מאמר מיוחד

הפרשה ע"פ רבי נחמן: כך ניתן להתמודד עם 'אש התאווה'

אדם שמקבל ניסיונות קשים יותר מהמקובל ועומד בהם, הוא: נחשב בשמים ליותר חשוב! וכמה שקושי הניסיונות יותר 'חונק' אותך, כך שכרך רב יותר | מאמר על פרשת השבוע על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
ציון רבי נחמן זי"ע (צילום: להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת יתרו

קבלת תורה – למה רק בעין אחת?

עם ישראל מתייצבים בתחתית ההר לקבל את התורה, ואומר רש"י:

"שהשכינה יצאה לקראתם, כחתן היוצא לקראת כלה".

על רגעים אלו אומר המדרש: "לבבתני באחת מעיניך" (שי"הש, ד, ט):

"מהו באחת מעיניך? אלא: שבעין השנית, כבר היו מסתכלין על העגל"!

בשעת מתן תורה, כבר היה בדעתם - לפרוש ח"ו!

ואעפ"י כן, ההתקרבות ברגעים אלו:

הייתה - יקרה מאוד בעיני ה' יתברך!

וזה שכתוב: "לבבתני באחת מעיניך"...

עין אחת חיכתה לקבל את התורה, והעין השנייה מסתכלת על העגל... (שיחות הר"ן – אות קכג).

איפה היו עיני ישראל בזמן קבלת התורה?

אומר רבי נחמן: גם התקרבות – לשעה אחת! יקרה לה' יתברך!

ואין קשר, אם אח"כ תמשיך להתקרב לקב"ה, או תחטא.

כך היה בשעת קבלת התורה, וכנראה שזה מוטבע בגן האנושי...

אם אתה אומר לעצמך, או שמישהו 'מזמר' לך:

שקיום מצוות בצורה לא מושלמת – לא שווה!

אל תקשיב לו! תתרחק ממנו!

גם מצוות לא מושלמות, עדיין: שוות המון לה' יתברך!

השאיפה היא לקיים מצות כפי רצון ה', אבל:

לכל אחד יש קושי אחר, והקב"ה רוצה שתתאמץ ותעשה מה שאתה יכול, וכל התקדמות ותזוזה הכי קטנה, אפילו דקה כחוט השערה, שווה המון!

עין אחת פה, ועין אחת שם – מוכר?...

אתה מסתכל לתורה ומצוות, רק עם עין אחת, אומר ה'שולחן הטהור' - כשאתה עושה איזה תנועה, באיזה איבר - לכבוד הבורא, אז:

"נעשה זה האיבר - משכן לשכינה הקדושה!

ומאיר עליו אור גדול בשעה זו" (קכ"ח).

כל איבר שאתה מזיז לכבוד ה' יתברך - השכינה שורה עליו!

צריך לשאוף, שהשכינה תשרה על שתי עינייך!

אבל, כל אחוזון של ניסיון שעמדת בו, ראוי להערכה גדולה!

העיניים – ניסיון הדור!

'אדם לעמל יולד' – הגעת לעולם כדי לעבוד קשה, ולעמוד בניסיונות.

יש לקב"ה בשמים מלאכים שעובדים אותו בהשתוקקות וביראה.

ולנו יושבי הארץ – הקב"ה נתן יצר הרע וגם בחירה, ובכל פעם שמתגברים בזמן ניסיון:

יש לקב"ה נחת רוח מאוד גדולה!

ואף ואם אח"כ נחטא: הנחת רוח שנעשה לקב"ה – אינה בטלה!

מבחן - כמה אתה שווה בשמים?

תורת החסידות מחדדת, איך בשמים קובעים כמה האדם חשוב:

אדם שמקבל ניסיונות קשים יותר מהמקובל ועומד בהם, הוא:

נחשב בשמים ליותר חשוב!

וכמה שקושי הניסיונות יותר 'חונק' אותך, כך שכרך רב יותר, עפ"י הכלל:

'לפום צערא אגרא' – כפי הקושי גודל השכר שתקבל! ('דברי אמונה').

ואם לחברך הכל הולך בקלות, והניסיונות שלו יחסית קלים:

"אין זו חשיבות לפני – ה' יתברך"! וואוו!

'אש' קודש כנגד - 'אש' התאוות

יצר הרע הוא רק 'שחקן' שתפקידו, לתת לך שכר רב בעולם הבא.

וכנגדו הקב"ה נתן 'תבלין' – את התורה (קידושין ל', ע"ב).

התורה נקראת 'אש' - "הלוא כל דברי כאש נאום ה'" (ירמיה כ"ג, כ"ט).

מכח אש התורה, אתה יכול להפוך כל אש זרה שבוערת בך:

לאש קודש - התלהבות לקדושה לקיום מצות וללימוד התורה.

התורה יורדת לתהום, כדי – להרים אותך!

'קודשא בריך הוא ישראל ואורייתא חד הוא' – שלמות אחת שאינה ניתנת להפרדה.

אפילו אם אתה רחוק ולא מאמין, לא יעזור לך!

אתה קשור לקב"ה ולתורה בקשר - שלעולם לא ינתק!

ואם עכשיו אתה נמצא במקום הכי נמוך,הכי בתהום, אומר מוהרנ"ת:

"הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה יוֹרֶדֶת, אֲפִילּוּ - בְּעִמְקֵי תְּהוֹם:

לְעוֹרֵר אֲפִילּוּ אֶת הַפָּחוּת שֶׁבַּפְּחוּתִים לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ".

ואפילו מי שהכי הכי שקע: "בְּתוֹךְ סִטְרָא דְּמוֹתָא חַ"ו".

יש דברים, שאינם נכנסים למקומות טומאה, אבל:

"וְדִבְרֵי תוֹרָה - אֵינָם מְקַבְּלִים טֻמְאָה לְעוֹלָם!

רַק אַדְּרַבָּא, מַעֲלִין אֶת הָאָדָם מִטֻּמְאָה לְטָהֳרָה"

התנתקת? התרחקת? מעדת? תחזור, הדרך סלולה לפניך...

לניצחון יש - טעם מתוק!

קראת משהו שחיזק אותך? למדת עוד שורה? עוד קצת קדושה? תרגיש את מתיקות הניצחון על יצרך, וזה יתן לך:

עוד אומץ וכוח לאתגר – הניסיון הבא.

מי שטעם את מתיקות ניצחון הקדושה, לא יוותר על – הניצחון הבא!

אם מעדת, אתה רק בשר ודם, וחובתך, לא לייאש את עצמך כי:

"אֲפִילּוּ בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת ח"ו, לֹא יִתְיָאֵשׁ - בְּשׁוּם אֹפֶן בָּעוֹלָם".

איזה שביל מוציא משאול תחתית? אומר מוהרנ"ת:

"הוּא ע"י תְּפִילָּה, כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה הוּא תְּפִילָּה" (משיבת נפש, ק"ז).

הקב"ה איתך – להאיר דרכך!

גם במקום הכי נמוך: מֵאִיר אוֹר הָאֵין סוֹף יִתְבָּרַךְ, רק:

במקומות נמוכים האור נמצא בהעלם גדול!

ולכן, אל תתעלם מרצון ליבך, שמבקש קצת להתקרב לה', עליך נאמר:

"אַשְׁרֵי אִישׁ שֶׁלֹּא יִשְׁכָּחֶךָּ וּבֶן אָדָם - יִתְאַמֵּץ בָּךְ".

הקב"ה נמצא איתך גם בחושך הרוחני שלך, כדי להאיר לך את הדרך חזרה:

"כִּי אֵשֵׁב בַּחֹשֶךְ ה' אוֹר לִי" הקב"ה הוא האור – גם שלך!

(הִל' נְטִילַת יָדַיִם, שַׁחֲרִית הֲלָכָה ד').

כל מאמץ – לא נאבד לעולם!

כל מאמץ, כל התקרבות ואפילו הכי קטן, תקבל עליה שכר, והיא הדרך שלך למציאת האור שיאיר את חייך, ולכן, אומר מוהרנ"ת:

"דָּבָר גָּדוֹל וְדָבָר קָטֹן, לֹא יֹאבַד - שׁוּם דָּבָר לֶעָתִיד!

תדע ותאמין: "כִּי כָּל נְקֻדָּה טוֹבָה, וְכָל אֵיזֶה הִתְעוֹרְרוּת דִּקְדֻשָּׁה:

שֶׁהוּא מִתְעוֹרֵר - בְּכָל עֵת לְנַתֵּק אֶת עַצְמוֹ מִמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת:

וּלְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ מַחֲשָׁבוֹת קְדוֹשׁוֹת" - יקר ושווה המון אצל ה' יתברך.

אֲפִילּוּ אִם עָבַר ח"ו, כַּמָּה פְּעָמִים עַל כָּל הַתּוֹרָה".

שום עבירה לא מכבה מצוה שעשית, תזכור טוב:

הפנקס פתוח, הכל נרשם – ושכרך יהיה רב!

רחמי ה' - מכסים על פשע!

הקב"ה אוהב אותך, ורק מחכה שישוב אליו, וכשתשוב, תזכה:

"אל תזכור לנו עונות ראשונים, מהר יקדמונו רחמיך - כי דלונו מאד".

אומר הזוהר הקדוש (פרשת ויחי, דף רכט'):

"אם שבים אליו בתשובה, מכסה עליהם - שלא יתבזו מפני עוונם!

ומוחל להם עוונם! ומוותר להם אפילו אחר שכבר נגזר גזר דינם!

כי על ידי התשובה קורעים גזר דינם".

חזק ליבך – חזק חזק!

הלב הוא - המפתח לניצחון היצר! אומר מוהרנ"ת:

"עִקַּר הַגְּבוּרָה הוּא בַּלֵּב, כִּי מִי שֶׁלִּיבּוֹ חָזָק:

אֵינוֹ מִתְיָרֵא מִשּׁוּם אָדָם וּמִשּׁוּם דָּבָר"!

אל תפחד מהניסיונות – תנצח אותם!

אומנם יש לך - עין אחת פה, ועין אחת שם...

אבל, עדיין - אתה יכול לקבל את התורה!

תהיה גיבור מלחמה! אל תירא ואל תחת!

הקב"ה יאיר דרכך!

רק – חזק ואמץ, בהצלחה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר