כיכר השבת

לשון הרע

החפץ חיים שיבח את המשכיל; מה סברו על כך הרב מבריסק והחזון איש?

כשהרב מבריסק שמע שיש מכתב מהחפץ חיים בו הוא משבח את אחד המשכילים, הגיב ואמר: "בוודאי זה לא טוב שלא שומעים לשון הרע" | החזון איש, סבר אחרת ואמר כי כנראה החפץ חיים היה צריך את אותו משכיל לעניין מסוים (חרדים)

37
ישראל שפירא | כיכר השבת | ט"ז באדר | 09.03.23
הרב מבריסק והחזון איש
הרב מבריסק והחזון איש (צילום: ללא קרדיט)

במגזין הקודם כתבנו מספר מעשים נפלאים אודות מרנא החזון איש מתוך קובץ "צריכה לימוד" מאת בנו של מרן הגר"ח גריינימן זצ"ל, רבי נחום שיבלחט"א.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בתחילת הכתבה הדגשנו שאנו מפרסמים את המעשים הנ"ל, מתוך תקווה שהדברים יהיו לתועלת הציבור הקדוש גולשי 'כיכר השבת' היקרים, ואכן רבים מהגולשים הודו לכותב השורות על פרסום הדברים, ממש כ'מים קרים על נפש עייפה', והודו על פרסום המעשים הייחודים מגדולי ישראל שציטטנו, שלא ניתן להשיג בשום ספר זולת קובץ מרתק זה מאת בנו של מרן הגר"ח גריינימן זצוק"ל.

באותו הקובץ הביא סיפור מבהיל אודות הרב מבריסק, ובמאמר זה נרחיב עליו את הדעת, שכן הדברים מבהילים ביותר, וכך דבריו:

פעם שמע הרב מבריסק שיש מכתב מהחפץ חיים לאחד המשכילים, והחפץ חיים משבחו במכתבו. הגיב על כך הרב מבריסק ואמר: "בוודאי זה לא טוב שלא שומעים לשון הרע[1]".

כשסיפרו על כך לחזון איש הגיב ואמר שבוודאי החפץ חיים ידע שמדובר במשכיל, אלא שהוא היה צריך אותו לעניין מסוים, ולכן הוא כתב לו כך.

נמצאנו למדים את גישתם השונה של הררי קודש, החזון איש והרב מבריסק, שלפי החזו"א מותר להחניף לרשעים, במידה וצריכים אותם לדבר מסוים, לעומת הרב מבריסק שנרתע מכך בכל מקרה.

החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

גישתם השונה של רבותינו החזון איש והרב מבריסק, מובאת במספר אירועים, כפי שהביא הרב שלמה לורנץ נאמנו של הרב מבריסק (בספרו 'במחיצתם' א' עמ' 165), תחת הכותרת "לדבר בגנותו של ת"ח בערב יום כיפור?!" שאירע והוא הלך להלוויה של "אדם גדול ומכובד" בערב יום כיפור, ביחד עם הרב מבריסק, ובעוד הם מלווים את המת, הרב מבריסק אמר ללורנץ שלנפטר היו לו כמה בעיות בהשקפה, והוא פירט כמה מהם: "והבהיר לי מה בדיוק לקוי בהשקפות אלו".

לורנץ שהופתע מהעיתוי זכר שהרב מבריסק הורה לו כמה פעמים, שהוא יכול לשאול במקרה והוא לא מבין בהנהגותיו, ולכך הוא אזר אומץ ושאל את הרב מבריסק: האם זה הזמן לדבר על הנפטר בהלוויה שלו, ובערב יום כיפור?

ענה לו הרב מבריסק בהאי לישנא: "אתה שואל לענין, ודאי הנך מתכון לומר, שלכאורה אני מדבר לשון הרע, ויתרה מזאת, אני מדבר על הנפטר בשעה שאנו מלווים אותו, וכל זאת בערב יום כיפור.

"טוב שאתה שואל, אבל צריכים לדעת מה מותר ומה אסור בהלכות לשון הרע... היא הנותנת. הלכות לשון הרע – הן מסובכות וקשות מאד, וכאשר ישנו היתר לספר דברים שהם בגדר לשון הרע, על האדם לשאול את עצמו, אם כוונתו היא רק להציל את חבירו מהפסד, או שמא בכוונתו גם דרך אגב לדבר לשון הרע.

"אם האדם חושד בעצמו, שהוא אינו נקי מכל נגיעה, אסור לו להגיד את האמת אפילו לצורך. בלכתנו אחרי מיטתו של הנפטר, בערב יום כיפור, שקלתי בדבר, והגעתי למסקנה כי במעמד כזה וביום הזה, אפילו לי הרב מבריסק, אין סיבה לחשוד בעצמי שמא יש לי כאן איזו כוונה לדבר לשון הרע, ולכך החלטתי לומר לך את אשר עליך לדעת".

***

נמצאנו למדים את גישתם השונה של הררי קודש, החזון איש והרב מבריסק, שהחזו"א סבר שיש שמותר לשבח משכיל, במידה וצריכים אותו לענין מסוים, (וכך נהג החפץ חיים), לעומת הרב מבריסק ששלל זאת, וכפי שחשפנו בבמה זו בעבר, שהחזון איש והרב מבריסק נחלקו בנושא זה של היחס לרשעים, ומשכילים, כפי שניתן לראות שהחזון איש קיבל לביתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון, לעומת הרב מבריסק שלא הסכים, ולא עוד אלא ששלח מכתב תקיף לחזון איש בדרישה לבל יערוך עמו פשרות.

לגבי החזון איש יש להוסיף ולהביא את עדותו של הרב שלמה לורנץ בספרו 'במחיצתם' (א' עמ' 64), שתחת הכותרת "שוחד של כבוד" הביא שהחזון איש ביקשו להתלוות אליו ערב אחד לחגיגת בר מצוה של נכדו של אחד מזקני רבני הדור, אשר נודע כבעל השפעה גדול, במיוחד בחוגי הרבנות הראשית.

החגיגה הייתה מחוץ לבני ברק, והחזון איש השתהה בה זמן רב יחסית, מעל ומעבר להרגלו. בצאתם פנה לורנץ לחזון איש והביע בפניו את תמיהתו, והוא נענה והשיב לו: "הרי אתה יודע שעומד על הפרק הענין של שרות לאומי. הסבא של חתן בר המצוה יש לו השפעה גדולה בענין זה. רציתי לתת לו שוחד של כבוד, כדי להבטיח שהוא ילך בדרך שלי...".

[1] יתכן שהמדובר על המכתב של החפץ חיים לד"ר שיבד (ראה חפץ חיים על התורה).

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
עשיתם מההשכלה עבודה זרה חחח. לא נסחפתם? וכי חז"ל וגדולי ישראל היו נגד השכלה? אדרבא, חכמה בגויים תאמין. האם לא היו מגדולי ישראל רופאים ואנשי מדע? הרמבם, הרמבן, האברבנאל והרשימה ארוכה. אתם הזויים
יענקל09.03.23
אתה בור ומדבר על השכלה. הוא מתכוון לתנועה בשם הזה. הזוי
יעקב09.03.23
ברור שהוא מדבר על תנועת ההשכלה. השאלה הגדולה היא מדוע החרדים התנגדו ללימוד השכלה? מדוע ויתרו עליה והשאירו אותה בידי משכילים כופרים? וכך גרמו להמוני בית ישראל שרצו להשכיל לעזוב לחלוטין את התורה. רוב מוחלט של יהודי אשכנז ברח מהדת. זה כשלון חרוץ של היהדות החרדית
יענקל09.03.23
אמר רבנו החזו"א: מי הוא אפיקורס שומר מצוות ("א פרומער אפיקורס") בדורנו? כל מי שטוען כי באשמת גדולי ישראל נרצחו 6 מיליון יהודים בשואה, וכן כל מי שחוגג את "יום העצמאות". (מובא מתוך הספה"ק ילקוט דעת תורה, פסי' כד עמ' סח).
AS09.03.23
טיפשות!! ניכר שאינך יודע מה זה "תנועת ההשכלה היהודית" שהופיע לפני כ200 שנה, ושלא נשאר כמעט מצאצאים כיום שומרי תורה ומצוות, אתה מדבר ממשהו אחר! ברוך שמסר עולמו לשומרים, גדולי ישראל ששמרו אותנו אז!
יענקל09.03.23
אתה לא מבין שום דבר. מדוע מלכתחילה התנגדו החרדים להשכלה עד שהשאירו את כל ההשכלה רק לאנשי תנועת ההשכלה הכופרים??
יענקל09.03.23
אין תימני אחד שמכנה עצנו "יענקל" כמו באידיש..
השיחה הסתיימה, ביי ביי !!09.03.23
אם הייתי קוספירטור הייתי אומר שזה ויכוח בין אישויות של בן אדם עם סכיזופרניה האחת "יענקל" והשניה "יעקב" ( בלי לפגוע באף אחג בתם נהנה לדמיין חחחח...)
פרמינדס09.03.23
על מה אתה מדבר? בכל אופן אתה מבין כעת את השאלה הגדולה כיצד חרדים מפקירים את ההשכלה ומשאירים אותה בידיים כפרניות. הרי זה דבר נורא
יענקל09.03.23
הוא מדבר עליך יענקל התימני, שבדרך כלל הנך נוהג לכנות עצמיך "משה", הידוע בכפירתו בזוהר, ובכל התורה, וכן ב95 אחוז מגדולי ישראל!
חח10.03.23
אתה מתכחש לעובדה ההיסטורית הברורה שספר הזוהר הומצא לפני 700 שנה בספרד? אתה מתכחש לעובדה שהספר לא היה ידוע לתנאים ולאמוראים ולגאונים ולראשוני הראשונים? האם אתה רגיל לשקר את עצמך??
משה10.03.23
תבייש לך, עם דברי הגסות נגד כל גדולי ישראל, ואתה גם עם הארץ, לך ולמד
נח אידלשטיין10.03.23
אתה מדבר בגסות נגד כל התנאים והאמוראים והגאונים וראשוני הראשונים שלא הכירו כלל את הזוהר. אתה מדבר בגסות כנגד היעבץ והנודע ביהודה והחתם סופר והתשובה מאהבה שפסקו שספר הזוהר לא נכתב על ידי רשב"י אלא נכתב על ידי אלמוני לפני 700 שנים.
יענקל12.03.23
שוטה רשע. אתה הכי גרוע כי אתה תוחה את עצמך באילנות גדולים. אבל אולי אתה גם כופר באר"י הקדוש שאת כל לימודו בקבלה למד מהזוהר והיה יושב על כל מאמר שבוע שלם ואולי אינך יודע שגם מרן הבית יוסף מצטט עשרות פעמים מספר הזוהר הקדוש. וראה בסימן לא שפסק לגבי ההחת תפילין על פי הזוהר וכן בעוד סימנים
אלון14.03.23
אין לך תשובה אז אתה משמיץ. אני נוקט בלשון נקייה, כי אני לא חושש מהאמת ההיסטורית, אבל אתה חושש מהאמת ולכן אתה משמיץ.
משה12.03.23
אתה מנסה להתחמק מהשאלה. אבל אתה לא מצליח. כולם רואים שאין לך תשובה ומבינים שהצדק איתי. בגללך רבים פורשים מהדרך שלך כי אין לך תשובות אפילו לעצמך
יענקל10.03.23
אתה חולה נפש שמסתובב במעגל חולני סביב עצמו, ומדומיין שאין תשובות.. (אגב אם מישהו עוזב היהדות, זה בדרך כלל בגלל עמלקים כ"כ מגעילים כמוך, בעלי מידות מושחתות ומטורפים כמוך! ברצינות מי ירצה להיות בחברת יצור עלוב שכמוך? איזה יהודי שפוי ירצה בכלל להשתדך עם כופר כמוך?!).
אתה מסכן קטן ועלוב!12.03.23
כמה תיסכול בתגובה אחת חחח
יענקל13.03.23
בוודאי שיש, יש תימנים שהסאטמערים הצילו מהציונים (בגשמיות ורוחניות), והם שומרי מצוות, וחלקם יודעים אידיש, (ויש למשל את הרב חננאל שאררה שליט"א ועוד).
AS09.03.23
סאטמר זו חסידות. וכבר פסק הגר"א שחסידות זו מינות! אז יוצא שסאטמר לא הצילו אלא דרדרו. אבל ב"ה כמעט כל יהודי תימן מושרשים בארץ, ורוב סאטמר בחו"ל כי הארץ הקדושה מקיאה מינים מתוכה
משה10.03.23
דבר אחד ברור, אילו לא הצילו סאטמער תימנים מחילון, אלא רק מהצילו אנשים מלשהות עם בהמה טמיאה כמוך, הרי דיינו!
ב"ה רוב תימן מחרים הכת הקטנה שלכם10.03.23
אבל ה' עם הצדיקים הגאונים והרמבם והגר"י קאפח ממשיך דרכם זכותו תגן עלינו
משה13.03.23
תנועת ההשכלה זה דבר מורכב, גם ההיסטוריונים לא יודעים להגדיר את זה, אבל לומר שלא נשארו צאצאים יהודים זה הגזמה
רבקה15.02.24
5
בגניזה ההיסטורית. פאסה.
איפה בריסק וסאטמר היום? 09.03.23
4
יש את מכתבו הידוע של החפץ חיים שהשיב, שלא להתחבר לחפשים על אף שיהיה יותר גרוע ויראה שאנו מנוצחים, וכן יש את מכתבו הידוע של רבי אלחנן ואסרמן (לרבי דוד פטש) שמעיד בשם הח"ח, שלא לקבל תמיכה כספית מהחילונים, אפי' אם בגלל זה יסגר שליש מהישיבות.
AS09.03.23
ממתי הולכים לפי מכתבים. הולכים לפי שולחן ערוך!
יענקל10.03.23

הצגת כל התגובות

3
פסיה שרשבסקי שעלתה כמעפילה, העלתה לפני החזו"א על נס 'האהבת ישראל' שגילו הציונים, רבנו לא ענה לה. לאחר שיצאה אמר החזו"א לר' משה חיים אקון: לא עניתי לה, אבל לך אגיד, הציונים חפרו את הבור ולא כיסוהו, ואחרי שאנשים נפלו בו, הם באו להתחפש ל"מצילים". (מובא בשם הרב אהרן רוטר, ילקוט דעת תורה פסי' כז, עמ' סט)
AS09.03.23
2
החזו"א עבר על הונאת דברים כדי לשכנע רב מהרבנות הראשית להיות כשיטתו? תימה, וכי אדם עושה עצמו רשע? ומספר לה"ר עליו ועל אחרים? צע"ג גם אם הוא רב ראשי הרי הוא לא אפיקרוס ומבזה ת"ח שמותר לספר עליהם לה"ר ובודאי שאותו אחד גם לשיטת החזו"א היה ת"ח אולי טועה אבל לא עם הארץ
יהודי09.03.23
1. להיפך החזו"א כיבד יותר את אותו רב, והסביר למה 2. מדובר כדי לבטל שירות לאומי שזה הצלה לדורות, ולא שייך כלל התגובה שלך! לגבי הגרי"ז הוא הרי השיב למה זה לא לשה"ר (וכנראה שהיה מדובר ברב שטעה בעיקרי האמונה בביאת המשיח וכו', ואדרבא ככל שהרב הטועה יותר גדול, יותר מוכרח לעורר על זה שלא לטעות אחריו).
איש10.03.23
1
לדעתי מרן החפץ חיים זצל בצדק לא שמע לשון הרע עם זאת ידע גם ידע מי האיש וגם לא נתן חלילה שוחד של כבוד או חנופה חלילה. אלא שפשוט החפץ חיים לא היה קנאי ולא היה קיצוני, ולא הסכים עם כל השקפה אך בבין אדם לחבירו אחד על אחד לא קילל וגידף אלא כיבד במאור פנים כל יהודי
נתןשמידע10.03.23
רואים שהנך בור וע"ה, ולא בקי בכתבי ומכתבי הח"ח, הרי אפי' על מחלו' סביב מינוי רב עיר וילנא יצא הח"ח במכתב חריף נגד הרב הציוני של המזרחים, וכשתמהו עליו מה עם לשה"ר אז הוא כתב עוד מכתב שאין זה לשה"ר, ועי' ביאור הלכה סי א' : אם הוא עומד במקום שיש המתקוממים על התורה, מצוה לשנאותם ולהתקוטט איתם בכל דרך.
געצל בן שמרל10.03.23
אתה לא משיב עניינית כי אין לך תשובה. עולמך צר כעולמה של נמלה. לך תילמד ליבה תתפתח קצת
משה10.03.23
שוב אתה עם גסות הרוח, האם אתה מקבל כסף או שאתה עושה זאת בשביל לקבל קצת צומי בתור טרול משועמם, לך לך לאתרים שנועדו לאנשים כמוך ועזוב את החרדים בשקט
נח אידלשטיין10.03.23
לדעתי הוא לא מקבל כלל שקל על הטרול שלו, אלא הוא באמת דפוק, חולה נפש שמסתובב במעגל דמיוני סביב כפירתו ואומללתו, וקנאתו בחרדים!
גד12.03.23
גד??? חחחחחחח הפעם בחרת שם מעניין חחחח
משה13.03.23
משה צודק ואתה הטרול האמיתי. אין לך תשובה אז אתה כותב שטויות מר "נח אידלשטיין"
נחום גרינשטיין12.03.23
אין לך מענה אז אתה פונה להשמצות. תתמודד עם המציאות ההיסטורית הידועה לכל, ואל תחיה באשליה, דמיון ושקר.
משה12.03.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24