כיכר השבת

דעה: עמוד האש לפני המחנה

"פתאום נפל לי האסימון. כשאין אף אחד שלוקח אחריות על חינוך ילדי ישראל, האדמו"ר מסלונים שנוטל סיכון עצום עד כדי כליאה בבית הסוהר של עשרות מחסידיו, עושה זאת. "הוראת השעה" של האדמו"ר מסלונים תעלה על-נס בהיסטוריה של היהדות החרדית בישראל". העיתונאי החרדי מני גירא-שורץ חזר מבית המשפט עם דעה שונה

39
מני גירא-שוורץ | כיכר השבת | ג' בתמוז | 15.06.10
כ"ק האדמו"ר מסלונים
כ"ק האדמו"ר מסלונים (פלאש 90)

הייתי היום בבית-המשפט. הודעת עורך-הדין גרין שהביאה לסיום הדיון, כי ההורים יקבלו את הוראת הרבנים ולא את עמדת בית-המשפט, הפתיעה את כולם.

זעקת ה'שמע ישראל' של ההורים הייתה רק טבעית ומתבקשת מאליה וכך היא התקבלה. קבלת עול מלכות שמיים, נכרכה ונקשרה עם הודעת עורך-הדין, במהלך מפתיע שרק מנהיג עצום ובעל אחריות כאדמו"ר מסלונים, יכול לקחת על כתפיו.

מבלי להיכנס לשורש העניין ולעצם הדיון על שאלת האפליה - האם היא בכלל קיימת, האם המניע של חסידי סלונים הוא צבע העור ולא אורחות חיים, ועל עצם התנהלות הסוגיה בערכאות ולא בדין תורה, הדברים כבר נאמרו ונכתבו רבות - בשורות אלו איני בא כלל לדון בסוגיה קשה וכואבת זו.

"הוראת השעה" של האדמו"ר מסלונים תעלה על-נס בהיסטוריה של היהדות החרדית בישראל.

לא כולם הבינו, ורבים אפילו תמהו על פשר "עקשנותו" של האדמו"ר מסלונים, ביניהם גם אני הקטן. היום, רק שעה קלה לאחר סיום הדיון בבית המשפט נפל לי האסימון. האדמו"ר מסלונים הוא כעמוד האש ההולך לפני המחנה. על כתפיו הוא נוטל את האחריות של כל עתיד החינוך החרדי בישראל. חינוך של ספרדים וחינוך של אשכנזים. ליטאים וחסידים. ילדים וילדות.

תהיה ההחלטה של בג"ץ אשר תהיה. כבר בשלב המוקדם, טרם ידע מאן-דהוא אם הורי התלמידות ישלחו למאסר או שמא הקנס שהשית עליהם בית המשפט יוכפל, הצעד אותו נקט האדמו"ר על ידי נציגיו בבית המשפט ישמש כתמרור אזהרה תמידי בפני בית המשפט ושופטיו.

פתאום בג"ץ לא מתחמק

בכל הסוגיות הדתיות העקרוניות, גיוס בחורי הישיבות, גיור, כביש בר אילן, התחמק תדיר בית המשפט מלדון בסוגיה והעביר את ההכרעה לידיים ציבוריות, מתוך הבנה עמוקה ופנימית, גם של אותם שופטים היושבים במגדל השן, כי ישנם דברים שהם בבסיס היהדות, אותה יהדות שמדינת ישראל הושתתה והוקמה על יסודותיה כביכול. השופטים לא רוצים לערער את יסודות הצדקת קיום המדינה שכבר כעת, לפחות בעולם כולו, הופכים ממילא למעורערים.

במקרה בית הספר בעמנואל, אדמונד לוי הוביל את המשפט כדיון על אפליה גזענית. לא כדיון על עקרונות. בעיני היהדות החרדית, לפחות בעיני שלושים הרבנים ממנהיגי היהדות החרדית שחתמו על אותו קול קורא מפורסם וקהל מאמיניהם, הסוגיה כאן עקרונית ומהותית לעתיד. חינוך הילדים הוא היסוד אולי החשוב ביותר כיום, להמשך חיי תורה ומצוות וקיום הקהילות.

וכאן, האדמו"ר מסלונים שליט"א לקח על עצמו את האחריות. החינוך העצמאי, בצעד שבעיני אינו פחות מחצוף, שיחרר את עצמו מהסוגיה והותיר את ההורים חשופים לבדם. אותם הורים הממושמעים לדעת רבם. ולא רק זו, עמדתו אף הביאה לסיכול הטיעון המרכזי של הורי התלמידות כי הם ממושמעים לגדולי ישראל.

"אם החינוך העצמאי מסכים לאיחוד המגמות, משמע שלא כל גדולי ישראל סוברים כמוכם" שאל (בארסיות בלתי מוסתרת) השופט מלצר את עו"ד גרין ובכך סתם את טענתו בפני בית המשפט להכוונתם של גדולי ישראל וכפיפות ההורים להוראותיהם. אם החינוך העצמאי לא נועד להגן על חינוך ילדי ישראל, למה הוא כן נועד? אבל זה רק הטפל.

לא שחור-לבן

כשאין אף אחד שלוקח אחריות על חינוך ילדי ישראל, האדמו"ר מסלונים שנוטל סיכון עצום עד כדי כליאה בבית הסוהר של עשרות מחסידיו, עושה זאת. מאבקו העיקש הוא לא רק על עדת מרעיתו אלא על מוסדות החינוך החרדי כולם.

רק בעמדה תקיפה כזו, המבהירה לבית המשפט כי מדובר ביסודות ובדברים עקרוניים, עליהם מוכנים ה"נאשמים" למסור את נפשם, לשבת בכלא, לעזוב את מקום מגוריהם ולהסתכן בקנסות, ניתן להבהיר לשופטים במה מדובר. רק אם לא נכנעים להצעת פשרה אפילו לא שבועיים, יוכלו השופטים השבויים בתיאוריית הגזענות אולי להשכיל כי מדובר במשהו שהוא עקרוני וחלילה לא גזעני.

מכל היבט, איך שהסיפור הזה לא יסתיים, תמרור האזהרה הונח היום בפני בית המשפט. דבריו של עורך הדין גרין ש"היה מאמץ לנסות ולהבין את עמדות הצדדים, אך ככל שיש מאבק דתי אמוני, מה שגובר זה עמדת הרבנים, זה נר לרגלם וכך כלל ישראל התקיים לאורך השנים. מה שקובע בסוף זו העמדה הדתית", חדים וברורים.

המשמעויות: א. תורתנו הקדושה היא אצלנו תמיד מעל הכל. ב. חינוך הילדים הוא מעקרונות היהדות. אין לו צבע. גם אם יש מי שמנסה לטעון כי הוא שחור ולבן.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
א. אין על מני ברהיטות ובפשטות. כשמני כותב משהו הוא מאמין בו ללא פולטיקלי-קורקט, וע"כ יישר כח. ב. כספרדי וכבין למשפחה טברינית שם קיימת קהילה קטנה של חסידות סלונים אני מאוד מבין את החסידות . סלונים הינה חסידות מאוד שמרנית וקנאית למנהגיה ובשל כך נוטה להיבדל מערוב בקהילות אחרות וזה אך ורק מטעמי "עשיית
עוזי16.06.10
25
מספיק עם זיבולי השכל הללו, גזענות היא גזענות, גם אם תייפו ותכבסו אותה עם מילים של שבת.
אשוש15.06.10
24
בוימל הוא החצוף בחינוך העצמאי. ליזרזון צדק לאורך כל המאבק ולא תמך בגישה הנבזית.
חשוב להדגיש16.06.10

הצגת כל התגובות

23
לא הזאבים בעור כבשים .אין טעם לחקות את גדולי כישלונות ישראל כישלון השואה
פראנק גאה לא שג16.06.10
22
(א) רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או אדם הפועל מטעמם, לא יפלו תלמיד מטעמים עדתיים, מטעמים של רקע חברתי-כלכלי, או מטעמים של השקפה פוליטית, בין של הילד ובין של הוריו, בכל אחד מאלה: (1) רישום תלמיד, קבלתו או הרחקתו ממוסד חינוך; (2) קביעת תכניות לימודים ומסלולי קידום נפרדים באותו מוסד חינוך; (
אפרים הלוי15.06.10
21
זה הכותרת שחייבת להיות בעיתונים החרדים כאשר מילים אלו מסמנים את המאבק
פראבדה15.06.10
20
די לגיזענות יש ספרדים הרנה יותר טובים מהאשכנזים ולהיפך בואו לא נשקר זו גיזענות לשמה!!!!!!!!!
חיים16.06.10
19
השנאה והמחלוקת המוצאות כר נרחב בציבור החרידי תחת שיהוו דוגמא של אהבת ישראל וקירוב לבבות. אוי לנו שאלו הם המנהיגים למסור נפשם כביכול ולקצור כותרות כביכול על החינוך הטהור שכל כולו גאווה התנשאות ומנדט על ההנהגה. כנראה שהם פשוט פוחדים שתם עידן ההגמוניה הטוטאלית שהיתה להם גם על החינוך. ובזה יש לומר חזק ו
עוד אחד15.06.10
18
אתם לא מבינים? עוברת פה רוח עיוועים של הקצנה מ-ט-ו-ר-פ-ת, מחר לא יתאים להם שמי שמשדר בקו נייעס או כותב כאן ילמד בחינוך תורני, זה יהיה עניין עקרוני, אלא יהיה עליו או להפסיד את פרנסתו או ללמוד בבי"ס חילוני... זה נראה לך??
ג גג15.06.10
17
התגובות הן כולן כמעט על האפליה והגזענות. המאמר הוא על מנהיגות האדמור בנוגע לתגובה כלפי בית משפט. השנאה העבירה אתכם על דעתכם. אתם כבר לא מסוגלים לשפוט דברים לגופו של עניין. אתם רואים הכל בראייה כוללת ומצדיקים עמדת בית המשפט מול עמדת התורה! עמדה שאינה תלוי או קשורה לגזענות
אברך16.06.10
16
מבלי להתייחס לשאלת הפופולאריות שלך בקרב כרם בית ישראל, כבר ראינו דעות של גדולי התורה על אנשים שכמוך, אבל אני לא נכנס לזה. ידוע לכל, בהחלט שכ"ק האדמו"ר מסלאנים שליט"א הוא עמוד אש שלהבת יוקדת של קדושה וטהרה אמיתית, הרבה שליט"א לא צריך חותמת מאף אחד, ובוודאי שלא מאחד כמוך..... אבל, ההתנהלות הז
נייעסמן15.06.10
אילו היית מבין את ההבדל... אבל לאלו שמבינים את ההבדל, ברור שאינך מיבין דבר וחצי דבר. ודבריך הם הבל מוחלט.
יחי15.06.10
בבקשה, אז תעשה את זה לפני כולם, ותגיב על דברי ! אבל אם אתה חושב שאם תוציא לי לשון אז אני ירוץ לגננת ? טעית בהבחנה שלך.
נייעסמן15.06.10
15
מני , כל מילה פנינה, ברור מעל לכל ספק שהאחריות של האדמו"ר מסלונים הינה כלל ציבורית וכלל חינוכית, כבר קרוב ל30 שנה עוד בחיי אביו הגדול ז"ל שהחינוך היתה בראש מעייניהם של האדמו"ר בעל הנתיבות שלום, וכיום האדמו"ר מסלונים בעל הדרכי נועם, ושמם של הספרים שהם מחברים יעידו על כך ובגדול, ולמי שרוצה דוגמאות ק
פיני16.06.10
14
החינוך העצמאי פשט את הרגל. בושה
יאיר15.06.10
עדיין לומדיבחינוך העצמאי אלפי ספרדים עדיין עובדים בחינוך העצמאי מאות אנשי הוראה ספרדים עדיין יש בחינוך העצמאי עשרות מנהלים ספרדיים מה שאין ברשת מעין החינוך התורני אז מיכ אן הגזען?
אחמד בן שרה16.06.10
לא חולק עליך. אבל מני צודק שהחינוך העצמאי פשט את הרגל.
יאיר16.06.10
13
...אני מבין שהמאמר קלע לנקודות האמיתיות והרגישות ועל כן אתם מנסים שוב ושוב בתגובותיכם להפוך את העניין פה לגזעני. לא הצלחתם לבלבל אותי. אני הבנתי את הנקודה. וזאת בלי קשר לעמדתי הגזענית הסוברת שיש הבדל מהותי בין חינוך של עמך ספרדי לחינוך עמך אשכנזי.
אשכנזי16.06.10
12
הפלא הוא איך מעיזים לומר שומר הגחלת על שמירה מפני ספרדים... לאיפה התדרדרנו!?!
דוד 15.06.10
11
מני, אין יותר טוב ממך לתאר במילים יפות ונכונות אשריך שזכית
אהרון15.06.10
10
כל מילה זהב.
דדי16.06.10
9
אין טעם להתווכח עם מי שלא מוכן לקבל עובדות, כמו שנראה לאחרונה בפורומים (כולל כתבים באתר כיכר השבת). את אלו שהעובדות אינן מבלבלות אותם, אי אפשר לשכנע. אבל אלו החפצים לחתור לאמת ולמה שבאמת קרה בעמנואל, יועילו דברים של טעם כמו אלו. כה לחי !
יחיאל15.06.10
8
כל המאמרים והמילים היפות לא ישנו את האמת
יוסי 16.06.10
7
בזמן מלחמת האחים בין אריסטובולוס ויוחנן הורקנוס, הביאו אנשיו של זה האחרון [שהיה כהן גדול שנכנס לקודש הקדשים שמונים פעם עד שנעשה צדוקי בסוף ימיו!!!]את חוני המעגל וביקשוהו לקלל את אנשי אריסטובולוס שהתבצרו בירושלים, הוא סירב והם הרגו אותו!! הרי לכם דוגמה לציניות של עסקנים שגוררים את רבותיהם למחוזות הנא
אסף16.06.10
6
בושה ורפה
יוסי16.06.10
5
לפני הפרשה? חוץ מזה שהוא "מזרע קדושים" מישהו יודע על כושר מנהיגותו? לפי דעתי המנהיגים של המאבק הנוכחי,יגרמו לפתיחת מלחמת דת ,ולתוצאות הרסניות!
ארי17.06.10
4
אהבת ישראל, יש אהבת אינטרסים, חוצפה, עזות, והתנשאות,זו לא תורת ישראל זו תורת סלונים, רוצים מלחמה תקבלו במסירות נפש כמובן , חבורת צבועים מתחסדים
אברהם16.06.10
3
השופטים יודעים בדיוק כמו כל אזרח אחר מתי מדובר בעניין יסודי או שמדובר בענייני כבוד וגאווה גאווה גאווה.. כשכל חברי הכנסת החרדיים יצאו נגד משהו הוא לא יקרה. כאן אין אתם שום חבר כנסת מתחילה ועד סוף.. כולם לא רוצים להיראות בחברתם. [למעט פרוש שסבו הבין שעדיף לעבוד למען הספרדים ולא למען אשכנזים כי מתי שהו
חבר של מני15.06.10
גפני ניסה למלט את החינוך העצמאי מאימת הדין ונכשל. מקלב לא רלוונטי. וגם מוזס קראתי כאן מוקדם יותר הגיב בחריפות.
אלו הנתונים 15.06.10
2
עמנואל! זעקת מעונים או זעקת מענים? בחודשים ובשבועות האחרונים היינו עדים לאחת הפרשיות המבישות ביותר בתולדות העם היהודי ובתולדות מדינת ישראל, "פרשת עמנואל". ולדאבון לב, במקום להכות על חטא, ישנם כמה גורמים בצבור החרדי המנסים לטהר את שרץ הגזענות תחת מסוה ציות ל"דעת תורה". יאמר ברורות, בקול רם חזק ו
י.ב16.06.10
1
את הגרה שלך תעלה במקום אחר.. וחוצפנים תקרא לשוטפי המוח מעמנואל.
מפריס פרסה15.06.10
כי אין לך מה להגיב עניינית ? אני חולק לחלוטין על עמדת הכותב. אך אין צורך לרדת לביבים טיפשיים. בברכה
אריה15.06.10
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24