לפני שהוצא להורג

החוקר הבכיר חושף: זה מה שסאדם חוסיין גילה בחקירות

הרודן ששיגר 'סקאדים' ואיים להשמיד את ישראל: חוקר בכיר ב-FBI חושף בריאיון על החקירה והליווי שביצע למנהיג העיראקי סדאם חוסיין, במשך שבעה חודשים עד שנידון למוות בתלייה (חדשות עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הרודן בעת תפיסתו ובזמן הנהגתו (צילום: סוכנות הידיעות העיראקית, צבא ארה"ב)

יותר מ-19 שנים חלפו מאז הרודן העיראקי סאדם חוסיין הוצא להורג בתלייה: היום (רביעי) פורסם ברשת CNN דברים שאמר ג'ורג' פירו, מי שהיה החוקר של חוסיין במשך שבעה חודשים מהרגע שנתפס ועד שהוצא להורג.

פירו, שהערבית שגורה על פיו נבחר לחקור אותו וסיפר על הרגעים שקיבל את הבשורה שנבחר לחקור את האיש שמסתיר בראשו סודות רבים. החוקר הבכיר שפרש לפני מספר חודשים סיפר כי "אהיה כנה - זה היה מפחיד לדעת שעכשיו אני הולך לחקור מישהו שהיה על הבמה העולמית כל כך הרבה שנים. זו נראתה אחריות כל כך משמעותית מטעם ה-FBI. הלכתי לחנות ספרים וקניתי שני ספרים על סדאם חוסיין כדי שאוכל להתחיל לשפר את ההבנה שלי לגבי מי שהוא וכל הדברים שהולכים להיות חשובים בפיתוח אסטרטגיית החקירה."

חוסיין בזמן תפיסתו (צילום: צבא ארה"ב)

כבר הייתי פעם אחת בעיראק, המרכיב הראשון של אנשי ה-FBI שפרסו, והתחלתי לפתח הבנה של התרבות העיראקית ושל מפלגת הבעת', שהונהגה על ידי סדאם." הוסיף בריאיון לרשת האמריקנית.

עוד סיפר כי בפגישה הראשונה סדאם זיהה אצלו שני דברים: "מייד כשהצגתי את עצמי כג'ורג' פירו ואהיה אחראי על חקירתו, הוא השיב - 'אתה לבנוני ונוצרי נכון?', שאלתי אותו אם יש בכך בעיה והוא השיב בשלילה".

"בהתחלה הייתי רואה אותו בבקרים. הייתי מתרגם לצוות הרפואי שלו. ואז, החקירות הרשמיות היו פעם או פעמיים בשבוע במשך כמה שעות. ככל שהזמן עבר, התחלתי לבלות איתו יותר ויותר זמן אחד על אחד כי יכולתי לתקשר איתו ישירות ומהר מאוד. בניתי את זה לחמש עד שבע שעות כל יום, אחד על אחד, שעתיים בבוקר, שעתיים אחר הצהריים ואז סשן חקירה רשמי או שניים בשבוע."

עוד סיפר: "דיברנו על הכל. אז במיוחד בחודשיים הראשונים, המטרה שלי הייתה רק לגרום לו לדבר. רציתי לדעת מה הוא מעריך בחיים ומה הוא אוהב, לא אוהב ותהליכי חשיבה שלו. אז דיברנו על כל דבר, מהיסטוריה, אמנות, ספורט ועד פוליטיקה. היינו מדברים על דברים שידעתי שלא יהיו לו שום הסתייגויות או היסוסים כלשהם לדבר עליהם."

הפלת פסלו של חוסיין בעיראק (צילום: צבא ארה"ב)

כשנשאל עד כמה לדעתו חוסיין היה מעורב בפיגועי ה-911 במגדלי התאומים, השיב: "לפני הפלישה לעיראק היו פקידים במשרד ההגנה שטענו שעיראק הייתה מעורבת מבצעית ב-9/11, והיינו צריכים לקבוע אם זה נכון עובדתית או לא. זו הייתה העדיפות השנייה בחשיבותה. הראשונה שלנו הייתה תוכנית הנשק להשמדה המונית של עיראק. רק בעדיפות שנייה הייתה היקף היחסים בין אל-קאעידה לעיראק."

על היחסים בין סדאם לאוסמה בן לאדן אמר: "סדאם אמר לי שהוא לא אוהב את אוסמה בן לאדן ושהוא לא מאמין באידיאולוגיה של אל-קאעידה כי היא שואפת ליצור מדינה אסלאמית בכל העולם הערבי. ובכן, לסדאם לא היה שום רצון להעביר את השלטון או לוותר על שום דבר למישהו אחר. סדאם היה מתבדח על אוסמה בן לאדן ואומר: "אתה באמת לא יכול לסמוך על מישהו עם זקן כזה"."

כששאל את סאדם חוסיין מה היה עושה לו היה חוזר לשלטון בלי סנקציות, השיב כי: "אנחנו הולכים לעשות את מה שאנחנו צריכים לעשות או את מה שנצטרך לעשות כדי להגן עלינו" - כלומר נשקים ביולוגיים ואחרים שהיו ברשותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר