פרשת דומא: חיסול מחתרת או פצצה מתקתקת?

פרשת הנערים בדומא מעוררת תהיות לא קטנות, ההתנהלות, ההתעללות המדוברת, והשתקת הימין על ידי בכירי הפוליטקאים. מה באמת קורה שם? והאם היתר "הפצצה המתקתקת" יביא לסיום הפרשה? או לסיומה של המחתרת היהודית? (טור דעה)

שמחה ברנשטיין | כיכר השבת |
הימים הם ימי שנות ה-80. תחילתה של טרור עממי ואכזרי מצד הפלסטינים נגד היישובים היהודים ביהודה. שומרון. וחבל עזה גובר. קבוצות מתיישבים פועלים בתג מחיר כנגד האויוב הערבי המכה באנשים.נשים. וטף ללא רחם, לימים קבוצה זו נקראת 'המחתרת היהודית' במסגרת פעילותה פגעה המחתרת בעשרות פלסטינים ביניהם גם 3 הרוגים, במהלך פעולות תג מחיר ניסו גם לפגוע בראשי ערים פלסטינים ובכיפת הסלע שבמסגד אל אקצה.

ב-27 באפריל 1984 נתפסו על חם חברי המחתרת היהודית כאשר הם מתכוננים לפוצץ אוטובוס של חברה ערבית, וכך תוך שנתיים בלבד הסתיימה לה תקופה של טרור יהודי המאיים לפגוע בביטחונה של מדינת ישראל, הנהגת המחתרת ברובה נמצאת במקום אחר לגמרי מאז, חלקם מנהיגים את מועצת יש"ע, חלקם עיתונאים בכירים, וחלקם המשיכו לעסקים ולביתם הפרטי.

20 שנה אחרי ובאינתיפאדה של שנות ה-2000 חוזרים נוער הגבעות להקים קבוצות מחתרתיות שמטרתן לטפל באויבים פלסטינים בלי חוק ומשפט, על דעת נערים חסרי אחריות. זה התחיל בהצתות של עצי זית נמשך בהצתת מכוניות ובשריפת מסגדים, השב"כ ארגון שירות הביטחון במדינת ישראל מנסה בכל דרך לפרק את אותם קבוצות טרור יהודיות לשם כך גם מוקם "החטיבה היהודית בשב"כ". נערים ונערות מהגבעות נעצרים אך הטרור לא פסק הוא רק נמשך, מידי פעם נחשפים בכלי התקשורת המובילים במדינת ישראל הצצה לעולמם של אותו נוער גבעות או לחילופין 'החטיבה היהודית של השב"כ' אבל נדמה שלעולם זה לא פרץ מעבר לזה.

ב-31 ביולי 2015 מוצת ביתם של משפחת דוואבשה הממוקם דרומית לשכם כתוצאה מהשריפה נספו עלי דוואבשה ושני הוריו. מאז לטענת גורמים בכירים ישראלים, הטרור הערבי חוזר לרחובות. המדינה נסערת והדרישות למצוא את הרוצחים לאלתר אינם פוסקות. קרוב לשנה השב"כ מחפש אחר הרוצחים אבל אינו מצליח לעלות על עקבותיו. ב-3 בדצמבר 2015 נעצרים מס' יהודים החשודים בהצתה אך עם זאת יש צו איסור פרסום מוחלט על הפרשה.

לפני כשבוע במסיבת עיתונאים שקיימו ארגון 'חננו' חשפו על מסכת ייסורים מזעזעת שעוברים נערים אולי חפים מפשע (עד לשלב זה). עוד סיפרו כי הנערים לא זוכים לפגישה עם עורכי דין כפי שמקובל בחוק. השב"כ שנזהר לא להצית את האש מידי. מוציא באופן נדיר תגובה רשמית על אותה מסיבת עיתונאים.

מסתבר שהחשש של השב"כ היה נכון. למחרת כבר יוצאים מאות בני אדם להפגנה נגד ביתו של ראש השבכ ולאחמ"כ גם חסימות כבישים ואוהלי מחאה, בתחילה זה נראה שהכל הולך לצאת מכלל שליטה. שני חכי"ם מהימין מתבטאים נגד חקירות השב"כ (סלומיאנסקי וסמוטריץ) בנוסף לזה, רבנים בכירים מהימין מתבטאים באופן חריף נגד החקירות האיומות שמנהל השב"כ נגד אותם נערים יהודים חפים מפשע, בכלי התקשורת נחשף כי אחד הנערים ניסה להתאבד מרוב התעללות במהלך החקירות.

האם מותר לשב"כ ולמערכת הבטחון בכלל להפעיל לחץ כבד על הנחקרים, עד כדי עינויים כפי שהם מתארים? עו"ד רבקה שוורץ אומרת: השב"כ משתמש בהיתר ה"פצצה מתקתקת" המאפשר לו במקרים של סיכון מיידי לבצע חקירות הכוללות הפעלת לחץ פיזי על הנחקר. ההיתר מבוסס על הגנת הצורך - האומר שכשישנה אפשרות למנוע סכנה או פגיעה מיידית מותר לעשות זאת. התמיהה המרכזית בפרשת דומא, מוסיפה עו"ד שוורץ: שאירוע הצתת הבית כבר אירע, ואם כן מהי מידת האיום העולה לכדי "פצצה מתקתקת" שישנו מאותם נערים. האם הוא מספיק בכדי לחקור אותם בעינויים ושאר התיאורים הקשים שמבטאים עורכי דינם?! נצטרך להמתין בכל מקרה לכתבי האישום וללמוד על מה הסתמכו בשירות הבטחון, כשביצעו חקירה שהביאה לקמפיין ביקורתי וחריף נגדם.

אלא שבדיוק בנקודה זו, שני בכירי הפוליטיקאים מהימין בוחרים לצאת למתקפה נגד הנערים ולהביע תמיכה בשב"כ, זה מתחיל בשרת המשפטים איילת שקד שבראיון לגל"צ אמרה כי שום נער לא ניסה להתאבד והמשיך ביו"ר הבית היהודי השר בנט שגיבה את השב"כ. יש המנסים לתלות את זה בתמיכתם של נוער הגבעות במפלגת יחד -ישי מרזל. בנט עצמו טען כי המלחמה היא על אמינות בין שקד לבן גביר. אך שני דברים ברורים, מאז שראשי הבית היהודי בחרו לתמוך בשב"כ. הכל השתתק. ההפגנות השתתקו, הפוליטיקאים מהבית היהודי שתמכו בנערים השתתקו, ואפילו רבני הימין השתתקו.

לשיא הגיעו הדברים שמועצת יש"ע פרסמה, מכתב רשמי בו הם מגבים את פעולות השב"כ ותוקפים בנחרצות את נוער הגבעות. עוד דבר ברור "השב"כ סימן מטרה "לחסל את המושג של תג מחיר", במדינת ישראל לא יהיה תג מחיר יותר". את המחתרת הראשונה הם מיגרו תוך שנתיים. את המחתרת המודרנית יותר הם מנסים כבר 15 שנה למגר ללא הצלחה האם הפעם הם יצליחו? ימים יגידו!

ועוד שאלה קטנה לסיום, במחתרת של שנות ה- 80 יצאו מנהיגים פוליטים ואפילו עיתונאים בכירים, האם מהמחתרת של שנות אלפיים גם ייצאו בעוד כמה שנים מנהיגים פוליטים ועיתונאים בכירים? ימים יגידו!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית