המחלוקת בוילנה

הרבנים דורשים: "להסכים לדיון בבית הדין"

הגאון הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה, שיגר מכתב למנכ"ל הוועד להצלת בתי עלמין באירופה עם דרישה כי יסכים להתייצב לדיון על הבנייה בבית העלמין בוילנה (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
הריסות בית קברות יהודי בוילנה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

נשיא ועידת רבני אירופה, הגאון הרב פנחס גולדשמידט, שיגר מכתב תגובה אל הרב אברהם חיים גינסבערג, מנכ"ל הוועד להצלת בתי עלמין באירופה, עם דרישה כי יסכימו לדין תורה.

בתגובה לטענות הרב גינסבערג, כי "מאוד מוזר איך שהביד"צ של הרב ניסים קרליץ לא שלחו לנו שום מכתב וכל הצו המניעה כלשונם נשלחה לדפי העיתון, זה לא מקובל בכלל ובכלל לא מחייב אותנו להגיב על זה", הגיב הרב גולדשמידט: "המנכ"ל הרבני הגר"מ לבל התקשר מיד לבית הדין ע"ש הרב קרליץ ודרש מהם לשלוח לכם מיד את צו המניעה, ואני מקווה שקיבלתם אותו".

הרב הוסיף בתגובה לטענה כי הם לא היוזמים והבונים בשטח, כי "ההסכם שחתמתם עם ממשלת ליטא נותן להם גושפנקא ורשות מהצד היהודי להמשיך בשיפוצים, וטענת התובעים שלולי הסכם זה, לא היו מעיזים לעשות תוכניות להמשך השיפוצים".

"מכיוון שהמחלוקת היא במציאות, אם למעשה על ידי השיפוצים הורסים קברים שעדיין נשארו שם, בוודאי שאי אפשר לבית דין להחליט בנושא ללא בדיקה על ידי משלחת שיעבירו גלאי קברים במקום. אנחנו מוכנים לשלוח נציגים מטעם ועידת רבני אירופה שישקיפו על תהליך הבדיקה בשטח".

בוועד טענו כי "הענין נידונה לפני כמה שנים אצל ביד"צ של העדה החרדית שכבר שמעו את שני הצדדים והכריעו בענין, ולכאורה אין זה אלא מן היושר והצדק שהם יחזרו שוב לאותו בית דין להגיד להם שיש לנו עוד ראיות עוד הוכחות לא לרוץ מבי"ד אחד למשנהו?".

על כך השיבו בועידת רבני אירופה: "לא שלחתם עד היום את החלטת ביד"צ העדה החרדית בנושא הנ"ל. אבל אפילו אם נניח שכן היה, התובעים היום הם ארגון חדש בשם הועד להצלת בית הקברות העתיק בוילנא בראשות הרב פריד והרב פינס, שלא היו מעורבים בדו"ד אצל הבד"צ, וכן אין אנו יודעים אם התווספו טענות חדשות מאז, ולכן חשוב שכל הנושא יתברר בפני בית דין חשוב שבראשות הרב סילמן והרב רוזנברג שיש לנו אימון מלא באי תלותם השיפוטית וביכולתם לברר את הסוגיה הזאת עד הסוף".

עוד כותב הרב גולדשמידט, "היינו בקשר עם שר החוץ של ארה"ב מר פומפאו, שלפני ביקורו בליטא ביקש מאיתנו לדעת מה לדרוש מממשלת ליטא בנושא בית הקברות בוילנא, וביקשנו ממנו לדרוש מממשלת ליטא שלא לעשות שום שינויים במצב הקיים עד לאחר שתבורר המחלוקת בין הארגונים ותהיה עמדה יהודית אחידה בעניין השיפוצים שם".

ולכן, הוא דורש לסיום, "חייבים אתם להיענות מייד להזמנה לבית הדין הנ"ל בכדי להסיר מכשול, והאמת והשלום אהבו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר