מצטרפת לחיפושים? משמעות המילה חיפוש

החשש והפחד והבלתי נודע עוטפים את תושבי תל אביב וגורמים למערכת הבטחון להגביר את חיפושיה אחר המחבל המסתתר. חיפושים, חיפושים ועוד חיפושים. החלטתי להצטרף לחיפושים, לתור ולחפש אחר הביטויים הקשורים במילה 'חיפוש' וזה מה שמצאתי (תרבות)

מירי גפן | כיכר השבת |
תושבי תל אביב התעוררו בבוקרו של יום א' עם ערנות מוגברת ובלתי שגרתית. הסיבה לכך נעוצה בהמשך החיפושים אחר נשאת מלחם בן ה-29 מעארה, החשוד בביצוע פיגוע הירי בצהרי יום שישי בתל אביב, פיגוע ירי אשר אסף אל מותם 2 בני העם היהודי. נשאת מלחם ביצע את מבוקשו, רצח בדם קר והצליח לחמוק בצל התדהמה.

החשש והפחד והבלתי נודע עוטפים את תושבי תל אביב וגורמים למערכת הבטחון להגביר את חיפושיה אחר המחבל המסתתר. חיפושים, חיפושים ועוד חיפושים. החלטתי להצטרף לחיפושים. לתור ולחפש אחר הביטויים הקשורים במילה "חיפוש". "חיפוש בנרות", "חיפוש בציציות" וכדומה.

תחשבו לרגע, מישהו משאיר לכם הודעה 'שחפשו אתכם ממס הכנסה' או כשהבן שלכם מתלונן שהרב מהת"ת מחפש אתכם – די ברור לכם ולי שהחיפוש הזה עלול להוביל מחשבותכם למקום אשר איננו מבשר טובות. מעניין אם תגובתכם תשתנה אם מישהו יאמר לכם שהוא 'מחפש אתכם בְּנרות'. אם אכן היא תהיה שונה זה כיוון שהמשמעות המקורית של הביטוי עברה שינוי 'לחפש בְּנרות'.

במשמעות שאנחנו מכירים היום רומז על כך שמישהו משקיע מאמץ וכוונה משמעותיים כדי למצוא. 'לחפש בנרות', הכוונה לחיפוש מדוקדק, חיפוש שמוצא גם את הפירורים הקטנים ביותר בחורים ובסדקים, ובהשאלה - חיפוש שמוצא גם את המחשבות הנסתרות ביותר בליבו של האדם. כך הסבירו חז"ל את ההלכה: "אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר" ( פסחים ז').

מדוע החיפוש המדוקדק של חיפוש אחר פירורי חמץ בערב פסח מתבצע דווקא בנר ולא למשל, בלפיד? בגמרא הביאו 4 סיבות מדיעות שונות:

* את הנר אפשר להכניס לחורים ולסדקים הקטנים יותר.
*כי הנר "אורו לפניו" כלומר האור ממוקד יותר לנקודה שאליה מכוונים אותו, וכך לבודק קל יותר להתמקד.
*כי הנר יותר בטיחותי ואפשר להשתמש בו בחופשיות בלי לפחד שכל הבית יישרף.
*כי אור הנר רציף ויציב יותר, לא מהבהב.

ל'חיפוש בנרות' - יש זמן מוגבל, כי 'כל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן'. כשהנר כבה אבוקת האור נעלמת. ניסיתי 'לחפש בציציות'. אך העדפתי לסור ממסלול חיפוש זה. משום שזמני לא איפשר לי ירידה לפרטי פרטים. בדקדקנות יתר. אף לא נעים לי לחפש פגמים ולהעביר ביקורת כמו עיון מדוקדק הנעשה בחוטי הציצית, בכדי לבדוק האם כשרה או שמא פסולה.

אז ניסיתי לחפש... לא מצאתי שדות נפט גם לא את המחבל בתל אביב. אך מצאתי יום חדש עם קרני אור ושמש מבצבצת בינות לעננים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית