למה יהודים מתקשים לשמור על הכללים?

להיות יהודי זה לא קל, ולהיות יהודי שומר תורה ומצוות זו משימה לא פשוטה בכלל. חילונים רבים טוענים כי "להיות דתי זה לא חכמה". לדבריהם, הדתיים בחרו בחיים קלים, משום שמישהו מנחה אותם כיצד להתנהג * במה הם טועים? (תרבות)

הרב ישי ליפשיץ | כיכר השבת |
היהדות אכן מניחה מסכת מצוות מורכבת החודרת אל תוך מכלול החיים של האדם. למרות זאת, החיים של היהודי אינם כה פשוטים. זאת משום, שלמרות שעובד ה' יודע מה עליו לעשות, אולם אין בכוחו להעריך אם נהג כשורה אם לאו. האדם אינו יכול לעולם לשפוט את חברו וודאי לא את עצמו.

לחיות כיהודי זו משימה קשה. התורה מחייבת את האדם לעשות מצווה מסוימת באופן טוטאלי, כך שאם לא יבצע את המצוה כהלכה, הוא עשוי לעבור עבירה חמורה. לדוגמה: אדם חייב לאכול מצה בפסח, אולם על המצה להיות עשויה דווקא מחמשת מיני דגן. היינו: מחומר, שאם יחמיץ, האוכלו יהיה חייב כרת. אין מצבי ביניים.

ניתן לומר, בזהירות הראויה, כי המצוות, ברמת היכולת שלנו לשפוט את מבצען, הינן סובייקטיביות. כדי כך שחז"ל אף אמרו כי "גדולה עבירה לשמה ממצווה שלא לשמה". משמע כי הקריטריון הקובע את איכות הביצוע תלויה באיכות הכוונה המלווה את ביצוע המצווה. דבר זה הופך את המצוות לסובייקטיביות ברמה מסויימת.

היוונים- להבדיל, שאפו לאובייקטיביות טוטאלית, אפילו בתחומים שנחשבים בעינינו כסובייקטיביים במהותם, כמו "יופי" למשל. היוונים חלקו על הפתגם: "על טעם ועל ריח אין להתווכח" והכניסו את ה"יופי" לתוך נוסחה מתמטית("חתך הזהב"). הם האמינו בנוסחה הזו ועל פיה תכננו מבנים ופסלו פסלים. (אגב, גם בית המקדש נכנס לנוסחה שלהם).

היוונים דגלו בקריטריונים מתמטיים ומשום כך הגוי היה מסוגל לתרץ את האכזריות שלו בשואה כלפי יהודים בכך שהוא ציית לכללים. היהדות- לעומת זאת, מחנכת את האדם להפעיל את הלב. משום כך, למרות שהיהודי מחונך מגיל צעיר לחיות על פי כללים, הוא מציית להם רק כשהם באים מגבוה וגם אז, הוא לא מציית להוראה באופן טכני אלא מפעיל את הרגש שלו. שכן כך למדנו: "רחמנא- ליבא בעי".

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית