קורע לב: כשהילד נאלץ לבחור בין אבא לאמא

כשהייתי ילדה נשאלתי כמה וכמה פעמים "את מי את אוהבת יותר את אמא או את אבא"? כילדה אני זוכרת שלא הצלחתי להבין את מהות השאלה, כי היה לי ברור שאני אוהבת גם את אבא וגם את אמא באופן שווה וזקוקה לשניהם, כדאי שתדעו כמה דברים על ילדים במשמורת. (משפט)

כשהייתי ילדה נשאלתי כמה וכמה פעמים "את מי את אוהבת יותר את אמא או את אבא"? כילדה אני זוכרת שלא הצלחתי להבין את מהות השאלה, כי היה לי ברור שאני אוהבת גם את אבא וגם את אמא באופן שווה וזקוקה לשניהם.

כשנולדו לי ילדי, נהניתי לראות איך כבר מגיל אפס, ילדי מזהים אותנו כהורים ומגיבים בשמחה ובהתלהבות לנוכחות שלי ושל אביהם ואף נוכחתי לראות עד כמה קשה להם להיפרד מאתנו ולו לזמן קצר.

ככול שהעמקתי בנושא ושוחחתי אודותיו עם פסיכולוגים ויועצים הובהר לי כי נוכחותם של שני ההורים בחיי ילדיהם הינה הכרחית למען התפתחותו הרגשית התקינה של הילד.

כל עוד התא המשפחתי שלם הרי שמטבע הדברים שני ההורים מעורבים בחיי הקטינים. אבל מה קורה שהתא המשפחתי מתפרק ושני ההורים כבר לא חיים תחת קורת גג אחת ??

גירושין, אינם דבר של מה בכך, בדרך כלל הליך זה מלווה ברגשות עזים ובתחושות לא נעימות. לעיתים לבני הזוג טענות הדדיות והאשמות מה שהופך את התהליך ללא פשוט כלל.

כאשר יש ילדים בתווך הרי שנושא הילדים תופס חלק נכבד מאוד בתהליך. ברירת המחדל בעניין משמורת הילדים הינה קביעה של הורה משמורן (האם, על פי רוב) וקביעת הסדרי ראיה להורה הלא משמורן (האב, על פי רוב). בשנים האחרונות יש מגמה של הכרה במשמורת משותפת.

משמורת משותפת הינו הסדר אחריות הורית בה שני ההורים נוטלים חלק פעיל, משמעותי ורצוף בגידול ילדיהם המשותפים על כל המשתמע מכך. וזאת למרות שכל אחד מההורים גר בבית נפרד. במשמורת משותפת לילד יש שני בתים, ובכל בית יש לו חדר משלו בו הוא מתגורר.

חשוב לציין כי משמורת משותפת אינה מחייבת חלוקה שוויונית, בדרך של מחצה על מחצה בזמני השהות של הילדים, אלא נדרש רף מינימאלי של לפחות חמישה לילות בפרק זמן של שבועיים שבהם הילדים לנים בביתו של כל אחד מההורים.

מאחר ונדרש שיתוף פעולה בין ההורים, הרי שמשמורת משותפת מתאפשרת רק במקרים בהם התקשורת בין ההורים נותרה תקינה חרף הליך הגירושין.

במקרים של משמורת משותפת מעורבותם של שני ההורים בחיי הילדים היא גבוהה ומשכך ניתן לראות כי שני ההורים מגיעים למפגשים בבית הספר או למסיבות ופעילויות .במקרים בהם התקשורת בריאה ניתן לראות משפחות המקיימות ארוחות משפחתיות משותפות.

לא בכל מקרה פשוט לקיים משמורת משותפת, יש מקרים שבהם יאלצו הצדדים לותר, להתגמש ולעיתים נדרשת עבודה מאומצת והתגברות. פעמים שואלים אותי האם זה שווה?

