כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה דעת הבן איש חי על לימוד געאגראפייה?

לאחר שעסקנו והוכחנו בדבר החובה ללמוד היסטוריה, נעסוק בלימודי גאוגרפיה, שעל כך ישנו פולמוס שלם בין גדולי עולם. מה דעתו של הבן איש חי זצ"ל ומה אמר בדרשה?! (היסטוריה)

30
ישראל שפירא | כיכר השבת | ל' בתשרי | 18.10.20
הבן איש חי
הבן איש חי (צילום: ללא קרדיט)

בפרקים הקודמים עסקנו והוכחנו בדבר החובה ללמוד היסטוריה, עקב כך שהיו מספר "טועים" שלא "ידעו היסטוריה", וסברו שבשל האלימות המשטרתית על הציבור החרדי בזמן ימי סגר הקורונה, הרי שצריך להחזיר לשלטון את הבריטים או הטורקים, וכך יהיה אתחלתא דגאולה – מה שכמובן מדובר בדברי הבל ורעות רוח, שכן הבאנו מקורות לכך, שהטורקים תלו יהודים בשער יפו, והבריטים טימאו את נשות ישראל הקדושות והטהורות תושבי שכונת 'מאה שערים' רח"ל.

היום נעסוק בלימודי גאוגרפיה, שעל כך ישנו פולמוס שלם בין גדולי עולם.

אחד מגדולי ישראל שהתייחס לסוגיה, היה רבה של בגדד, מגדולי פוסקי יהדות ספרד, רבנו יוסף חיים – ה'בן איש חי', זכר צדיק וקדוש לברכה, שנשא דרשה מעניינת ומרתקת בפני מורי תלמוד תורה בבגדד בשם 'נוריאל'.

הבן איש חי החשיב דרשה זו, והיא הודפסה בספרו 'אמרי בינה' בשם: "חנוך בית מדרש תלמוד תורה הנקרא נוריאל פה עירנו בגדד".

בדרשה זו מצווה הבן איש חי את המורים שיש צורך לדעת את חכמת הטבע והגיאוגרפיה, ועל כך ציטט את חז"ל ממסכת חגיגה: "אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעות מה רואות, עומדות ואין יודעות על מה הן עומדות", כמו כן הוסיף הבן איש חי, שהיהודים צריכים להתגאות בחוכמת הגאוגרפיה כלפי הגויים[1].

• • •

לכאורה דברי ה'בן איש חי' אינם מובנים בימינו, שכן לפי שיטתו - אנו העם הנבחר צריכים להתגאות כלפי הגויים בחוכמת הגיאוגרפיה, דברים שבימינו נראה שלא יחתום עליהם שום חבר מועצת 'גדולי' או 'חכמי' התורה, מכל החוגים והעדות, (ויותר מסתבר שמדור "הלם ותדהמה" יערוך מחאה כנגד דבריו).

היכל 'מיר' (צילום: ברוך אוביץ)

ואכן שמעתי שבימינו כמה חכמים טענו ל"תלמיד טועה כתבו", והדרשה המיוחסת לבן איש חי, היא של "זייפן" ו"משכיל" שחפץ להכפיש את שמו, וכתב את הדרשה בשמו.

אותם חכמים טענו שלא יתכן שה'בן איש חי' יעודד ביטול תורה, ועוד בטענה שעלינו להתגאות והגויים יביטו על היהודים החכמים בלימוד גיאוגרפיה.

• • •

את דבריו של ה'בן איש חי' שלחתי לראש חבורה בישיבת מיר הגאון רבי שלמה שפיגל שליט"א אתו אני מתייעץ לגבי דברי חכמים משנים קדמוניות שאינם מקובלים בזמנינו.

במקביל שלחתי את הדברים לרב בניהו טבילה, מחנך חרדי העוסק בהכשרת מורים במכללות, העוסק שנים רבות בהכשרת אברכים להיות מחנכים. שני האישים תלמידי חכמים המקפידים קלה כבחמורה.

כותב השורות מקורב לשני הרבנים הנ"ל, וקיבל משניהם תורה ויראת שמים בכל מקצועות התורה. מהגר"ש שפיגל הר"מ דמיר בסגנון ישיבתי, ומהרב טבילה בסגנון פדגוגי חינוכי.

בפרקים הבאים נציג בפני קוראי מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' התכתבות מרתקת בין הגר"ש שפיגל, למחנך הרב טבילה - ששניהם כמובן חלוקים באופן נחרץ על "לימודי הגיאוגרפיה" בתלמודי התורה במגזר החרדי. הגר"ש שפיגל טוען שיש למעט ככל הניתן, ואילו המחנך הרב טבילה סבור על פי מקורות ראשונים ואחרונים שיש להרבות בלימודים אלו.

ספר "אמרי בינה" ל'בן איש חי' (באדיבות 'אוצר החכמה')

[1] דבריו המלאים של הבן איש חי, וכך לשונו: "יש צורך לידע האדם קצת מן חכמת הטבע... ועוד יש צורך גדול לאדם בלימוד ידיעת געאגראפייה, כי הלא מצינו בדברי רז"ל בגמרא דחגיגה דף י"ב תניא רבי יוסי אומר אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעין מה הם רואות, עומדות ואינן יודעין על מה הם עומדות... נמצא גם ידיעה של תכונת הארץ חייב האדם לידע ולהבין בה.. ועל המשוללים מידיעה זו, קרי עליה רבי יוסי אוי, באומרו "אוי להם לבריות שרואות ואין יודעין מה רואות וכו'" נמצאנו למדין מזה שידיעו האלה וכיוצא בהן צריך האדם לשום לבו עליהם לידע אותם.. גם איך הוא עומד בעיד בגדאד ואינו יודע ארץ ישראל היכן היא, ואינדיא היכן היא ואירופא היכן היא אם לפניו או לאחריו אם לימינו או לשמאלו, ובודאי אדם הוא חסר מידיעות אלו ניכר גנותו וחסרונו גם בעיני עצמו, ואם יהיו כל אישי ישראל שלמים בידיעות אלו יגדל כבודם בעיני כל בריה, והכל יאמרו עליהם עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה" (ספר אמרי בינה, דרוש ב' לחנוך מדרש ת"ת עמוד קי).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
אי אפשר להביא חכם מחכמי אשכנז מאחר שהתפיסה שונה,אצל הספרדים רווחה ההשקפה של להנות משל עצמך ולא משל אחרים,ואצל יהודי אשכנז רווחה תעשיית השנורר. אז במחילה מהרה"צ הרב שפיגל,קצת קשה להכריע מדבריו בסוגייה דינן.
אלחנן23.10.20
20
תביא גם את דעת הבן איש חי על צניעות הנשים ועל התרחקות מרשעים, ושנאת המשכילים לא רק מה שמתאים לך ונעים לך
דוד18.10.20
19
איך על כל משהו שלא נראה לאנשים פתאום כותבים שזה מזוייף ככה כתבו פה לגבי המכתב של האור שמח לגבי המכתב של אבא של רבני הפלג זה לא קצת מחשיד?
פלוני18.10.20

הצגת כל התגובות

18
נכון במאה אחוז
ישראל18.10.20
17
הבן איש לא כתב געוגרפיה .. זה לא עין. .. בערבית זה ע'ין כמו ריש אצל הצעירים. של היום. לא הריש של המבוגרים.. ודל..
המתן19.10.20
16
וודאי שרבינו הבן איש חי דיבר עברית, וכל דרשותיו נשאו בעברית כפי שניתן לראות בכל ספריו רק שמות של חפצים ואכלים ששמם היה קיים רק בערבית נאמרו בערבית. וכמובן כל שאר גדולי ישראל דיברו וכתבו עברית (וגם ערבית או שפה מקובלת אחרת) כפי שניתן לראות בפיוטי הקודש והחול של רבותינו הראשונים ר' משה אבן עזרא, ריה"ל
ל-718.10.20
הם לא דיברו עברית אלא לשון הקודש וזה טעות שהם לימדו את הציבור בלשון הקודש לא נכון אלא באידיש לאדינו ערבית יהודית וכד' רק שהעלו על הכתב זה היה בלשון הקודש
עעע18.10.20
לא הבן איש חי ידע ודיבר עברית רהוטה אבל לא בדרשותיו. ראה בתגובתי באורך.
ששון הבבלי18.10.20
15
הרב צדקה זצ''ל (אחיינו של הבן איש חי) היה אומר שאחרי שהבן איש חי, ראה את התוצאות השליליות , הוא חזר בו,
אחד שיודע18.10.20
14
אמת !!
יצחק18.10.20
13
בטח הבן איש חי לא כתב געאוגרפיה :-)
גע גע18.10.20
12
ואין לו קשר ליהדות ספרד יש לו שיטה בפני עצמה שלא קשורה לא גאוגרפית ולא מסורתית ולא עדתית לספרדים
הבא"ח מעולם לא נשא משרה רבנית 19.10.20
11
קודם כל ישר כח לשיח והמאמרים המרתקים האלו שמביאים כאן. כן צריך לדעת מה גדולי ישראל על שאר לימודי החול. אני רוצה להגיד לכם שתי דברים א. מו"ר הבן איש חי זצ"ל אמר ודרש את רובי דרשותיו בערבית וכאשר הוא העלה אותם על גבי הכתב, מה שקשור להלכה ולתורה כתב בעברית ומה שקשור לשאר עניני העולם הוא כתב בערבית. זו
ששון הבבלי18.10.20
10
אחרי שסיימתי לקרוא את המדור הרגשתי שיש כאן משהו מוזר. לקח לי כמה דקות עד שהבנתי איפה נמצא האבסורד: הבן איש חי עצמו לא ניסה לחקור מה סברו החכמים שקדמו לו בנושא גיאוגרפיה; הוא התבסס על היגיון, על שכל ישר ועל הבנתו בתורה. הוא לא ניסה להבין מה סבר (נניח) ר' יוסף קארו בעניין גיאוגרפיה לפני שנשא את הדרשה.
חנן. ב.18.10.20
משום מה נראה בתגובתך שאתה ממעיט בהגיון של הרב הבן איש חי, הרי חזל אמרו אפי על שיחת תלמידי חכמים צריכה לימוד, ועל אחת כמה וכמה במקרה הזה שהבן איש חי בוודאי לא כתב מאמר דעה, אלא דרך שאדם צריך לנהוג בה.
אלי18.10.20
הבן איש חי הביא מקור מדברי רבי יוסי
אריק118.10.20
9
שגם על ספר קול התור אמרו הקיצונים שזה מזויף היות וכתוב שמה שלפני ביאת המשיח יהיה בארץ ישראל שלטון יהודי שאינם בעד שמירת המצוות וזה יהיה אתחלתא דגאולה וגם על ספר אם הבנים שמחה של הרב טייכטל זצ"ל שהפך מחסיד מונקאטש קיצוני לפני השואה למצדד בעד עליה לארץ והכה על חטא שאמר כל השנים לא לעלות לארץ והקי
יוני19.10.20
8
שפירא אם אתה כביכול מביא דעות של הבן איש חי, תביא גם את העובדה, שהבן איש חי לא דיבר עברית, הוא דיבר ערבית (שמיוחדת ליהודים בארצות ערב) וגם כתב ספר "חוק צניעות" לנשים, בשפה ערבית יש לי את הספר של הבן איש חי בערבית, וגם הרמב"ם כתב ספר בערבית, וכל זאת בגלל שאסור לדבר עברית, ולכן יהודים דברו עד הציונות
כ18.10.20
מהיכן האיסור לדבר עברית?
ישראלי18.10.20
מציע לכם לקרוא פעם אחד את מאמר לשון הקודש בספר ויואל משה אשר הבבא סאלי אמר על ספר זה שזה "המסכת של דורנו" ובכלל לשון הקודש של הספרדים זה בכלל לא עברית אלא שהספרדים שכחו את לשון הקודש האמיתית שלהם מציע לך לחקור זאת כי אני ספרדי ואני חקרתי את זה עברית זה המצאה של ציונים ותו לא (אגב גם הראי"ה קוק אמר ש
המלך 218.10.20
מר כ', הבן איש חי ידע עברית היטב היטב. וגם הרמב"ם כתב בכוונה את ספרו הגדול בעברית (עיין בהקדמה ליד החזקה). וכל גאוני הדורות ידעו עברית היטב, ואף דקדקו בה ובשורשיה וכתבו פיוטים. אף פעם לא למדת רש"י על התורה? אף פעם לא שרת פיוט של הראב"ע? מעולם לא עיינת בפירוש המצודות? גדולי אשכנז בימי הביניים כתבו אי
חנן. ב.18.10.20
לא זכינו לשום מדינה שלנו, המדינה זה ראש השטן!
כ18.10.20
7
גאוגרפיה
יהודי18.10.20
6
מתארוך הדרשות הללו נראה שזו הייתה דעת הרב לכתחילה. הדרשה ניתנה שנים אחרי שאליאנס פעלו בבגדד. הוכחה ניצחת היא מהרב עצמו שבדרשותיו לעיתים מביא ציטוטים מעיתוני התקופה מה שמראה שהיה בקיא גם בהוויות העולם. מצחיק שמצטטים חלק קטן מדרשה שלמה. מציע לכל הקוראים לפתוח הספר במקור יש שם שתי דרשות בנושא והדברים ח
יהודה18.10.20
5
שני הכתובות שנשלחו אליהם דברי מו"ר הבא"ח לבטח יתנו את דעתם על הכתוב אבל אם אתה רוצה לדעת אם אלו דברי הבא"ח או לא, יש לשלוח למי שחי את הכתבים שלו כמו הרב יוסף חיים מזרחי למשל.
טעות בכתובת18.10.20
4
האמת שצריך לדעת גיאוגרפיה וטבע והיסטוריה ומתמתיקה ואנגלית וספרות ועברית תיקנית את הכל חייב אדם ללמד את בנו ואם לא מלמדו הריהו מלמדו ליסטות בדור הבר מי שלא ידע אנגליל אין לו סיכוי לכלום ינקה זבל ברחוב כבר היום זה ככה כל שכן שהרמה עולה כל הזמן
חזי18.10.20
מזל שאתה לא מגולי ישראל כי בנתיים רואים את אלו שלמדו כל זה והם אלו שגוזלים ומרמים את הבריות בעבודתם
המלך18.10.20
3
כדאי לדעת שהבן איש חי אומר שאסור לעבור על שלוש השבועות מצאתי את זה בכמה ספרים שלו(לפחות 4 פעמים) עכשיו אני זוכר רק מקור אחד-בן איש חיל פרשת זכור דרוש רביעי
נננ18.10.20
2
זו תשובה מוכרת וידועה. מה הבעיה? למה להסתפק מי הכותב? יש שם בתשובה ראיות גמורות לדבריו. ופשוט שהוא לא התכוון להוציא בזה בגרות. אלא לדעת ולהכיר מושגים כמו מזה רעם וברקים מזה כדור הארץ וצורתו ולא להיות פרופסור
ירון18.10.20
1
אתה כותב עברית בשגיאות. חשוב ללמוד אנגלית. אבל חשוב לא פחות לכתוב עברית ללא טעויות.
לחזי. (14) תלמד עברית קודם18.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24