מיהי חרדית?

אם נפנים את זה שחרדים זה חברה, והיא כוללת את כולנו, על הטוב ועל הרע שיש לכל אחד מאיתנו, וגם פושעים נאלחים לפעמים החליטו להשתייך אלינו, יהיה הרבה יותר קל לחיות עם זה ולא להתנצל

לאה בלוי | כיכר השבת |
לאחרונה יותר ויותר פוגשת את ההצהרה מנשים חרדיות (וגם מגברים): ״הן? הן לא חרדיות בכלל!״, ״הם לא חרדים, הם רק מתלבשים כמו...״, בניסיון לספר שמעשים מסוימים לא מקובלים עלינו.

וזה לא נכון. חרדי הוא לא מי שנוהג כמו שאת, או אתה, חושבים שחרדי צריך לנהוג. ולא רק בגלל שאנחנו לא הרבנים שלאורם אמור כל חרדי ללכת.

זה גם כי טעות אחת, או אוסף של טעויות, מצד מי שסימן לעצמו מטרה, לא מוציאות אותו מההשתייכות שלו לחברה אליה בחר להשתייך. וגם אם הטעות לא נעשתה בטעות, אלא מתוך כוונה. אין שום גורם שיכול להוציא אדם ששייך את עצמו לחברה, ממנה.

אם נפנים את זה שחרדים זה חברה, והיא כוללת את כולנו, על הטוב ועל הרע שיש לכל אחד מאיתנו, וגם פושעים נאלחים לפעמים החליטו להשתייך אלינו, יהיה הרבה יותר קל לחיות עם זה ולא להתנצל. הגיע הזמן שנתבגר קצת ונקלוט שלא כולם בדיוק כמונו, וזה לא הופך אותם לגרועים בדיוק כמו שזה לא אמור להפוך אותנו לגרועים בעיניהם.

על ההגדרה ״מיהו חרדי״ עבדנו קשה בסקר כהלכה, עם טובי המקצוענים. חיפשנו הגדרה שתשקף את המגזר כפי שהוא. זה טוב לסקרים, כי אין חרדי מייצג, יש מדגם מייצג, אבל זה גרוע לחיים. המשפט: ״היא לא חרדית״ מעליב ומתסכל. גם כשהוא מושמע כלפי אישה, שאולי לא מסכימים עם דעותיה, זה גרוע מספיק וחוטא למציאות. כשהוא מושמע בתוספת זלזול, בא לי לומר שהמזלזל גם הוא לא חרדי, בדיוק מאותה סיבה. אני חוששת שמישהו יחשוב שכל החרדים הם ככה, מזלזלים, בוטים ויורדים לרמות של טינופת על רקע אישי.

והחשש הזה, אולי יחשבו שכל החרדים הם ככה מזלזלים, מגיע בדיוק מאותו מקום שמגיעה המחאה ההיא. זה לא אמור להיות, לא ככה ולא ככה. למגזר החרדי משתייכים הרבה מאוד אנשים, חלקם לומדים תורה, חלקם מתגייסים, חלקם מצביעים ליהדות התורה וחלקם לא מצביעים.

יש חרדיות פמיניסטיות ויש חרדיות עם פה ג׳ורה. יש עובדות ויש עקרות בית. יש פושעים ויש אנשי חסד. יש הכל! וזה לא אומר שום דבר על הכלל כולו, ובודאי לא על יחידים אחרים בתוך הכלל הזה.

אפשר לחיות בשלום אם נפנים את זה, ולא ניבהל מכל אמירה של מישהי כחרדית. אם זו לא הדעה שלי, זה לא נוגע אלי. אין טעם לערבב פסים אישיים בשום ויכוח.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית