המתיחות עולה שלב

האזרבייג'נים באיראן רוצים עצמאות; "ישראל אשמה בהפגנות"

העיר שנמצאת בצפון איראן, מעוררת מהומות: ההפגנות בעיר נגד שלטון האייתולות מתגברות והאיראנים מצאו את האשמה - מדינת ישראל | כל הפרטים (חדשות בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
כרזות בעד העצמאות (צילום: רשתות חברתיות)

המתיחות בין אזרבייג'ן ואיראן עולה לאחרונה שלב - ומי מואשם במתיחות? כרגיל מדינת ישראל, למרות שלכאורה הקשר הוא בקושי מקרי.

הרקע למחלוקת הנוכחית, היא העיר טבריז - הנמצאת בצפון איראן. העיר וכל האזור זו סביבה המאוכלסת באזרים אתניים (קרוב ל-25 מיליון איש) שרוצים להתנתק מהשלטון האיראני וליצור מדינה נפרדת - דרום אזרבייג'ן.

לאחרונה החל בעיר המדוברת גל נוסף של מחאות נגד המשטר האיראני. בחודשים האחרונים, המשטר דיכא את ההפגנות ובצע גל מעצרים של תושבים וכוחות הביטחון איראניים אף טבחו במפגינים בעיר והרגו עשרות.

יצוין, כי מדובר בעיר בעלת חשיבות גדולה למשטר הרצחני באיראן, והחשש במסדרונות השלטון, כי במידה והעיר וסביבתה תכריז על עצמאות מאיראן, זה יהיה זרז להפלת השלטון האיראני.

כרזות נגד האיראניים

המפגינים פועלים לאחרונה בשיטות יצירתיות, ומנסים בכל מיני דרכים מתוחכמות להטות את דעתם של כל הקהל לטובתם, הפעילים אף החלו לתלות המוני שלטים עם דגל של דרום אזרבייג'ן העצמאית. העלונים מודבקים על מתקנים מנהליים וציבוריים שבשליטת כוחות הביטחון.

למרות ניסיונותיהם של סוכני משמרות המהפכה לעצור את מפיצי העלונים ושלטים, עד כה אפילו לא זוהה אף אחד מהם. ולמרות שאנשי המשטר האיראני מנסים לקרוע את כל העלונים הצבעוניים שפורסמו במהלך הלילה, יום לאחר מכן הם מופיעים במקומות אחרים. הפעילים לא רק מדבקים עלונים אלה גם מצלמים את התהליך ומעלים לרשת טלגרם.

המשטר האיראני ממשיך להאשים מדינות זרות בהתססה של העיר המדוברת, והאשמה העיקרית היא כמובן מדינת ישראל, שמואשמת ב"הסתה" להפגנות.

בשנה שעברה שגריר ישראל באזרבייג'ן, ג'ורג' דיק, צייץ בחשבון הטוויטר שלו הודעה שהרגיזה במיוחד את האיראנים, בציוץ הוא כתב הודעה על ספר שקרא על העיר תבריז, המספר על ההיסטוריה של אזרבייג'ן והתרבות בעיר זו - כאשר מובן מכך שהעיר שייכת לעם האזרי ולא לאיראן.

הציוץ גרם לתגובה אלימה של שגריר איראן בבאקו סיד עבאס מוסאווי, שפתח באיומים נגד שגריר ישראל: "לידיעתו של הנער הזה", כתב השגריר, "תבריז האהובה שלנו מאיראן ידועה בהיסטוריה הגאה של איראן. ככל הנראה, הציוני הרשע הראשון הזה ייקבר על ידי האנשים הקנאים של תבריז. לעולם אל תחצו את הקו האדום שלנו!".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר