חלק א'

מה יעשה הבן ולא יחטא: להתמודד עם הטכנולוגיה

קריאת כיוון חינוכית להורים ומחנכים בנושא השפעת המדיה על בני הנוער ודרכי התמודדות יעילות עם חדירת הטכנולוגיה לכל מקום והפיכתה לממכרת ויוצרת בעיות רבות (חנוך לנוער)

הרב אוריאל בלמס | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פתח דבר:

הדור בו אנו חיים. מלא וגדוש בשפע רב בכל תחומי החיים. החל מתעשיית המזון וההנדסה הגנטית, פתרונות טכנולוגיים אזרחים וצבאיים מתקדמים וכלה בפיתוחים מרשימים בתחומי האלקטרוניקה וה"ננו" טכנולוגיה, הבריאות והרפואה. העולם מתקדם ואיתו גם התמודדויות ואתגרים רבים ומגוונים המספקים עבודה לעוד מליוני בני אדם.

בעקבות ההתפתחות העולמית, חלק נכבד מאותם אתגרים משפיע באופן ישיר ומהותי על התקשורת האנושית הבין - אישית. על חיי המשפחה, החברה והחינוך. ומציב בפני הורים ומחנכים אתגר ממעלה ראשונה וצורך ב"חישוב מסלול מחדש" ברענון וסנכרון מערכות ההגנה החינוכיות, חיזוק ושכלול חומת האש ואבטחת המידע הערכיות, המוסריות והתא המשפחתי, מול גלי הצונאמי הטכנולוגי השוצף וקוצף. ושועט ברעבתנות וחמדנות נטולת רסן לכבוש עוד שטחים ויעדים ובדרכו מפיל חללים חללים.

לסוגיה זו, נדרשים זה כמה שנים, אנשי חינוך והוראה, בשאלות ייעוץ ובקשות עזרה, במתן עיצה ותושיה להציל עני מחזק ממנו ועני אביון מגוזלו. וכשנתנה רשות למשחית אינו מבחין בין טוב לרע. הביקוש לעזרה גובר מיום ליום לעומת היצע התמיכה הקיים.

כמות האירועים בהם נדרשה התערבות חינוכית ומקצועית, הובילה למודעות ציבורית ודרישה למתן פתרונות. ריבוי הדעות והעדר משנה סדורה ופרקטית בנושא, יצרה תחושת בלבול וחוסר ידיעה בקרב הורים ומחנכים רבים. מהי אם כן הדרך היעילה לטיפול ומניעה.

מידת השפעת האינטרנט וכלי המדיה על האנושות ברורה וידועה. מפעם לפעם מתפרסמים מחקרים וכתבי עת עדכניים ואיכותיים, מתוכם ניתן ללמוד על ההשפעה האוניברסלית ותמורותיה של הנגשת האינטרנט והרשתות החברתיות לכל דורש בערכים החברתיים - סוציאליים- פוליטיים. פריחת תעשיית הסלולר והגאדג'ט והמרוץ אל קידמת הטכנולוגיה, תורמים אף הם לכינון סדר עולמי חדש המתחולל אל מול עינינו בעשורים האחרונים, ומשתלט על האנושות לטוב ולמוטב.

ילידי שנות השבעים והשמונים עוד זוכרים את תקופת האסימונים וטלפון החוגה את הטלפונים הציבוריים וספרי הטלפון הכרוכים לצידם.

את המצאת כרטיס הטלכארד והניידים הראשונים האנלוגיים ארוכי האנטנות, ללא כרטיסי sim וללא פונקציית רטט.
הם נולדו ל"ימים ההם" כאשר כל השקת מכשיר חשמלי או צעצוע אלקטרוני היתה סיבה מספקת להתרגשות וחגיגה. עיניהם ראו ולא זר, כיצד העולם פושט צורה מיושנת ומסורבלת ולובש צורה טכנולוגית מבטיחה ומתפתחת.

ילדי שנות התשעים והבאים אחריהם, נולדו למציאות שונה כאשר העידן הטכנולוגי הפך למציאות קיימת המשתכללת ומשתדרגת חדשים לבקרים ומתפשטת בצורה רוחבית על כל תחומי החיים ואיכותם.

את הנתון הזה כדאי לזכור. בכל מפגש עם מתבגר בנושא כדאי לחדד לעצמנו מהי המציאות הסביבתית אליה נולד ובתוכה גדל ומה היא תפיסת עולמו כלפיה. פעמים רבות נגלה פערים גדולים בהתייחסות של המבוגרים אל הקידמה לעומת זו של המתבגר.

מצייר בדמיוני את התקופה הטרום מודרנית בה המציאו פריטים ששינו את פני הגלובוס כגון "שח-רחוק"- הטלפון ונורת הליבון.

האם עלו בפני אנשי הדור ההוא דילמות חינוכיות וחששות מפני הקידמה המתפשטת והשפעתן של המצאות אלו על המרקם המסורתי והמשפחתי הקהילתי והתרבותי, ואם כן, סקרנותי גוברת על הלך הרוח הציבורי דאז. ומה הייתה דעתם של אנשי החינוך והרוח שומרי החומות עת התקבצו בשטייטעל המקומי לדיון ציבורי בענייני השעה.

אמנם כבר נאמר, "דור דור ודורשיו" לכל דור יש את אתגריו וניסיונותיו, בכל זאת דעתי עומדת על כך שאין חכם כבעל הניסיון וראוי להחכים מבעלי הניסיון ובפרט בעניינים מהותיים שכאלו. מאידך, אם אמשיך כך בהרהוריי אוותר עוד זמן רב ללא מענה. אם כן, הבה ונתקדם אל עומקי ונבכי סוגייתנו הבוערת.

ההבדל בין טלוויזיה לסלולר

בניגוד למכשירי הסלולר. על הטלוויזיה עודנו קיים קונצנזוס רחב בקרב ציבור היראים לדבר ה' כי שקץ היא לכם. מאוסה ופסולה והשומר נפשו ונפש עולליו ירחק ממנה.

היא ושלל ערוציה נתפסים ובצדק ככלי משחית שמלאכתו לאיסור ולהעברת תכנים הרסניים רוויי לשון הרע ומתירנות מופקרת. לא תמצאו אותה בבתי אב החפצים לשמור על טהרת החינוך ושלימות הבית.

עידן המחשבים הנייחים פרץ פירצה בחומת השמרנות.

המחשב משמש ככלי משולב לעבודה ופנאי. התקדמות הטכנולוגיה הביאה בכנפיה קיצורי דרך רבים וחיי עבודה נוחים וקלים וזמינים יותר. במרוצת השנים הפכו המחשבים למוצרי צריכה בסיסיים בכל מפעל ובית עסק. מקומם של הקלסרים העבים, התפנה לטובת כרטיסי זיכרון עוצמתיים, ההזדקקות והתלות בהם הייתה למובנת מאליה. המחשב חדר אט אט גם אל בתי אב רבים ככלי עבודה ולאחר מכן לצורכי פנאי.

עידן המחשבים הניח תשתית גלויה וסמויה למכשירים הסלולריים שיגיחו אחריו.

מכשירי הטלפון הנייד הושקו ושווקו בתחילה כטלפון בלבד. עם הזמן התפתחה סביבם תעשייה אדירה ומתוחכמת. המכשירים התמימים שינוי את פניהם בקצב מסחרר והשתנו מייעודם כמכשירים להוצאת וקבלת שיחות בלבד לכאלו בעלי טכנולוגיה אינטרנטית משוכללת.

בעידן הסלולר כבר נוצרה מהפכה של ממש, העולם כולו הפך לצרכן מושבע של המכשירים הניידים ובכל כיס אנושי מונח לכל הפחות מכשיר אחד שכזה המחבר את האדם לעולם סביבו

ההזדקקות למכשיר כגורם עיקרי המקשר בין הבריות השתלטה על חיי בני האדם באופן אגרסיבי וחסר פשרות. מאז שהחלה לחלחל בתודעה הציבורית הבנה ברורה כי למציאות הסלולר יש השפעה אקוטית על איכות החיים האנושית. התעוררו פולמוסים רבים בעד ונגד.

מפגעים סביבתיים וחברתיים ואתגרים חינוכים וחברתיים לצד איומים ביטחוניים, בריאותיים וכלכליים הביאו צורך המוני דחוף לבחינה מחודשת מה יעשה בגולם שקם על יוצרו והאם ניתן לפעול לנוכח עוצמתו המתגברת.

במרוצת השנים הוקמו וועדות בדיקה ומנגנוני פיקוח ובקרה. את אלו הנוגעים בנו אנו מכירים בדמות וועדות רבנים ומערכות השגחה וסינון.

הציבור התורני לא שוקט על שמריו. רבים וטובים המוצבים בעמדות השפעה תורנית וציבורית נדרשים לתת מענה בסוגיות רבות ומגוונות, פועל יוצא מהמציאות הקיימת.

מעבר לסקירה הכללית המובאת במאמר זה. אביא בפני הקוראים כלים מעשיים ומנוסים לצמצום השפעת הסלולר ההרסנית על הילדים והמתבגרים ודרכי התמודדות עם אלו שכבר הציצו ונפגעו.

כל הנכתב במאמר הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה תחליף לדעת תורה חלילה.

====================

1. ערך הדוגמא אישית מצד המבוגר ותרומתה לחוסנו הנפשי ושיקול הדעת של המתבגר

דוגמא אישית מגדלת הינה כלל בסיסי בחינוך.

הורים הם המבוגרים האחראים על שלומם הנפשי והפיזי של ילדיהם ומופקדים על ביטחונם וצמיחתם המיטבית.
מעבר לכך, הם העוגן ומקור ההשראה האולטימטיבי והראשוני לקניית ערכים ודרך ארץ ומהם ישתו העדרים.

חינוך ילדים מתחיל בראש ובראשונה בהורים והמחנכים עצמם ומהיום הראשון שזכו להביא אל ביתם חיים חדשים.
טעות גדולה להיתפס בשאננות עד אשר ייגמל הנער, כבר אמרה התורה "לפתח חטאת רובץ".

ידועים דברי חז"ל במסכת שבת ק"ל "כל מצווה שמסרו ישראל עצמן עליה למיתה כגון עבודה זרה ומילה, עדיין היא מוחזקת בידם"

ניתן ללמוד מכך מסר חינוכי טהור. ערך חינוכי שמוסרים נפש עליו בהקפדה ועקביות מסייע להיות מוחזקים בו.

לשקר אין רגליים. לילדים ומתבגרים יש סנסורים חדים לזהות מהו זיוף ומהי אמת. תירוצים מתירוצים שונים מדוע הפה והלב אינם שווים, לא תופסים אצלם. ההיפך הוא הנכון, בדרך כלל הם יבוזו בתוכם פנימה לפלגא דיבורא. אך ככל שתהיה השפעת ההורים חזקה עליהם, עלולים הם להאמין בזיוף ולקבל אותו כאמת.

התנא במסכת אבות אומר "חכמים היזהרו בדבריכם". אין מי שחפץ כי בניו ישתו ממקום המים הרעים חלילה, אם כן החכם יניח עיניו בראשו ואת ליבו בימינו לבל ימוט.

2. פיתוח והקניית תקשורת משפחתית בריאה ומאפשרת

משפט עממי מוכר אומר "היכן שיש מים יש חיים". מים מסמלים את מעגל החיים, זרימה ותנועתיות. המוות מתאפיין בקיפאון וחוסר תנועה.

בית שיש בו מקום לשיח פתוח והבעת רגשות. הורים הדואגים לפתח בילדיהם תקשורת מילולית מונכחת וגלויה, מונעים מעצם ומבני ביתם שימוש פסול בסודות והסתרה. חוסכים צער ועוגמת נפש עתידית ותקשורת סמויה - שלילית בפרט מול סוגיות חינוכיות מהותיות.

החינוך לשיח הורים וילדים זורם ופתוח מתחיל מקטנות ואינו מתהווה בפתע פתאום, בוודאי לא בגיל ההתבגרות.

שמע בני מוסר אביך-כדי לייצר הקשבה מצד הבן יש צורך לייצר הבנה והקשבה מצד האב.

כככל שתהיה התייחסות ל"אני הקטן" של הילד והמתבגר כך תגדל מידת ההשפעה על ה"אני הגדול" שלהם.

ואל תיטוש תורת אמך- כדי להגיע למצב שהילד והמתבגר יקבלו את מוסר האם והצבת הגבולות, יש סדר פעולות מקדים הכולל ערוץ תקשורת בריא של הבנה והכלה.

הכותב: בעל תואר m.a, יועץ חינוכי ומנחה הורים וקבוצות, מרצה מומחה לגיל ההתבגרות, חבר הנהלת איגוד ענ"ף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר