הלם במנצ'סטר: אב חסידי החליף זהות מגדרית

אב למשפחה חסידית במנצ'סטר עזב את אשתו וילדיו והודיע כי החליף את זהותו המגדרית. בעקבות המקרה יוצא הדופן שהסעיר את הקהילה, שאלנו את המומחים: איך מסייעים לילדים להתמודד עם המשבר? (משפחה)

יערית אלבז | כיכר השבת |
אדם מוכר בקהילה החרדית במנצ'סטר, אנגליה, החליט לעזוב את משפחתו, אשתו וילדיו, לבצע תפנית חדה בחייו ולשנות את זהותו. לפי הדיווחים, האיש נפרד מילדיו וכעבור מספר ימים שלח לאשתו תמונות עם זהותו החדשה כשהוא מתנצל בפניה על עזיבתו אותה ומודיע לה כי הוא יוצא לחיים חדשים.

פתאום קם אבא בבוקר, מותיר לילדיו מתנות למזכרת ומנחית עליהם פצצה כי זהותו המגדרית שונתה לבלי הכר. אי אפשר להימנע משאלות קשות כמו: מה חווים ילדים שמגלים פתאום שכל מה שחשבו וידעו על אביהם - אינו נכון? ויותר מכך, האם המשבר, אותו יצר האב מסיבותיו שלו, עלול להוות נזק אדיר ובלתי הפיך לילדיו?

חוויה של אובדן, כמו מוות של אדם קרוב

"מערכות יחסים בין בני אדם מבוססות על אמון", אומרת עו"ס מרים פסח, "יש לנו אמון בבעל המכולת שלנו שהוא מביא לנו סחורה טרייה וכשרה. הירקן שלנו יכול, טכנית, להחליף את העגבניות שאנחנו קונים בידיעה שהן 'שמיטה לחומרה' בעגבניות של 'היתר מכירה' אבל בגלל שיש לנו יחסי אמון, אנחנו יודעים שהוא לא יעשה זאת. על אחת כמה וכמה במערכות יחסים גרעיניות וקרובות יותר".

פסח מפרטת: "לאישה יש אמון בבעל, לבעל אמון באשתו, ולילדים אמון בכל אחד מהוריהם. במסגרת האמון הזה יש דברים שאנחנו יודעים, ודברים שאנחנו חשים. אנחנו יודעים שאבא שלנו הוא יהודי מאמין וירא שמיים ואנחנו מרגישים שהוא אוהב אותנו ויעשה עבורנו הכל. אנחנו יודעים שהוא עובד כדי לפרנס אותנו וסומכים עליו שכשהוא לא בעבודה, או בבית הכנסת או בכל מחויבות אחרת, הוא איתנו בבית".

כשאותו אמון נשבר "הם חווים אובדן. ממש כמו באובדן הקשור במוות של אדם קרוב, שכן את האבא שלהם כפי שהכירו וידעו וחשו - הם איבדו" מסבירה עו"ס פסח. לדבריה, "ילדים אלו, חרב עליהם עולמם ויפה יעשו המטפלים בהם אם ישלחו אותם לטיפול רגשי מקצועי כדי לתת להם כלים להתמודד וכדי לסייע להם למצוא מחדש את הקרקע שנשמטה מתחת לרגליהם".

כדאי לספר לילדים מה הניע את אביהם לכך, או לתת להם לגלות זאת בעצמם כשיגדלו?

אריה אשדת, דוקטורנט לפסיכולוגיה וחינוך, מטפל זוגי ומנחה הורים, משיב: "מצד אחד, מדובר במקרה שהוא מעבר ליכולת העיכול של הילדים, אך מצד שני, אין מנוס מלדבר איתם על כך באופן ברור, משום שכרגע עליהם להתמודד עם זה. חשוב להסביר לילדים שלעתים קורה שאדם אינו מצליח להתגבר על יצרו וחוטא בדברים חמורים, אנחנו לא מקבלים את מעשיו בשום אופן, אבל הוא נשאר אבא שלנו".

אשדת מוסיף כי "חשוב לאפשר להם להביע כל רגש, כולל כעס על האבא, בושה, רחמים, אהבה כלפי האבא או כל רגש אחר. חשוב להבהיר להם שגם אם יצחקו עליהם, הם אינם אשמים במה שעשה אביהם, וזה לא אומר עליהם שום דבר".

"לאחר מכן, כדאי לחשוב מה אפשר לתת להם לעשות. ההימצאות בעשיה מקלה על ההתמודדות. ניתן לשבת איתם לחשיבה משותפת. לדוגמה; להתפלל שיחזור בתשובה, לכתוב לילדים בכיתה מכתב שמספר על ההתמודדות ומבקש מהם שלא ילעגו" מציע אשדת.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית