
היא חזרה הביתה בטריקת דלת. ילקוט זרוק במסדרון, פנים מקומטות בכעס, מילים שחותכות:
“המורה בכלל לא מקשיבה. סתם האשימה אותי.”
ואת, שמכירה אותה, שכבר ראית את המבטים החומקים כשהיא מרגישה לבד, שמתעורר לה הפרפר בבטן כשהכיתה מסתובבת פתאום לצחוק מהערה של המורה – את שומעת את השקט הזה שמסתתר מאחורי הצעקה.
אבל אז מגיע הפתק המקומט בירכתי הילקוט:
"שלום, לצערי היום הייתה התפרצות נוספת בשיעור. חשוב שנדבר."
וכאן זה מתחיל. הקרב בין החמלה לבין האחריות. בין האמא שרוצה לחבק ולומר "אני איתך, תמיד" - לבין ההורה שצריך לומר, בקול ברור, "אבל ככה אי אפשר להתנהג".
שני הצדדים של הדילמה
זו לא שאלה פשוטה. כל הורה שעמד מולה יודע – מדובר כאן לא רק בהתנהגות, אלא בשאלה ערכית עמוקה: איך מגדלים ילד שמתנהג נכון מבלי לשבור את הקשר איתו?
מצד אחד - החובה החינוכית
מורים משקיעים, מתאמצים, לפעמים גם נשחקים. כשיש בכיתה ילד שמפריע, שלא מקשיב, שנכנס לעימותים, זה משפיע על כולם.
וכשמורה חווה שוב ושוב שילד בעייתי “מקבל גיבוי מהבית” - התחושה היא של בגידה כפולה: גם מהילד וגם מהוריו.
"אני נותנת את כולי, וההורה אומר לי: ‘הוא פשוט רגיש’. איפה השותפות?" סיפרה מורה מנוסה.
הם צודקים. אי אפשר לחנך בלי קו ברור, בלי שיתוף פעולה בין בית למערכת.
מצד שני - המקום הבטוח
אבל יש גם צד שני. הבית, עבור הילד, הוא העוגן היחיד.
המקום שבו גם אם טעה, לא יסולק. גם אם כשל, לא יושפל.
ילד שחווה דחייה או בושה בבית הספר – ויודע שיחזור הביתה לעונש נוסף, לנזיפה או אכזבה – לא לומד מוסר. הוא לומד פחד והסתרה מההורים.
וההורים, שלא אחת יודעים שהילד שלהם מורכב – רגיש מדי, סוער מדי, שונה קצת – מרגישים שהם נדרשים לבחור:
בין הילד לבין המערכת.
ומה עושים? – לא בוחרים צד. בוחרים גישה.
הגישה המאוזנת לא דורשת "לקחת צד" - אלא לשים את הילד במרכז, גם כשצריך להציב לו גבולות.
זו לא סתירה. זו מורכבות - בדיוק כמו החיים עצמם.
אבל לפני שמחליטים איך להגיב - חשוב להבין את ההשלכות של כל תגובה. אם נמהר להעניש את הילד גם בבית, לא רק שנכפיל את תחושת הכישלון שלו ונגרום לו להיענש פעמיים על אותה טעות - אנחנו גם נסדוק את האמון בינינו לבינו. במקום עוגן, נהפוך בעיניו להמשך של מי שכבר לא הקשיב לו. וכך, לאט־לאט, הוא יפסיק לשתף אותנו, יסתיר טעויות, יעגל פינות – לא מתוך רוע, אלא כי הוא ילמד שעדיף לשתוק מאשר להיענש שוב.
ומנגד - אם נמהר לגבות אותו בכל מחיר ולזלזל במורה או במערכת - “היא לא מבינה כלום”, “סתם נטפלת אליך” - אנחנו אולי נרוויח את ליבו באותו רגע, אבל נשלם מחיר אחר: נאבד את ההזדמנות לחנך אותו להבחין בין טוב לרע, בין מוסר להתפרצות שלילית. הילד לא ילמד לקחת אחריות, אלא רק לפתח תחושת קורבנות וצדק עצמי – גם כשפגע באחר.
איך זה נראה בפועל?
קודם כל הקשבה
לפני שמגיבים, לפני שהודפים או מחזקים - פשוט לשמוע את הילד. לא בשביל לאמת את גרסתו – אלא כדי לתת לו מקום. שיידע שלא משנה מה קרה, יש לו אוזן שומעת.
שיקוף
אחרי שהקשבנו - שואלים. מבררים.
“אז מה גרם לך להגיב ככה?”
“איך הרגשת כשהיא אמרה את זה?”
“ומה לדעתך המורה הרגישה?”
השיח הזה - יותר מכל עונש - מלמד את הילד מידות, מורכבות, אנושיות.
לא הצדקה - אבל הבנה
אפשר לומר: “זה לא היה בסדר איך שדיברת למורה, ואני יודע שזה בא כי הרגשת שהיא לא ראתה אותך.”
זו לא התמסרות – זו הזמנה לצמיחה.
להציב גבול - בלי להמשיך את הענישה
במקום להעניש פעמיים, אפשר לדרוש תיקון:
לכתוב מכתב התנצלות, לחשוב יחד על פתרונות לעתיד, ליצור שיח מול המורה.
כשזה נעשה מתוך קשר ולא מתוך כעס - זה משנה את הכול.
שותפות אמיתית - גם עם המורה
גם למורים מגיע עוגן. גם הם צריכים לדעת שההורים רואים אותם – לא כאויבים, אלא כשותפים.
אפשר לכתוב למורה:
“שוחחנו על זה בבית, היא מבינה שזה לא היה נכון, נשמח אם תמשיכי לשים לב למה שקשה לה.”
כך נוצרת קואליציה של מבוגרים - לא נגד הילד, אלא בשבילו.
בתפילה שלא ניכשל לעולם ועד.
0 תגובות