כיכר השבת

סערה בעולם הכשרות

פגיעה בכבוד הרב לנדא? הגר"ח בירך, בד"צ 'קהילות' ביטל

כתר הרימון תכנן לעזוב את מערכת הכשרות של רבני בני ברק ולעבור לשני מטבחים: של 'קהילות' ושל 'שארית ישראל' • 'כיכר השבת' חושף: המאבק מאחורי הקלעים שהביא לביטול המהלך (כשרות)

33
שלומי זייבלד | כיכר השבת | כ"ח באב | 29.08.19
חתונה ב'כתר הרימון', למצולמים אין קשר לכתבה
חתונה ב'כתר הרימון', למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אלי קובין)

המהלך כולו כבר היה מוכן עד לפרטים הקטנים. הבוקר (חמישי), אמור היה להתפרסם ביומונים כי אולם 'כתר הרימון' בבני ברק עובר מעתה לשני מטבחים. האחד בכשרות בד"ץ שארית ישראל והשני בכשרות בד"ץ קהילות.

מודעה אחת אמורה הייתה להיות תחת הכותרת "הוסרה ההשגחה", מטעם מערכת הכשרות של רבני בני ברק, הרב יצחק אייזיק לנדא והרב שבח צבי רוזנבלט.

מודעה נוספת הייתה אמורה להיות מטעם האולם, עם העדכון כי מהיום יש אופציה לבחור בין מערכת הכשרות המקובלת על הליטאים לבין מערכת הכשרות המקובלת על החסידים.

המהלך, כך נודע ל'כיכר השבת', זכה לברכתו של מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שבירך את בעלי האולם - אך ברגע האחרון, המהלך בוטל.

בשעת לילה, רגע לפני שהעיתונים יורדים לדפוס, קיבלו היומונים שהיו אמורים לפרסם את המודעות, הודעה בהולה כי עליהם להסיר אותם, ולא לפרסמם עדיין.

רבני בד"ץ קהילות החליטו להימנע מהמהלך, מתוך הסבר כי הם חוששים מפגיעה בכבודו של הרב לנדא, וכי הם אינם מעוניינים להיות שותפים למהלך כזה, ולהעניק כשרות לאולם שפורש מיוזמתו מכשרות הרב לנדא.

יצוין כי מדובר בצעד נדיר בתחום הכשרות, שכן עסקים בתחום המזון עוברים ממערכת כשרות אחת לאחרת באופן די קבוע, ונדיר לשמוע על מערכת כשרות הנמנעת מהענקת כשרות בנימוק כזה.

ברקע הסערה, התלונות של רבים מהציבור הליטאי כי במערכת הכשרות של רבני בני ברק, עדיין שולטים אנשי הרב לנדא, בעוד הרב רוזנבלט לא הצליח להכניס את אנשיו למערכת.

רבים מהציבור הליטאי סומכים במוצרי בשר ועוף רק על כשרות שארית ישראל, למרות שהרב רוזנבלט הצטרף אל הרב לנדא לאחר שנים ב'שארית', אך בעקבות התלונות - לא הצליח לשנות את הרגלי הכשרות של מרבית הציבור הליטאי, הנמנע מאכילת מוצרים בכשרות הרב לנדא.

במקביל, בציבור החסידי, מרבית החסידויות והקהילות הגדולות, כמו גם הקהילות הספרדיות, סומכות על כשרות בד"ץ קהילות, כך שאופציית שני המטבחים הייתה אמורה לסייע לאולם כתר הרימון להגדיל את קהל לקוחותיו - אך כאמור, המהלך בוטל.

מאחורי הקלעים: הסיבה לשינוי ברגע האחרון

מה הביא את בד"ץ 'קהילות' להסכים למהלך, אך לשנות את ההחלטה ברגע האחרון? ל'כיכר השבת' נודע, בשם בכיר במערכות הכשרות, כי בהתחלה, לא הייתה התנגדות מצד מערכת הכשרות של רבני ברק למהלך - כדוגמתו יש רבים.

בהמשך היה מי שהבין שם כי ייתכן ומדובר בהתחלה למהלך שיביא בסופו של דבר שהם יאבדו את מרבית האולמות בבני ברק, והחליטו להתחיל להילחם במהלך המתוכנן.

רבני בד"ץ קהילות, הודיעו כמובן כי הם לא מוכנים לפגוע בכבודו של הרב לנדא, אך מצד שני חששו כי המשמעות תהיה שהאולם יישאר תחת כשרות 'שארית ישראל' בלבד, מה שיעצור את הלקוחות החסידיים מקיום אירועים באולם.

לאחר דין ודברים, ומשא ומתן שנמשך עד הרגע האחרון - רגע לפני הורדת העיתונים שהיו אמורים לפרסם את המודעות לדפוס, סוכם כי הרב לנדא והרב רוזנבלט ימשיכו להעניק כשרות לאולם.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
בלי הרב לנדא האולם הזה לא היה מתקיים
לא להחליף כשרות29.08.19
צא מזה, עברו הזמנים האלה
ישראל29.08.19
21
לעבור למנות עם דגים ומי שרוצה בשר שילך על כשרות מהודרת
.לעבור לדגים29.08.19
20
הגר"ח לא בירך יש תיעודיים שלו שהוא אומר רק שחיטה פרטית וצריך להגעיל את הכלים מהבשר והעופות של התעשייתי לא משנה איזה כשרות
הגר"ח 29.08.19

הצגת כל התגובות

19
תקראו מה כתוב בין השורות - לכאורה, זה נראה כמו ניסיון ללחוץ על הרב לנדא לתת יותר סמכויות וכוח לרב רוזנבלט. * אגב, אם הגר"ח בירך, איך החסידים העזו להימנע מלעשות...
אפי29.08.19
18
שוב מלחמה מיותרת
שוב מלחמה מיותר29.08.19
17
הרב לנדא הכשר מספר 1 בעולם !!!! אסור להחליף בשפו"א להכשר אחר ברמה פחותה
יהושע29.08.19
16
א. יש לעיין אי במחשבה לעשות באולם 2 מטבחים אין משום סרך האיסור בפרשתנו לא תתגודדו אגודות אגודות קהילות קהילות . ב. האיסור הנורא של מחלוקת שאפילו יונקי שדים כו'. ובמיוחד שת"ל בטלה המחלוקת ונהיה שלום הרי כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו. ג. חיזוק מעמד הרבנות והרבנים בישראל שנוגע ביותר לחיזוק הדת כפשוט וד"
ת"ל ניצלו מכמה ענינים ובודאי ניחא למרייה29.08.19
15
ישנם אנשים שונים ומשונים שיעשו הכל כדי להנציח את המחלוקת בין החסידים למתנגדים כי אחרת כבר לא יהיה מעניין .באופן כללי ידוע שכל גוף שארית ישראל הוקם מתוך מחלוקת מכיוון שהמתנגדים לא רצו לקבל את את סמכותו של הרב לנדא ומינו להם רב משלהם כשרות בית דין וכו כל העניין הוא אך ורק פוליטי שנובע מחוסר באהבת ישר
כנסו29.08.19
ממתי הלוטפאקעס מבינים במקוואות??? קח לך א שטיקל קצייס בלי להבין את סוגיית הגמרא על בוריה ואל תקשקש פה עם בעיית מקוואות שאינכם יודעים כלל מה זה... רחמ"ל
אורי30.08.19
למה אתה מקשקש היה בעיות עם הרב לנדא מיד כשנכנס בענייני מקואות והרבה דף לא עשה דברים סתם בשביל פוליטיקה זולה תתביש
קובי29.08.19
נהיית מבין בכשרות? או במקוואות? כל ליטאי שפוי ואמיתי יודה לך שכפו עליו את המחלוקת שהרסה את החינוך בזמן ההוא, את התוצאות אנחנו רואים גם היום אצל הפלג ועוד כמה גרורות ובפרט שב''ה יש שיתוף פעולה מלא בין רבני העיר שליט''א למא לייצר באולם שעטנז של כאילו כשרות?
ליטאי29.08.19
נא לפרט אפי' דבר אחד שהיתה בעיה בנושא מקוואות, מה שעשה מקוה נוספת למי שמעוניין עפ"י הרש"ב וכי יש בזה בעיה???
מחילה מכבודו29.08.19
כל המקוואות שנבנו ע"י הרב משה לנדא ע"ה נבנו באופן שיתאים לכל השיטות; הן שיטת כ"ק אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש נ"ע (בור על בור עם ב' פתחים ברוחב יתר על טפח, [וידוע חידושו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש נשיא דורנו זי"ע בזה], והן עם בורות זריעה והשקה מן הצד) והן לשיטת החת''ס וכו', וזאת ע''פ מכתב של כ"ק אדמו"ר מ
א'29.08.19
14
לא צריך לא שארי'ס, לא קהילו'ס, וגם לא בד"צ, וכמובן גם לא את הבג"צ הכול עניין של כסף ולא יותר, עד מתי "תשכילו להבין" שהכול סובב סביב הכסף, וד"ל! תודה למערכת המכובדת!
עוז כהן29.08.19
13
אם כתר הרימון יבצעו בעתיד את המהלך הזה, הסוף יהיה כמו אולמי ויזניץ , 2 מטבחים זה משהו ששומרי כשרות מהודרות מתרחקים מזה, אף אחד לא יודע מה מתבשל איפה ומתי , ועם איזה כלים ותבלינים,
בני ברק29.08.19
12
היום נדיר ליטאי שלא אוכל הרב לנדא בעיקר כשיש מס שבח לגבי הטענות על מעורבות הר' שבח א. בשו''ע שלי כתוב שבן ראוי יורש ור''מ ע''ה נאלץ כדי לא להפסיד הכל ג. ידי''נ של הרב לנדא היה שותף לישראל ביתינו יש עתיד החרדית וגרורותיה במלחמה נגד אביו שהיא תאומה למלחמות האנטי דת אז מה התלונה ?
פינחס 25.08.22
11
לא סתם שמם מתנגדים כי מתנגדים לכל דבר שבקדושה, עד שאפילו אם לא ימצאו למי להתנגד אז יתנגדו לעצמם כמו שיש שני קבוצות בפונוביץ, או פלג שצמח מתוכם, וכו׳ מסכנים תלמידי חכמים אלו שהיצר תופס אותם בדומה למחלוקת קורח ועדתו, נא לא להתפלא כי גם קורח היה תלמיד חכם גדול ובעל רוח הקודש, וכמו הלטאים המתנגדים האלו
שמיל29.08.19
10
מי אמר שכשרות הרב לנדא כיום נשארה כמו בזמן האבא??
יהודי פשוט29.08.19
אנשים נורמטיבים מעודדים אהבה ואחווה ולא ההיפך
נתקעת בתשע"ט ?29.08.19
9
טפשות שאין כמוה! אולם ברמה שאין אחד שיש לו אמצעים ונמנע מאירוע במקום גם אם הוא ליטאי למה להחליף כשרות? בפרט שכשרות 'קהילות' עדיין לא מקובלת על מרבית החרדים? בין חסידים בין ליטאים, מילא אם היו מחליפים לעדה החרדית יש בזה הגיון אבל לשארית וקהילות? כמה אולמות היו בכשרות 'שארית' והחליפו?
אבי29.08.19
בור ועם הארץ. תברר טיפ טיפה ותרה מי עדיף, בד"ץ עדה"ח או קהילות! קהילות עדיף עשרת מונים וזה פשוט. מי שיודע יודע.
איש יהודי30.08.19
8
כל הקשקשנים שכתבו אין להם כמובן מושג בכשרות נקודה.אין כשרות בעולם ברמת הרב לנדא. בעלי האולם אינם חכמים
יצחק29.08.19
7
ההכשר מהודר מי שעובר רוצה כשרות פחותה, מה הקשר להכניס אנשיו של זה לזה, מה יש אצל הליטאים יותר מהודר?!
הרב לנדא מהודר 29.08.19
6
...הכל הכל פוליטיקה זולה.ושנאת חינם...בעיר התיירה והמחלוקות.. כולם יודעים.אין אין כשרות יותר טובה מהרב לנדא..אבל..ליטאים בלי מחלוקת ומריבות וביזוי חכמים וכו וכו אין להם קיום..זה כל המהות שלהם...שנאת חינם ומחלוקת.תשאלו את משה גפני.הוא יסביר לכם..שזו האידאולוגיה שלהם..
חצקל29.08.19
מאיפה אתה יודע? למדת את כל הלכות הכשרות ואח"כ הלכת לבדוק בכל הכשרויות? אמרו לך! מה אמרו לך? שיש בלנדא הקפדה חמורה על כל אחד מהכללים! מי כתב את הכללים? הבית יוסף או רבני חב"ד? מי?? אז כך, שכל אחד יעשה כמנהג רבותיו, בתקווה שירבו מערכות הכשרות. א, להגדיל תורה... ב, שיהיה תחרות ואולי ירדו במקצת מחירי המ
יוסי29.08.19
נראה שאתה כן למדת את כל הלכות הכשרות... גם אתה יודע שהחטא היחיד היה שהרב זצ''ל השתייך לחב''ד ועל הכשרות לא היה עוררין וב''ה זה ימשיך כי גם גדולי הליטאים חשבו כך רק היו תקופות שהם לא יכלו לדבר....פן יבולע להם כפי שעשו להרב גריינימן והרב פוברסקי זצ''ל וכו'
ליוסי29.08.19
אני לא חבדניק, ואני לא הייתי אוכל מסתם בי"ד של רבני חב"ד בגלל שהם מקילים באוכל ובעוד דברים, אבל כל אחד בלי נגיעות יודע שהשגחת הרמי"ל לנדא היתה מעולה, ולאחרונה יצא וידיאו שהוקלט לפני בערך שמונה שנים ובו רואים איך שהגראי"ל שטיינמן זצ"ל נשאל מרב ליטאי האם יש לו לעבור מכשרות של הרב לנדא ולהקפיד דוקא על
חסיד שפוי29.08.19
5
ברוך השם המחלוקת דעכה והתמתנה כיום הליטאים אוהבים את החסידים והחסידים אוהבים את הליטאים וגר זאב (הליטאים) עם כבש (החסידים) איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק ובזכות אחדות ישראל נזכה לגאולת ישראל אמן היו ברוכים אחיי היקרים ושבת שלום
שולי29.08.19
4
טוב מאוד שביטלו! בגלל כמה חסרי אחריות יכלו לגרום לחילול ה' בפרט אחרי שהרב שבח שליט'א השתלב במערכת מצער שיש עוד כמה בודדים שמנסים להתפרנס ממחלוקת שנכפתה בזמנו עלינו ובעצם לא קיימת
ליטאי שפוי29.08.19
3
חבל שלא פנו אלי אני גם ההיתי נותן כשרות ומתנגד לה מה יש למה לא הכנסה כפולה
תימני31.12.19
2
קהילות מתנהגים כמו שחסידים מתנהגים, זו דרך החסידות שלא לפגוע,
רבקה29.08.19
1
קול איך שירים קשרים אבל אין על ההכשר של הרב לנדאו
חצקלה29.08.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24