למשמורת משותפת יש יתרונות רבים. החשובה שבהם היא ההפחתה המשמעותית בתחושת האובדן הטראומטית אצל הילד לאחר פרידת ההורים. יתרה מזאת, הילד גדל באווירה נינוחה כאשר הוא יודע שהוא אהוב ונאהב על ידי שני הוריו ושהם בוחרים לתעל את כוחם ומרצם לדברים חשובים באמת – הוא! השיעור שהילד מקבל שווה את ההשקעה והמאמץ .

הילד אינו המרוויח הבלעדי. גם ההורים אשר משכילים לשתף פעולה לטובת ילדיהם זוכים לאיכות חיים טובה ונמנעים מריבים מיותרים בבתי המשפט אשר יכלו את כספם וזמנם.

כמו כן, לכל הורה יש קשר חזק ואמיץ עם ילדו אך יחד עם זאת יש זמנים שבהם הוא חופשי כי הנטל מתחלק בין שני ההורים.

דיברנו על המהות שבמשמורת המשותפת, אבל לא דיברנו על איך מבצעים את התהליך מבחינה משפטית וחוקית . משמורת משותפת כשמה כן היא - דורשת מן ההורים שיתוף פעולה מלא והבנה הדדית.

במידה והחליטו הצדדים להתדיין בבית המשפט, אזי בית המשפט יבחן האם בני זוג מתאימים למשמורת משותפת. בית המשפט יזדקק לענות על השאלה - האם הסדר כאמור יהיה ראוי ובריא בעבור הקטינים או שמא הסדר אחר יטיב עמהם יותר.

מאחר והפסיקה בנושא המשמורת המשותפת הינה עניין מעט חדשני, בית המשפט לא ימהר לפסוק ולהחליט כי המשמורת תהיה משותפת. על מנת שבית המשפט יוכל לקבוע כי המשמורת תהיה משותפת הרי שבית המשפט יהיה חייב להתרשם כי ההורים נכונים לשתף פעולה לטובת הקטינים ומסכימים לגור בקרבת מקום ולהיות ניידים וזמינים לטובת הילדים באופן גורף.

למרות שלמשמורת משותפת יתרונות רבים, כלל פסוק הוא, כי עיקרון טובת הילד בלבד יהיה העיקרון המנחה של בית המשפט. דהיינו, במקרים בהם טובת הילד מטה את הכף למשמורת "קלאסית", בה הורה אחד הוא משמורן ולהורה השני נקבעים הסדרי ראיה, בית המשפט יקבע משמורת רגילה אף אם ההורים מתעקשים על משמורת משותפת.

קיימת גם דרך נוספת בה ההורים יכולים לוותר על התדיינות משפטית ולחסוך זמן וכסף רב, זאת הדרך העדיפה עלי ולו בגלל העובדה שבה הפרידה נעשית כחלק מתהליך בריא ,מכיל, עם מינימום נזקים בהווה ובעתיד- גישור לגירושין בהסכמה.

ההורים יכולים לבחור (כמובן לאחר שנועצו בעורכי דינם) להגיע להסכמות בדרך של גישור ולהיות שותפים בהחלטות הנוגעות לעתידכם ועתיד ילדיכם. כאשר התהליך מתנהל מחוץ לכתליי בית המשפט. לאחר שהגעתם להסכמות, עורכי הדין או המגשר יערכו הסכם גירושין ברוח ההסכמות שאליהם הגעתם, יגישו את ההסכם לבית המשפט כדי שבית המשפט יאשר אותו וייתן לו תוקף של פסק דין.

חשוב להדגיש כי הסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט תביא ליחסים עתידים טובים יותר בין ההורים ובין ההורים לילדיהם ותתרום משמעותית לתהליך של משמורת משותפת ולהתפתחותם הרגשית התקינה של ילדי הצדדים – דור ההמשך .

הכותבת הינה עורכת דין ומגשרת בעלת משרד העוסק בתחום דיני המשפחה על כל ענפיו.

*האמור בכתבה אינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית