כיכר השבת

קריאה לנפגעים • צפו

'נאמין לכם, לא נזרוק אתכם לבור פעם נוספת - אבל תדברו!'

המשא המאלף שלו עורר הדים נרחבים בציבור והעלה לא מעט שאלות פרקטיות • הדרשן הנודע הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון משיב כעת לשואלים הרבים על היחס לפגיעות וקורא לאווירה חדשה • צפו (חרדי)

69
הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | כיכר השבת | י"ד בשבט | 16.01.22
הרב ג'ייקובסון במשאו המאלף (צילום: באדיבות המצלם)

לא התכוונתי לדבר שוב על הנושא הזה, אבל קיבלתי יותר מאלף תגובות על הדברים שאמרתי בנושא הפגיעות במגזר שלנו, שבהרבה מהן היה נרטיב זהה, שמחייב אותי להתייחס שוב לנושא. אני רוצה לדבר הפעם אל הנפגעים והנפגעות, אל בני משפחתם וגם אל פוגעים ופוגעות.

אודה על האמת: במשך שנים ארוכות אני עצמי לא ידעתי ולא הבנתי מה המשמעות של פגיעות, ודווקא לכן חשוב לי כל כך להתייחס שוב לנושא הזה ולהבהיר אותו. אני רוצה גם לבקש את סליחת הנפגעים והנפגעות שלא הייתה לנו שימת הלב לזעקתם וסבלם, אם בגלל בורות, אם בגלל חוסר מודעות, אם בגלל טיפשות, אם בגלל פחד ואם בגלל חשבונות אחרים. לא משנה מה הסיבה, המציאות היא שהתעלמנו מהייסורים הנוראים ומהבכי השקט של כל כך הרבה נשמות טובות ומתוקות.

חכמינו אומרים: 'גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם'. זה הזמן לעשות תשובה, להביא שיקום ורפואה לעולם. זמן לעשות תיקון על הפשעים המחרידים שהשתוללו כל כך הרבה שנים".

נקודה ראשונה: מודעות

לדבר עם כל ילד, בכל גיל לפי מה שמתאים לו. מוכרחים לדבר עם ילדים וילדים על הגוף וקדושתו. לאף אחד אין זכות לקחת את הפרטיות שלך. הגוף שלך הוא מתנת האלוקים לך. בצלם אלוקים עשה את האדם ואין לאף אחד ואחת רשות לחצות את הגבול לפגוע במקומות פרטיים.

ובפירוש לספר להם: זה יכול להגיע מכל אחד ואחת. מבן דוד או דודה. קרוב משפחה, אח, אחות, רופא, מטפל בייביסיטר, מחנך, ראש ישיבה, משפיע גבאי של ראש ישיבה - מאדם מאוד דתי וחרדי, במחנה קיץ, מקווה או בבית המדרש - זה צריך להיות מסר מהדהד.

מוכרחים לחנך אותם מה עושים פרקטי אם מישהו רוצה לנגוע בך: הדבר הראשון הוא לברוח ולהתרחק. אף פעם לא להיכנס לחדר לבד עם מישהו בלי לשאול את ההורים. ואם אתה תקוע לבד עם מישהו - להרים צעקה ואחר כך לספר להורים.

פה בארצות הברית אומרים כל המומחים שאחד מכל חמישה ילדים וילדות עוברים התעללות במשך כל שנות גידולם. בצורה כזו או אחרת. בואו לא נקטין את התופעה ונקבור את הראש בחול.

נקודה שניה: פתיחות

בהרבה מאוד מקרים העובדה שילדים חשים בושה או אשמה - גורמת להם להסתרה שיכולה להימשך שנים ארוכות.

עלינו לתת לכל ילד וילדה את תחושת הביטחון לחלוק בצורה הכי גלויה, בלי כל שמץ של שיפוטיות והרגשה שלא נאמין להם. ההורים צריכים להיות שם עבור הילד ולהגיד: נאמין לך, נחבק אותך, לא נשפוט אותך ולא נאשים אותך.

נקודה שלישית: בריאות וקדושת הגוף.

אסור לדבר אל הגוף במונחים של ריחוק כאילו הוא מוקצה מחמת איסור. המגיד ממזרעיטש כתב לבנו 'המלאך': "נקב קטן בגוף הוא נקב גדול בנשמה". עלינו לזכור את בריאות הגוף שלנו.

אין סיבה להרגיש נבוכים מהגוף שלנו. בריאות הגוף היא לא מילה גסה - היא עבודת ה'. פיתוח נכון של ההיבט הזה עשוי לשפר באופן משמעותי את ההרמוניה הנכונה בין גוף לנפש. כך נאפשר לצעירים להיות מודעים לגוף שלהם.

נקודה רביעית: ביקורתיות

לעיתים הפוגעים מנצלים את מעמדם הסמכותי לפגוע. עלינו לחנך את ילדנו ליותר ביקורתיות. העבודה שאנחנו מושפעים מפלוני - אין בכך לקדש את כל מעשיו.

נקודה חמישית: ליצור פורום רציני ואחראי

כל נער ונערה, רב ומנהל, יידע: במקום הזה השליטה לא תינתן למושחתים. אלוקים יהיה בעל הבית בפורם הזה. המוטו שלהם יהיה "ארץ אל תכסי דמי" - הזעקה של הנגעים והנפגעות לא תיקבר באדמה.

נערה שנפגעה, איפה תתלונן היום? אפילו רבנים ומנהלי מוסדות יכולים לעיתים להגיד 'עוד שנתיים שידוך', 'יהיה לך שידוך מקסים. תשתקי'. 'הכל יהיה יפה'. היא עוברת משבר ומפסיקה לאכול.

האם ידינו לא שפכו את הדם הזה?

לפעמים אמא יודעת שיש סיכון לבת שלה, מה תעשה? תספר ואז תבודד את כל המשפחה? הרי יצעקו עליהם "מוסרים"?!

פיקוח נפש ממש זה להעמיד בתוכנו אנשים יראי שמים, בלי חטא, ובלי אג'נדה - פורום שיכלול את טובי המומחים מכל ההיבטים, שיעסקו בנושא הרגיש הזה.

אם צריך פרסום - שיפרסמו את שמות הפוגעים ואם צריך ללכת למשטרה אז שילכו למשטרה בלי חטא.

זה קידוש ה' הכי גדול להגיד לפני כולם שאנחנו לא מפחדים להקיא את העוול ואת הפשעים ואת השחיתות ובפרט שהם עטופים בקדושה ודת.

הענקנו רשות שזה יעשה חורבן בנפש ילדינו. הענקנו לעצמנו ולתלמידנו פירוש מעוות שהכל צריך להיעשות מתחת לשטיח - לא עוד.

אנחנו צריכים להעדיף את פירושו של 'בעל התניא': חילול ה' פירושו לעשות 'חלל'. אל תחשבו שה' לא רואה את כל מעשי ההתעללות.

חילול ה' זה גם בפנימיות הלב שאנחנו מאמינים שה' לא נמצא ולא מסתכל. איזה כלון זה שבשם איסור 'לשון הרע' אנחנו מרשים לשפיכות דמים להימשך.

האם יש קידוש ה' יותר גדול לגלות מקרים כאלה?

ומילה לפוגעים

ולאלה שמתעללים ופוגעים ויש להם דחף לפגוע:

אתם גם רוצחים את עצמכם. "שופך דם האדם - באדם דמו יישפך". רחמו על נפשכם. יש לכם נשמה קדושה. אתם ראויים לחיים טובים יותר. לא חיים שבהם אתם יודעים בעומק הלב שרצחתם נפשות יקרות.

אני מדבר כאן לכל מי שמרגישים דחף להתעסק בדברים כאלה - יש בכולנו יצרים אפלים, אבל יש עזר כדי לא להגיע למצב הזה.

וגם אם עשיתם את הדבר הזה - יש תשובה: לבקש מחילה, לשלם פיצויים ולהציל את עצמכם. יש מומחים גדולים שיכולים לעזור לכך. תצילו את העתיד שלכם ואם יש צורך - תקנו את העבר.

ולבני המשפחה של המתעללים:

הכאב הוא נורא אך אסור בתכלית להאשים את הנרצחים - הקורבנות. זה חוצפה נוראה. לא מספיק מה שהם עברו - עכשיו מאשימים אותם?

אף אחד נורמלי לא מאשים אישה בחטאי בעלה, אבל אלא שמגיעים - ובשם רחמנות - מלמדים את המשפחה להכחיש הכל ולהעלים את הנפגעים - הם מזיקים למשפחה. זה קשר שקרים.

בן או בת של מתעלל ונעמדים באומץ ואומרים אני מתבייש במה שאבי עשה ונפל לבאר שחת - אבל אני רוצה להשתמש במצב הזה 'ללמוד וללמד לשמור ולעשת' ומה אפשר לעשות לשמור על חברה נקייה יותר - העם ילטף אותם באהבה, בחיבה ובכבוד.

שנפסיק לשקר לעצמנו ולעולם.

כמה מילים לנפגעים והנפגעות

התקופה משתנת. יש תחיית המתים.. מוכנים לראות את האמת, להסתכל עלייכם בעיניים. אני אומר לכם - אנחנו נאמין לכם. לא נזרוק אתכם לבור פעם שניה. אבל תדברו, אל תשתקו, תצעקו - אנחנו נאמין לכם.

אנחנו מתחbנים: דברו. גלו את האמת. תנו לנו את ההזדמנות לשוב בתשובה שלימה.

תזכרו שקיבלתם כלי יפה מאלוקים. אף אחד לא יכול לפגוע בכם.

תדעו תמיד: אתם לא אשמים. לא עשיתם כלום להיות ראויים להתעללות הזאת. אתם הגיבורים שלנו. אתם תלמדו את הדור שלנו איך להשתקם.

• הוכן לפרסום בידי ארי טננבוים, כיכר השבת. כל הזכויות שמורות.

תוכן שאסור לפספס
69 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
וואי הגיע הזמן באמת שמישהו מהציבור שלנו ידבר ככה תודה לך
חח17.01.22
33
בנות סמינרים כמוני באמת שלא מבינות את הנושא הזה בכללל אומרים מוגנות מוגנות אבל מה זה מה קורה וכו אין מושג ולכן צריכים להסביר כמה שאפשר שלא נשמע כל הזמן שוב ושוב ולא נבין מה אומרים!!!! תאמינו שיש מלא בנות סמינר שמזדהות!!!!!!!!!!!
יעלי16.01.22
חחחחח אני מתהההה היא אשכרה רוצה הסבר נשמה היום יש גוגל..
ליעלי16.01.22
כנראה שאת לא באמת בת סמינר אלא בת שנמצאת ביסודי אני בתיכון וכע מדהרים וחוצמזה קצת ידע... מזתומרת לא יודעים?? תיפתחי לחיים ותביני מה הסכנות אם אתמחשיבה בעצמך לגדולה
שנהב16.01.22
אני בת סמינר ואני ממש מסכימה עם יעלי. זה אפילו לא נושא לשיחה, וכמעט ולא מדברים על זה. עד שלא נתקלתי בכתבות ואירועים שקרו (והרבה) לאחרונה בנושא, לא ממש הייתי מודעת לגודל העניין, ואני בטוחה שכמוני רוב הבנות.... לדעתי כדאי להסביר את הנושא כמובן בצורה מתאימה וכו, אבל שלא יקרו מקרים כאלו חלילה, שיכלו או
אחת17.01.22
יאא שנהב יאלופה מי אתתתתת כלשניה אני רואה בכל הכתבות
.16.01.22
יעלי, את כל כך צודקת. גם אני הלכתי באפלה ובאימה בסמינר. לא ידעתי ממה להזהר, רק פחדתי נורא. יעלי, קראי את הכתבה: לא לתת לאף אחד לגעת בך. אף אחד! גם לא משפחה קרובה - מעבר לחיבוק כמו בין חברות. מגע שהוא יותר ממושך וארוך, מגע שרוצה לפגוע בצניעות שלך - הוא פגיעה! דיבורים שהצניעות הפנימית שלך מרגישה איתם
סמינר לשעבר18.01.22
32
יישר כח עצום אולי נצליח לתקן .......
David16.01.22

הצגת כל התגובות

31
האם בחב"ד יש פגיעות ? האם הרבנים בעד לפרסם את שמות הפוגעים ?
שימי17.01.22
לא, הרי ידוע שקהילת חבד היא קהילת מלאכים עלי אדמות.. איפה שיש אנשים - יש פגיעות. כל הכבוד לרב האמיץ הזה, ותפסיקו עם המחשבה שיש אנשים מורמים מאחרים. פשוט די כבר.
מיכאל17.01.22
30
*מי יכול להכריז ידינו לא שפכו את הדם הזה*, האם אלו שמטיפים להשתקה והצנעה לא שותפים לפשע? האם המתחסדים בדקו פעם את העובדה שהרבה מאוד מהנושרים והנושרות עברו התעללות במידה מסויימת.
יד העידים תהיה בו בראשונה16.01.22
29
יישר כח למערכת!
חייבים להמשיך ולהביא לידיעת הציבור נושא 16.01.22
28
לפעמים קורה שזורקים צדיק לבור בגלל עלילת שוא כמו שקרה עם יוסף הצדיק ואשת פוטיפר
ללא שם17.01.22
27
ועדיין לא בטוח שהסיפור נכון הוא יכול לדבר על הנושא אבל אין לו שום זכות להחליט בנושא!!!
.17.01.22
26
כל הכבוד
ללא שם16.01.22
25
RABBI JACOBSON .WITH ALL RESPECT DUE TO YOU WHY DO YOU TALK ONLY ABOUT FEMALES WHO ARE HURT!!??WHAT ABOUT THE LITTLE BOYS OF THE TALMUDEI TORAH IN BATEI UNGARIN IN JERUSALEM? ARE YOU AWARE THAT THERE WERE REBBALACH WHO WERE PEDOFILES?ARE YOU AWARE THAT THERE MANY RAPES WHICH WERE NEVER REPORTED TO T
DAVID REGEV16.01.22
He was talking about boys too. Listen carefully
Jj18.01.22
הבנו כל מילה... תודה על המילים מעוררות ההשראה...
אוריה טטרואשויל17.01.22
24
העולם הולך לקראת תיקון עיוור לא רואה את זה.
ללא שם17.01.22
23
בישראל עדיין מפחדים
ללא שם16.01.22
22
כל מה שאמר, יצא מן הלב הכול כך חם ורגיש. כמה אהבת ישראל!!!!!! הלוואי שירבו כמותו.
איזה יופי!!!16.01.22
21
תתחילו גם לדאוג לנערים ולנערות שנושרים ומסתובבים ברחובות ומגיעים לקצה צריך לנקות את כל המגזר מהנגועים כולכם צריכים לבקש בליחה מכולם על התנהלות מקולקלת
רבקה17.01.22
חחח אין סיכוי רשומים בישיבות יעני עילויים
ציפה 17.01.22
צודקתתת
.17.01.22
20
תודה רבה על העידוד לנפגעות ולנפגעים. ולוואי והדברים ישפיעו באמת ולא ישירו רק בגדר דיבורים.
תודה רבה16.01.22
19
כל הכבוד לו! אבל זה רק דיבורים כמו בהרבה נושאים אחרים... חב"ד תמיד מנסה להראות בכל נושא שהיא פתוחה וליברלית ולא כמו כולם... אך המצב רחוק מכך... אף אחד לא יצא נגד מישהו "חשוב" בחב"ד, במקרה הטוב רק נגד מי שלא בתוך חב"ד (לא (ורק אם הוא מוקף משפחה תומכת ו"חזקה" יותר) ובכל מקרה יעדיפו להשתיק - לכאורה לטו
מר16.01.22
דווקא בחבד יש מקום שמפרסמים את כל מי שיש עליו שמועות שפוגע, יש שיטה שלמה בענין, מה הוא צריך לשלם לנפגעים ולעשות כדי שלא ישוב על זדונו כדי ששמו לא יעלה. אנחנו יותר טובים מהחרדים בהכול ב״ה.
חבדניק גאה18.01.22
מחילה על המילים הבוטות אבל מה השטויות האלה??? קודם כל מהתגובה עצמה יש תשובה כי אם הם לא יצאו נגד עצמם כנראה שלא היה על מה... וחוץ מזה חב"ד אכן יותר פתוחה מאשר רוב הציבור שלנו (הציבר החרדי/חסידי) כי זו השיטהבה היא דוגלת ואין שום קשר לטענה...
ללא שם16.01.22
18
מהרגע שאתה מפרש את "ככל אשר יורוך" בפירוש החרדי אתה פותח פתח לכל הדברים הללו אתה יהודי נהדר ונפלא ואתה עושה כמיטב יכולתך יישר כח
james16.01.22
17
וואו וואו וואו איזה הרצאה, טוב שיש אנשים כמו הרב הזה. חיזקתם אותי מאוד!
משהי 17.01.22
16
לפעמים דיבור יתר על הנושא זה פתיחה לפגיעות נוספות...!!!!
.17.01.22
15
כבוד הרב , אני אוהב אותך !!! אני מאוהב באישיות , בחכמה , בגאונות , באמת שלך !
יהודה16.01.22
14
וואי אפשר כבר להפסיק לדבר על הנושא הזה? גם ככה הוא לא מועבר במלואו והוא מעומעם ולא ברור... אני בתור בת סמינר לא מבינה כלום ולא רוצה להבין! במקום שרבנים יפרסמו את עצמם מנסים להסביר שיפנו למורות המכובדות שלנו שנועלות את הנושא בתוך תיבת פנדורה. נמאס! תשכחו מזה כבר ודי!
בת סמינר 16.01.22
היא ממש לא מטאטא מתחת לשטיח היא אחת ממאות בנות סמינר שהנושא לא מובן ולא מסבירים ואנחנו לא מבינות מה זה אומר!!!!!!!!!! סורי
שיפי16.01.22
צודקת! אנשים אחרים פשוט לא מבינים אותנו! זה נורא!
בת סמינר 17.01.22
מעניין אם את היית הנפגעת איך היית מגיבה??? ומקשר עיברת תמורות הם ממש כע מדברות תמיד עלזה עובדה שגם אני לומדת בתיכון ומלא צדברים עלזה
שנהב16.01.22
מעניין אותי לדעת באיזה תיכון מקולקל את לומדת... סתם שנדע להימנע. כי בתיכון נורמאלי לא מדברים על זה בשום אופן!
בת סמינר 17.01.22
אבל באמת!!!!! אומרים שזה נורא ואיום וכו אבל בתור בנות סמינר אנחנו לא באמת מבינות מה אומרים!!!!
ייח16.01.22
לבת הסימנר את לא צריכה לדעת יותר מידי .את רק צריכה לדעת שלצערנו יש אנשים שהם פוגעים זה יכול להיות הצדיק הכי גדול כביכול זה יכול להיות אבא במשפחה הכי מיוחסת.כי אין אפוטרופוס לעריות .ולכן אם את נקלעת לסטאוציה מוזרה ומבלבלת יש את הf שקורא במצבים מפחידים או flay-שאת פשוט ברוחת או fight-להלחם- שזה אופצי
לבת הסימנר16.01.22
תודה! די עזרת לי...
בת סמינר 17.01.22
יפה מאד ישר כח תגובה צנועה וברורה
אב לבת סמינר17.01.22
את לא בוגרת. לא מבינה את המשמעות של פגיעה. זה לא לכמה דקות זה לכמה "חיים". כן לדבר,לחנך,להרגיל את עצמינו להיות מודעים לסכנה, להרס ,לרוע.
בב 16.01.22
אם אני לא מבינה את המשמעות זה אומר שאני לא בוגרת? אדרבה אם אני לא מבינה אולי המורות הכבודות שלי יואילו להסביר לי?
בת סמינר 17.01.22
נשמה שלי אם הנושא הזה מציף אותך את לא צריכה להכנס ולבדוק מה קורה . תפתחי גוגל תראי סבא הושע ומנוחה פוקס ותסתמי. כאן מדבריםםםם. והגיע הזמן שנפתח תפה.. לכל הדוגלים בלסתום אתם מסגירים תצמכם יסותים פחדנים. ואם קשה לך עם הנושא אז אל תפתחי נקודהה. הייתי ממליצה לך ללכת לטיפול ולבדוק למה הלב שלך כלכך אומר ל
נמאס לי לשתוק!19.01.22
את ממש טיפשה, טוב שמדברים על הנושא .לא ממש איכפת לך מהניפגעות אז את רוצה לטאטא מתחת לשטיח כי אם לא יודעים אז אין..צריך שהפוגעים ידעו שיותר לא תהיה שתיקה וקלונם יתפרסם ברבים.
אפרת16.01.22
לא את....
יונה16.01.22
כן אתתתתת
נמאס לי לשתוק!19.01.22
מה אני?
בת סמינר 17.01.22
אני מנסה לטאטא כי הנושא הזה נשמע חמור ואין לי שמץ של מושג מהו! העניין מפחיד לא רק אותי! הוא מפחיד עוד אלפי בנות סמינר שפשוט לא יודעות כלום! נ.ב אני ממש לא טיפשה שתהיי בעניינים. חוצפנית.
בת סמינר 17.01.22
את בדיוק הדוגמא לזה שדווקא צריך לפתוח את הנושא!
ג16.01.22
13
יישר כח גדול על הדברים
אלי18.01.22
12
תודה למערכת "כיכר השבת"
כל הכבוד ל"כיכר השבת" שמביאים את דברי הר16.01.22
11
אין, אין, אין......כאבים בלב....
אני16.01.22
10
האם היית מסכים/שמח שבן שלך ישתדך לאחת מהן בלי שום חשש ולו לכאורה? "...ותצא לאה.....ותצא דינה..."
"...ותצא לאה...ותצא דינה..."18.01.22
9
אנחנו הולכים ע"פ דעת תורה, ולא ע"פ דעת בעה"ב, אפילו שאומר דברים נכונים, ולכן אנחנו רוצים הסכמה, כמו שיש על ספרים,
שלומי16.01.22
שלומי, הרב ג'ייקובסון הוא לא "דעת בעלי בתים" ואני מוחה על כבודו! הוא רב מרצה ידוע ומקובל בכל הקשת החרדית בארצות הברית! ולגבי "הסכמה", אני מבינה שאתה חסר ידיעה בנושא לחלוטין. בעלי עוסק בהוצאת ספרים ואני רואה איזו תעשיה שלמה ופוליטית זו, תעשיית ההסכמות. אז תעשה לעצמך טובה, ותלמד: דברים לא נמדדים בה
אחת17.01.22
אהא אתה מעדיף אחד כמו… מחבר הספרים ההוא העיקר שיש לו מלא הסכמות
חסר שכל16.01.22
הסיפורים על המחבר ספרים 'ההוא' נכונים בדיוק כמו הסיפורים על הדם שהיהודים מערבבים במצות.
מוישה17.01.22
לא היה לו מלא הסכמות.
ש16.01.22
8
מרגש מאוד תודה על השיתוף. מאוד מחזק ומעורר ודעות. יישר כוחכם כיכר השבת על האומץ לפרסם נושא כל כך חשוב ומשמעותי. בצורה יפה ומונגשת
שולי16.01.22
7
מרגש.
מיכל18.01.22
6
מי שרוצה לתפוס כותרות מצא לו אפשרות הוא מודה בעצמו שהוא התעלם.. מה קרה עכשיו הוא החליט להסכים
דן17.01.22
5
מיוווחד
ללא שם16.01.22
4
יישר כח
יישר כח18.01.22
3
ישר כח ענק מרתק
ישר כח ענק 16.01.22
2
אפשר לחשוב שאתם באמריקה שם הכל נקי אין פוגעים הכל בסדר אצלכם
ללא שם16.01.22
הוא אמר בהתחלה שבאמריקה כל ילד חמישי נפגע. יש לך בעיה בהבנת הנקרא?
בב16.01.22
אולי בהבנת הנשמע...
אחת16.01.22
1
אולי עם לפני כמה שנים היו מדברים ככה אני לא הייתי חווה את מה שחוויתי
אנונימי16.01.23
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

אלו עשרת הדיברות לליל הסדר רגוע ומשמעותי עם הילדים | מדריך מיוחד

חיים דיין | 18.04.24

זעקתו של בן הישיבה

"אתם לא 'החרדים החדשים' - אתם 'החילונים החדשים'", אמר יוני בכאב | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.04.24

לא מתפלל ולא לומד

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24

חינוך נכון לילדים

האם אתם הורים עגולים או מרובעים? ומה ניתן ללמוד מלוח השנה העברי

חיים דיין | 18.01.24

האיפוק שווה זהב

המשבר הנפשי גרר את הבחור המרשים להיכרות בעייתית באוטובוס | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.01.24