פרסום ראשון

באמצע 'זמן חורף': שינויים דרמטיים בעולם הישיבות לקראת השנה הבאה

עוד לא הגענו למחצית שנת תשפ"ג, אך עולם הישיבות במגזר הליטאי כבר מתכונן לקרבות הרישום לשנת הלימודים הבאה - תשפ"ד | רשת הכוללים שהחליטה על פתיחת ישיבה חדשה והר"מ הנערץ שעוזב את הישיבה הוותיקה לטובת ישיבה חדשה | 'כיכר השבת' עם כל המידע שיעשה לכם סדר (עולם הישיבות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
ישיבת 'עטרת שלמה' (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

עוד לא הגענו למחצית שנת תשפ"ג, אך עולם הישיבות במגזר הליטאי כבר מתכונן לקרבות הרישום לשנת הלימודים הבאה - תשפ"ד. 'כיכר השבת' עם כל המידע שיעשה לכם סדר.

בשנים האחרונות מתפשטת לה תופעה חדשה - ראשי כוללים שפותחים ישיבות. הראשון והמפורסם שבהם היה הגאון רבי שלום בער סורוצקין ('ר' שולעם בער' בעגה ישיבתית. א"כ) שהקים רשת כוללים ענקית בשם 'עטרת שלמה' בה לומדים אלפי אברכים בערים רבות ברחבי הארץ.

הגרש"ב גם הקים רשת של ישיבות לצעירים (ישיבות קטנות. א"כ) במספר ערים ברחבי הארץ, הראשונה שבהן בבית שמש. בהמשך, פתח ישיבות לצעירים גם בירושלים, בבני ברק, בביתר ובנתיבות.

מכאן, הדרך לפתיחת 'ישיבה גדולה' היתה סלולה. הגרש"ב התבסס על הישיבות לצעירים אשר בנשיאותו ובהחזקתו ופתח לפני מספר שנים 'ישיבה גדולה' בקמפוס 'שדה חמד' בראשון לציון, ישיבה אשר בה לומדים כ-1,000 בחורים מכל הארץ.

'ישיבת סורוצקין' נחשבת לישיבה עם תנאים טובים מלבד בית המדרש המפואר המפורסם, אשר מזכיר במקצת את מבנה כולל האברכים העצום במודיעין עילית. בראשות הישיבה מכהן הגאון רבי חיים פיינשטיין.

והנה, עוד רשת כוללים, גדולה קצת פחות אך מפורסמת ומוכרת בהחלט אצל ציבור האברכים - רשת 'מגדל עוז' בנשיאות ובהחזקת הרב יחזקאל אתרוג.

לרב אתרוג אמנם אין רשת של 'ישיבות קטנות', אבל מבחינתו, רשת ה'כוללים' המכובדת שהקים מהווה בסיס טוב להקמת ישיבה. ומחלומות למעשים - בשנה שעברה אכן הוקמה ישיבת 'מגדל עוז'. לראשות הישיבה מונה הגאון רבי ישראל יעקב שמואלביץ ולמשגיח הישיבה מונה הגאון רבי דורון גולד, ששימש עד אז כמשגיח בישיבת 'דרך חכמה' ('סילבר') בראשות הגר"א סילבר, שהפסיקה לקלוט תלמידים לשורותיה בשנה שעברה.

הישיבה התמודדה עם קרבות אימתניים בעונת הרישום של השנה שעברה, אך צלחה אותם בהצלחה יחסית. אמנם לא כמו 'סורוצקין', אך בהחלט ישיבה מכובדת עם מספר בחורים גבוה יחסית לישיבה חדשה ללא 'רשת הבסיס' בדמות 'ישיבות לצעירים' תחת נשיאות הישיבה.

הדרמה האמיתית מתחוללת בימים אלו. רשת 'כוללים' נוספת הוקמה לה לפני למעלה מעשור תחת השם 'כתר התורה' והיא עומדת תחת נשיאותו והחזקתו של הרב יחזקאל אברמוב. כולל האברכים הראשון שלו הוקם לפני קרוב ל-23 שנה בעיר מודיעין עילית.

וירא הרב אברמוב כי טוב לרב אתרוג, והוא החליט על פתיחת ישיבה חדשה אשר תעמוד תחת נשיאותו. הרב אברמוב מינה לראשות הישיבה את הגאון רבי אברהם זיסקינד, מראשי ישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) בראשות הגר"א קפלן. הרב זיסקינד יעזוב לשם כך את תפקידו בישיבה החשובה לצורך ראשות הישיבה החדשה.

בנתיים, בישיבת 'קפלן' כבר מצאו לו מחליף - הרב יהודה אריה רפפורט, מראשי ישיבת 'בית מתתיהו' ('בייס מטעס' בעגה ישיבתית. א"כ) שימלא את מקומו של הרב זיסקינד בישיבת 'נתיב הדעת'. ל'כיכר השבת' נודע, כי בישיבת בית מתתיהו מתלבטים כרגע בין שני מועמדים למילוי מקומו של הגרי"א רפפורט.

אולם, לרב אברמוב ולרב אתרוג, ויש שיאמרו - אף לרש"ב סורוצקין, עשויה להיווצר בעיה במלחמת הרישום של שנת הלימודים הבאה. לבעיה הזאת יש שם - הגאון רבי אלעזר מאירוביץ'.

הגר"א מאירוביץ' הוא מראשי ישיבת 'נתיבות חכמה' בראשות הגאון רבי דניאל וולפסון, או בקיצור - 'וולפסון'. הרב מאירוביץ' נחשב לאחד הר"מים האהודים בישיבה, והוא צפוי לעזוב את הישיבה בסוף שנת הלימודים הנוכחית לטובת ישיבה חדשה אשר תעמוד בראשותו לצד הגאון רבי ישראל מאיר דרוק, הנחשב לאחד מגדולי תלמידיו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל.

לישיבה החדשה, ישנה נקודת פתיחה טובה יותר ממתחריה בגלל השם הטוב שיצא לגר"א מאירוביץ', המשמש גם כרב קהילה חשובה מאוד ברמת בית שמש ג'. הישיבה צפויה להתמקם בבית שמש. ובדגל התורה בעיר כבר ברכו על ההחלטה להקים את הישיבה החדשה בעיר המתפתחת.

יו"ר דגל התורה בבית שמש ישראל סילברסטין, מיהר להתחייב לדאוג להקצאות מכובדות עבור הישיבה החדשה וכן לשאר חבלי הקליטה בהם נתקלת כל ישיבה חדשה.

ישראל סילברסטיין מתחייב לדאוג להקצאות (צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של פעילי דגל התורה בבית שמש)

בישיבת 'וולפסון' קיבלו את הידיעה על עזיבתו הצפויה של הרב מאירוביץ' בהלם רב. מבחינתם של התלמידים, הרב מאירוביץ' הוא חלק פיזי מהישיבה לא פחות מעמודי התווך הפיזיים שמחזיקים את בנין הישיבה בקרית הנוער בבית וגן.

בישיבה ההמומה טרם התקבלה החלטה מי ימלא את מקומו של הרב מאירוביץ' וההבנה הרווחת בישיבה היא, כי ימנו את אחד מרבני הישיבה אשר לא מוסר שיעורים בישיבה לכהן כר"מ ומגיד שיעור ולא יביאו בהכרח מישהו 'מבחוץ'.

'כיכר השבת', כרגיל יהיה כאן כדי לעקוב ולעדכן על כל התפתחות בעולם הישיבות התוסס והדינמי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר