המכתב, הדיונים וההסכמות

הסערה הליטאית: כך 'יתד נאמן' מדווח על הדרמה הפנימית

לאחר ההודעה המשותפת מבתיהם של מרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין, ב'יתד נאמן' מדווחים רק על מינוי הנציגים המיוחדים לפתיחת המוסדות • כל הפרטים מאחורי הקלעים של הדרמה (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
מרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין (צילום: נפתלי לרר | עזרא טרבלסי)

לאחר הסערה הליטאית שפרצה אמש (שלישי) בעקבות הדיווח על כך שמכתבו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, ובו הוראה להחזיר את מוסדות החינוך ללימודים - לא פורסם ב'יתד נאמן', בהוראת ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, הבוקר ב'יתד נאמן' מתפרסמת ידיעה עקיפה בנושא.

בעוד מטעם הבתים של מרן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין יצאה אמש הודעה המפרטת את מה שהתרחש מאחורי הקלעים, ההסכמה המשותפת שלא לפרסם את מכתב הגר"ח והקמת הצוות שידון בנושא - תוך איום מפורש למנוע סחבת, ב'יתד נאמן' מדווחים רק על הקמת הוועדה.

בכותרת הידיעה נכתב כי "בהוראת ובהדרכתם של רשכבה"ג מרן שר התורה התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ורבינו מרןר ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א: מונו הנציגים המיוחדים לתיאום אפשרויות פתיחת מוסודת החינוך והיכלי התורה בדרך הבטוחה באופן הקרוב".

"לאור דעת תורתם, בהוראתם ובהדרכתם של רשכבה"ג מרן שר התורה התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ורבינו מרןר ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, למצוא פתרונות לפתוח את הזמן בהקדם האפשרי בדרך הבטוחה בחינת חובת שמירת הבריאות, בכלל מוסדות החינוך ובהיכלי הישיבות והכוללים, נתמנו לפעילות זו ע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, נציגים מיוחדים, הרה"ג רבי חיים אהרון קאופמן שליט"א יו"ר ועד הישיבות, והרב שמואל ליטוב, מנכ"ל עיריית ב"ב, אשר ידם רב להם בחיזוק עולם הישיבות ובעמידה על זכויות ציבור בני התורה מול גורמי הממשל".

'יתד' מוסיף ומדווח כי "כידוע, מאז פרוץ משבר הבריאות החמור, הביעו גדולי הדור שליט"א פעמים רבות בדברים שאמרו ופורסמו בשמם, את דעתם דעת התורה כי לצד חובת התורה 'ונשמרתם' אשר היא גדולה מחובת השלטונות, חובתנו לעשות מאמץ אמיתי ומעשי כדי למנוע ביטול תורה דרבים בעיכוב פתיחת מוסודת הלימוד".

העיתון מדווח כי "הנציגים המיוחדים" קיבלו את ברכת הרבנים ואמש כבר נפגשו עם גורמים בכירים בממשלה, "אך לצערם לא זיהו הבנה מספיקה בצורך החיוני של פתיחה מהירה של כלל מוסדות החינוך לפי כללי הבריאות". עוד נכתב כי "גדולי הדור שליט"א הביעו אתמול מורת רוח מחוסר ההתקדמות המספיקה וביקשו מהנציגים המיוחדים ומחברי הכנסת לעדכן אותם בהקדם האם קיימת התקדמות מעשית שיש בה ממש".

ל"כיכר השבת" נודע כי מאחורי הקלעים של הידיעה קדמו שיג ושיח רבים בין הבתים, כאשר כל צד נאלץ להסכים לדרישות הצד השני עד אשר הגיעו להסכמה משותפת על נוסח הידיעה.

כך למשל בין היתר, עוד בשלב ההודעה המשותפת שיצאה אמש משני הבתים, הושמט שמו של אחד הרבנים, שהיה מבכירי רבני 'דגל התורה' בירושלים. יצוין כי לפי אחד הצדדים, הרב היה זה שביקש ששמו לא יוזכר והצעד לא נובע מווטו שהוטל על ידי אחד הבתים.

כמו כן, בידיעה ב'יתד נאמן' הושמט נוסח האיום, כפי שהופץ בהודעה לתקשורת, בה נאמר כי "על דעת גדולי הדור שליט"א הוחלט, כי אם לא יענו ותמשך גרירת הרגלים ולא תהיה התקדמות מעשית, גדולי הדור ישקלו צעדים חריפים מאוד". למעשה, בכל אחד מהמקרים צד אחר ויתר על עמדתו למען השלום.

עוד נודע ל'כיכר השבת' כי בשל הסערה שפרצה אמש הגיעו שני הצדדים להבנות כי עליהם לעבוד בשיתוף פעולה ולהוריד את גובה הלהבות, וכחלק מכך יצאה ההודעה המשותפת כמו הידיעה המוסכמת הבוקר ב'יתד נאמן', שהגיעה לאחר דין ודברים ארוך בין הצדדים, שכן בתחילה דובר על הכנסת ההודעה המשותפת שיצאה אך בסופו של דבר סוכם לשנות כיוון ולדווח על מינוי הנציגים.

כפי שדווח אמש ב'כיכר השבת', הסערה פרצה לאחר שמכתב שכתב הגר"ח בו הוא מורה כי צורך המצב הוא לפתוח את המוסדות בכפוף לכללי הזהירות שכן 'תורה מגנא ומצלא'. המכתב נשלח אל הגר"ג אדלשטיין כדי שיצרף חתימתו, אך הגר"ג ביקש לעלות ולשוחח עם הגר"ח "וללבן נקודות צדדיות שהושפעו מהמכתב", כלשון ההודעה המשותפת.

בעוד יאיר שרקי דיווח ב'חדשות 12' כי הגר"ג היה זה שהורה שלא לפרסם את מכתב הגר"ח, בהודעה המשותפת של הבתים נאמר כי בשל רצונו של הגר"ג לעלות ולשוחח עם הגר"ח, "נעתר מרן הגר"ח וביקש שלא לפרסם לעת עתה את המכתב".

בהמשך ההודעה דווח על הקמת צוות הפעולה שיפעל בתיאום עם ח"כי 'דגל התורה' כדי לרכז את הדרכים לפתיחת כלל המוסדות בהקדם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר