כיכר השבת

על חשבון החלשים

כך התכנית של כחלון תפגע דווקא באברכים החרדים / דוד רוזנטל

תכניתו של שר האוצר להטיל מס של אלפי שקלים בחודש על מי שמחזיק למעלה משלוש דירות תפגע באברכים רבים שאינם עשירים כלל, אלם מחזיקים בדירות להשקעה עבור נישואי ילדיהם (חרדים / דעות)

39
דוד רוזנטל | כיכר השבת | י"ח בתמוז | 24.07.16
כך התכנית של כחלון תפגע דווקא באברכים החרדים / דוד רוזנטל
(צילומים: Yonatan Sindel/Flash90 / באדיבות המצלם)

שר האוצר משה כחלון פועל כדי להוזיל את מחירי הדיור, אך בינתיים נראה שניסיונותיו באים בעיקר על חשבון המגזר החרדי. בשבוע האחרון, פורסם על תכניתו להטיל מס של אלפי שקלים בחודש על מי שמחזיק למעלה משלוש דירות. כידוע, אברכים רבים במגזר החרדי, שאינם עשירים כלל, מחזיקים דירות להשקעה כדי שיהיה להם עבור חתונות הילדים, והם יפגעו ישירות ממס זה. סביר להניח שאין מדובר בהתנכלות מכוונת וברדיפה, אלא בעיקר חוסר מודעות לצרכים של המגזר החרדי, ולפיכך זוהי שעת מבחן של חברי הכנסת החרדים להבהיר את הדברים ולעצור את הנזקים.

רוכשי הדירות להשקעה במגזר החרדי אינם אנשים עשירים, אברכים קשיי יום נטלו על עצמם משכנתאות גדולות ואותן הם משלמים באמצעות השכרת הנכסים. לרוב, מדובר בדירות קטנות בפריפריה, שעלותן היא נמוכה יחסית (והייתה נמוכה ממש לפני כעשור), ודמי השכירות המתקבלים מהן גם נמוכים. לכן, הטלת מס שרירותי וגורף על פי מספר הדירות בלא כל התייחסות לערכן פוגע דווקא בחלשים ביותר. למרות שבמקביל שר האוצר הודיע על הורדת מס, אך הורדה זו תועיל דווקא לבעלי השכר הגבוה, כך שהאברכים החרדים לא יהנו ממנה כלל.

מדיניות זו של הטלת מס על פי מספר הדירות היא לא רק פוגעת בחרדים, אלא היא גם נעדרת היגיון כלכלי. וארבע סיבות עיקריות לכך:

1. זה מהווה מתן צ'ופר לחזקים על חשבון החלשים.
2. המס יגולגל על השוכרים.
3. בלא שקלול ערך הדירות, זה מס שרירותי וחסר הבחנה שיפגע בחלשים ביותר.
4. מס זה נתון למניפולציות רבות.

סיבות אלה אפרט אחת לאחת:

כאשר היצע הדירות בשוק לא גדל באופן משמעותי (כמות המכרזים אינה עומדת בביקוש, ומבצעי מחיר למשתכן רק מעלים מחירים לשאר), אזי המשמעות של מדיניות מס זו היא אחת: הוצאת דירות להשכרה מהשוק, והפיכתן לדירות למכירה. כלומר, כל דירה שמשקיע ימכור, נגרעת הרי משוק השכירות. המשמעות היא שהיצע הדירות לקניה יעלה ולפיכך מחירן ירד, אך היצע הדירות לשכירות יקטן ומחירן יעלה. ברוב המקרים, שוכרי הדירות הנם אנשים עניים יותר מאלה המעוניינים לרכוש דירה. ולפיכך, במדיניות זו מתקיים אבסורד כאשר הממשלה מספקת צ'ופרים לרוכשי הדירות החזקים יותר, על חשבון שוכרי הדירות החלשים מהם בהרבה.

בעיה נוספת של מדיניות זו, היא הפגיעה הישירה בשוכרים, כיון שהמס יגולגל בפועל עליהם. הרי בעלי הדירות ינסו לצמצם את הנזק, ופשוט יעלו את מחירי השכירות. כלומר, מי שישלם את המס אלו השוכרים. לפיכך, ימצאו השוכרים לוקים פעמיים, גם כאשר שכר הדירה יעלה ולמעשה המס יושת עליהם, וגם שהיצע הדירות האפשרי עבורם קטן, כפי שהוסבר לעיל.

יתר על כן, מס זה לא הוגן כלפי המשקיעים השונים, כיון שהוא נוטל רק קריטריון אחד ומטיל מס רק על פיו – מספר הדירות. ערך הדירות אינו מחושב. באופן זה, אדם שיש לו שתי דירות להשקעה באזור יוקרתי בשיווי 10 מיליון שקלים (והכנסה משכירות בהתאם) לא ישלם מס, אך אברך חרדי שיש לו 3 דירות (עם משכנתא) בדימונה כן ישלם. האם זה הוגן? לא.

והבעיה הרביעית עם מס זה, היא שהוא נתון למניפולציות מרובות וקלות. אנשים ירשמו דירות על שם ילדים בוגרים, בני משפחה וכו', כדי שברישומי המס יופיע שהם בעלי 2 דירות ומטה בלבד. אין היגיון כלכלי בלהרבות קומבינות בישראל, וחבל שמדיניות מס תוביל לכך.

אחרי הכל, היחס של האוצר אל משקעי הנדל"ן הקטנים כאל אוייבי השוק הוא שגוי, הם מספקים ערך גדול דווקא לחלשים, בכך שהם מאפשרים להם אפשרויות מרובות לשכור דירה במחיר זול יחסית (היחס בין מחיר הדירה לבין מחיר השכירות הוא מאד הוגן, תשואה ממוצעת לדירה היא 3 אחוז בלבד). לכן, לצאת ולהילחם בהם זו טעות.

תפקידם של חברי הכנסת החרדים הוא להציג בפני שר האוצר את צרכי המגזר החרדי, ולמנוע אפשרות לפגיעה שרירותית במשפחות רבות. יש להציג את העובדות שמס זה לא מגדיל את ההיצע, אלא רק מצ'פר את החזקים על חשבון החלשים, פוגע בהרבה אברכים במגזר החרדי בשעה שהוא מאפשר יד חופשית להשקעה לבעלי דירות יוקרה. הורדות מס ההכנסה שכחלון מקדם לא יועילו לחרדים כמעט בכלום. אני מקווה שלא לכך התכווין כחלון, וכל הורתה ולידתה של הצעה זו הוא בטעות בלבד.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
דירות? החרדים חיים בפרנויה שהכל נגדם.
עופר25.07.16
32
להם 3 דירות. החילוניים עובדים ומשלמים מיסים ואין להם דירה אחת. איך זה? התפללו לבורא עולם ושלח להם כסף ????
אני רק שאלה24.07.16
31
כחלון טיפש ! חושב שיפטור את המצוקה? בדיוק להיפך. ימוטט את השכבות החלשות. אני אישית, כבעל מס' דירות, הולך לגלגל את כל ה"מס כחלון" הזה על השוכרים שלי. מי שלא רוצה - שיעוף מהדירה. יש מספיק ביקוש. ככה כל בעלי הדירות יעשו וכולם יתגלגלו לרחוב "בזכות" כחלון הגאון.
בן ציון24.07.16

הצגת כל התגובות

30
אברך מחזיק שלוש דירות ואינו עשיר? פלא גדול, כיצד בן תורה שעוסק יומם ולילה יש באפשרותו לקנות 3 דירות, גם דירה 1 אינו יכול לקנות. אלא מדובר בחרדי בעל הבית אבל אברך בן תורה זה לא מציאותי, ולכן צריך לחלק בין המושג אברך ומושג אדם חרדי.
דני בורשטיין24.07.16
29
מי יש ל 3 דירות זה מעמד ביניים??יתנו ילד בלי דרות ויהיה בסדר. על מי אתם ובדים????
שושנה24.07.16
28
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מדינת חלם!!!25.07.16
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
למאיר פורוש מתאים להרים את הכפפה ולהזיז 25.07.16
26
אני כלל לא מדבר על משקיעים שהכל צודק, והממשלה ושר האוצר צריכים לנשק ראשם של האברכים שרוממו ועשו רק טוב לטובת הנדל״ן. אני מדבר על המסכן שמשלם שכירות שכעת יצטרך לשלם הרבה יותר. ואיזה פתרון נותן שר האוצר? הרי אם אני ימכור אני אשלם מחיר אסטרונומי במס שבח, אז אני ישאר בנדל״ן אני לא יעשה קומבינות לרשום עש
שמי25.07.16
25
למי שיש כסף לקניית דירה ולא משנה באיזה דרך... יש לו כסף.. למה לא מדברים על הזוגות הצעירים החרדים שעובדים כמו... בשביל לפרנס בית בכבוד... מי מדבר על דירה.. הם ממנים את ה " מסכנים" כמו שקראו להם בכתבה.
חגית25.07.16
24
בדיחה טובה! טוב נפתח להם גמ"ח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו24.07.16
23
כמה אברך חרדי מוציא מהחתונה ועד שגומר לחתן את הילדים -בממוצע-? תשובה: חסידים שבד"כ נותנים השתתפות מסויימת משני הצדדים בקניית הדירה והשאר על הזוג - 10,000,000 ש"ח במילים עשר מיליון ש"ח בערך וליטאים שבד"כ משלמים דירות בערך 15,000,000 במילים חמש עשרה מיליון ש"ח. ועכשיו בואו נעשה חשבון פשוט משפחה שמשתכר
מוז'25.07.16
22
אברך ממוצע ומעלה שקיבל לפני 7 -6 שנים לפחות 100 אלף דולר לחתונה קנה דירה ואח"כ עוד דירה ואח"כ עוד דירה (בשיטה שמוסברת בתגובות למטה ) הקפיץ את המחירים לאברך השני שלא קיבל 100 אלף דולר כמוהו ואז האברך השני חי בעניות נוראה בשכירות או במשכנתא גבוהה ולא הגיונית בגלל שאברך הראשון דואג לעצמו ודורך על האב
פרק הגוזל25.07.16
21
דבר ראשון מדובר באשכנזי שצריך לחתן ולתת 6-7 דירות לילדים. עכשיו תשמעו, יש לי דירה בבית שמש, שווה 1,300,000 ש"ח (קניתי ב 400,000), אני רוכש דירה בדימונה ב 300,000 ש"ח ולוקח משכנתא חלק על הדירה שרכשתי והיתר על הדירה שלי, השכירות מכסה כמעט את כל המשכנתא, ובעוד 20 שנה הדירה תהיה שלי. לאחר כמה שנים (ש
משקיע24.07.16
20
בשנים האחרונות עלה מאד ערך הדירות (אפילו הזולות, באחוזים), ואין שום היגיון כלכלי לא למסות אותם. זה פשוט פטור לא צודק. כל מי שעובד משלם מס גבוה, גם המשכירים צריכים לשלם בפרט שבגללם עולה כל הזמן מחיר הדיור.
יצחק24.07.16
19
כנראה שדוקא החרדים המסכנים רק להם יש 3 דירות ועוד מסכנים
kkkk24.07.16
18
ligners. liars.and you tell american jews nebich tha5t it is zedaka to help you? chaleras
moishe knakker24.07.16
17
יש מעט מאד חילונים שלמדו ליבה, ויש להם שלוש דירות, אבל יש הרבה חרדים שלא למדו ליבה, וגם בגמרא לא הצטיינו, ויש להם שלוש דירות.
דן סגל24.07.16
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בגללם הצעירים של היום לא יכולים לקנות די25.07.16
15
דואגים לחלשים, למסכנים, לשקופים - עכשיו נראה אותכם!!!
שקוף24.07.16
14
אז מתברר פתאום שהחרדים שעליהם העולם החרדי נלחם לא כ"כ מסכנים 3 דירות שזה מינימום מיליון שקל מוגדרים כרעבים ללחם ושלא מתחילים את החודש - פשוט שקר וכזב
kkkk24.07.16
13
משפחה שגרה בדירה אי שם בנתיבות, צפת, קריות וכו' והצליחה לחסוך שקל לשקל ולהגיע לדירה נוספת עם משכנתא שמשולמת מהשכירות העלובה לא אמורה לשאת בנטל של היושבים במגדלים בתל אביב. הלוואי ויכולנו לגור במרכז בדירה משלנו ולא להקרע עם משכנתאות מטורפות בשביל לחתן ילדים. ולכל המצקצקים בתגובות, אמנם יש כאלו שמשקי
חוסר הבנה בסיסי בהבנת הציבור החרדי24.07.16
12
מי אמר שצריך לחתן ילדים עים דירה????
יעל24.07.16
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד 24.07.16
10
מבלי להתייחס למתלהמים זולים, שאולי מקנאים בחבריהם שהשכילו לרכוש דירות בזול באיזורי הפריפריה, בשביל נישואי הילדים. החוק אינו הוגן בצורה משוועת, ורק מהסיבה שמחושב לפי מס' דירות ולא לפי השווי שלהם, ואכן פוגע באמת ב"משקיעים" הקטנים. המשקיעים האמיתיים הם אלה שרוכשים דירות בפרוייקטים יוקרתיים ועושים עלי
הגיון בריא 25.07.16
9
כל השונאי דת יחשבו שאברך נקבל אלפים בכולל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם24.07.16
8
מספיק עם השטויות .. שלוש דירות ועוד מתלונן.... בוא נעשה עסק תביא לי אחת בחינם ותהיה פטור ממס הא? במצב של היום מי שיש לו שלוש דירות הוא נחשב לאמיד ביותר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם24.07.16
7
פתאום מתברר שאברכים שעליהם העולם החרדי נלחם שהוא רעב ללחם ולקוטג' לא כ"כ מסכנים יש להם יותר משלוש דירות ז.א. שיש להם מינימום מליון שקל בצד(אם לא הרבה יותר}} באמת בושה לבכות על כאלה מסכנים
kkkk24.07.16
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שוכר24.07.16
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרדכי24.07.16
הדירות נקנו בהרבה דמים וכסף עם משכנתא והלוואות ואותו אדם עמוק בבוץ... (מכירה מישהו מיקרוב...)
קרין25.07.16
4
עד שיבין שהוא נזק לכלל עם ישראל ולאו דוקא לחרידים
דוד26.07.16
3
החרדים הם כאלו או שמצליחים או שנופלים המצליחים שולטים על כולם כפי שההתנשאות אצלם היא הערובה להצלחה כך גם בן אדם לחברו המתנשאים יכולים להחזיק כמה דירות והאחרים אין להם מה לאכול מי מדבר על דירה משלהם הדור שלנו החרדיות היא צבועה כל משפחה שנייה שמתפרקת לרוב הנשים בסיוע הרבנות הכופרת עוזרת לנשים נישול הד
חרדק24.07.16
2
אולי לשים לקרן אפוטרופוס ע"ש הילד אולי יש כזה פתרון?
שואל24.07.16
1
זה מס שרירותי וחסר הבחנה שיפגע בחלשים ביותר.
משה מן24.07.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24