוס״ן (חרום וסיוע נפשי) של הארגון ומתנדבי יחידות החילוץ הישראליות. לאיחוד הצלה נסיון רב במתן סיוע מציל חיים באסונות בקנה מידה כזה בארץ ובעולם, ביניהם רעידת האדמה הגדולה בנפאל ב-2017, אסון קריסת הבניין בסרפסייד מיאמי, ועוד.

דובי מייזל, סמנכ״ל מבצעים באיחוד הצלה: ״החל משעות הבוקר המוקדמות של יום שני, התחלנו בהערכות מצב והכנות לוגיסטיות ומבצעיות בכדי להוציא את משלחת הסיוע לטורקיה בהקדם האפשרי. במטוס מיוחד ששכרנו, חובשים פרמדיקים רופאים ומתנדבי יחידת חוס״ן של איחוד הצלה יחד עם חברי יחידות החילוץ, ינחתו סמוך לזירה ויעשו הכל בכדי להציל חיי אדם".

בתוך כך, לפי ההערכות מומחים לסיסמולוגיה, רעידת האדמה שפקדה לפני כיממה וחצי את המזרח התיכון צפויה להיות מהקטלניות ביותר בעשור הנוכחי. בממוצע יש בכל העולם פחות מ-20 רעידות בעוצמה 7.

האסון הכבד

הרשויות בטורקיה ובסוריה עדכנו היום את מניין הנספים מרעידת האדמה אמש, והמספר מתקרב ל-5,100 בני אדם שנספו. הבוקר דווח על רעידה נוספת בעוצמה של 5.6 במרכז המדינה.

על פי העדכון האחרון, מניין ההרוגים בטורקיה עלה ל-3,381, מניין המתים הכולל יחד עם סוריה שם יש עד כה 1,446 נספים עומד על קרוב לחמשת אלפים נספים. ההערכה היא שהמספר עלול להגיע לעשרים אלף נספים. עד כה חולצו מתוך ההריסות בטורקיה יותר מ-8,000 בני אדם, כשרובם בין החיים.

מספר הנפגעים האמיתי הוא ככל הנראה גדול הרבה יותר מהדיווחים הרשמיים, שכן, בחלק מהמקומות בהם התרחשה רעידת האדמה אבדה התקשורת עם המקומיים. במהלך הלילה וגם הבוקר התרחשו רעידות אדמה משנה בעוצמה של 5.6 וכן בעוצמה של 5.7.

חילוץ מתוך ההריסות

על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, אלפי בני אדם קבורים תחת ההריסות וזועקים לעזרה, אך אין אף אחד שמגיע לסייע להם, בשל ריבוי המקרים וחוסר בכוח אדם, התקווה היא שכעת לאחר שיגיעו משלחות החילוץ, יוכלו להשתלט על יותר מוקדים ולהציל יותר אנשים, מה גם שהמחלצים עובדים בקור מקפיא ומשפחות רבות הנמצאות תחת הריסות הדליקו ארונות וכל מה שאפשר בניסיון להתחמם מעט בקור השורר בטורקיה.

בתוך כך, אירית ליליאן, שגרירת ישראל בטורקיה, סיפרה הבוקר ב'קשת' כי "לצערנו נשיא הקהילה היהודית באנטקיה ורעייתו ככל הנראה אינם בין החיים. ביתם קרס. לגבי ישראלים, אנחנו עדיין בתהליך בירור. זה לא אזור שיש בו נוכחות ישראלים מרובה. עד כמה שאנחנו יודעים, אין לנו קריאות מצוקה של ישראלים".

באשר למספר היהודים המתגוררים בעיר אנטקיה, העיר עם ההרסה הגדול ביותר כתוצאה מרעידת האדמה, אמרה השגרירה: "מעטים מאוד. אלה אזורים מרוחקים, קהילות מבודדות. יש ממש בודדים. נשיא הקהילה היהודית באיסטנבול יצא למקום אתמול והודיע לי שעד כמה שהם יודעים כולם בסדר, למעט השניים באנטקיה".

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר