למרות התנגדות השמאל

הרפורמה המשפטית יוצאת לדרך: ההצבעות הראשוניות ייערכו במליאת הכנסת

חלק משינויי החקיקה של הרפורמה המשפטית של יריב לוין יעלו כבר היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בצל התנגדות האופוזיציה והפגנות של השמאל שצפויות להתקיים (חדשות בארץ)

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

חלק משינויי החקיקה של הרפורמה המשפטית של יריב לוין יעלו כבר היום (שני) להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בצל התנגדות האופוזיציה והפגנות של השמאל שצפויות להתקיים היום וכמובן גם בהמשך אם המהלך יימשך.

בקואליציה לא מתכוונים בינתיים לעצור והתהליך צפוי להמשיך, למרות המוכנות להידברות במקביל עם המתנגדים.

דיוני המליאה יתחילו בשעה 16:00 אחר הצהריים. חברי הכנסת יתבקשו להצביע בקריאה ראשונה על "חוק השפיטה" - החלק הראשון של המהפכה המשפטית. מדובר בחוק שיאפשר לקואליציה לשנות את ההרכב של הוועדה לבחירת שופטים ולהפוך אותה לפוליטית יותר על חשבון הכוח של השופטים למנות את עצמם, ולמנוע מבג"ץ את האפשרות לדון בחוקיות חוקי יסוד וזאת בתגובה לקביעת בג"צ כי דרעי אינו יכול לכהן כשר למרות שמדובר בחוק יסוד מינוי השרים.

הוועדה לבחירת שופטים מונה כיום תשעה חברים, והיא כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באופן חשאי בהצבעה במליאה, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים גם הם באופן חשאי על-ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון, ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון. הרכב זה שם את הכנסת במיעוט בוועדה.

על פי הצעת החוק החדשה, הקואליציה תקבל רוב של חמישה מתוך תשעה חברי הוועדה וועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט הלעיון לשימוע. כמו כן, תהיה דרישה לייצוג של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם עם רק חמישה מחבריה, זאת כדי למנוע מצב בו נציגי בית המשפט מחרימים את הוועדה.

האופוזיציה טענה כי הרכב כזה יביא לפוליטיזציה של הוועדה והשופטים שימונו יהיו על פי אג'נדה פוליטית, מנגד בימין טענו כי עד כה מונו כמעט ורק אנשי שמאל לבית המשפט וכדי לשנות זאת אחרי למעלה מ-70 שנה יש צורך לעשות שינוי בוועדה.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן אמר כי הוא פתוח לשינויים מסוימים בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית, אך ממשיך להפנות אצבע מאשימה לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלא נותנים לטענתו הצעות קונקרטיות חלופיות.

בשעות הבוקר, יימשכו בוועדת החוקה הדיונים על הצעת התיקון לחוק יסוד: השפיטה. מדובר בחלק השלישי של החוק והוא עוסק בפסילת חוקים רגילים על-ידי בית המשפט העליון.

לפי ההצעה של ח"כ רוטמן, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים (15 מ-15 השופטים). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". בהמשך מתכוונת הקואליציה להביא להצבעה גם את חוק פסקת ההתגברות שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ ואת הגבלת "עילת הסבירות".

כמו כן, מקדמים בקואליציה את חוק הנבצרות שיקשה על בית המשפט להוציא את נתניהו לנבצרות. החוק יעלה להצבעה ביום רביעי הבא בקריאה טרומית כדי להקדים את פסיקת בג"צ בעתירה שרוצה להוציא את נתניהו לנבצרות בטענה שהוא מפר את הסכם ניגוד העניינים שלו.

לפי הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ וראשי סיעות הקואליציה, "ההכרזה על נבצרות תיעשה על-ידי ראש הממשלה או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר