למי שייך אוסף ספרי הקודש העתיק שנמצא בעיראק?

אוסף אדיר של אלפי ספרי הלכה ומסמכי ארכיון שנמצא בעיראק לפני מספר שנים ונלקח על ידי ארצות הברית, נמצא בסכנה. ד"ר הרולד רוד: "האוסף כלל לא שייך לממשלת עיראק" (מעניין)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אוסף נדיר בן 2,700 ספרי הלכות ופירושים, מחזורי תפילה וספרי תורה, אלפי מסמכי ארכיון וספרים ללימוד עברית אשר שימשו את רבני יהדות בבל וישיבותיה במשך 500 שנה נתון בסכנה, כך מתריע הבוקר ד"ר הרולד רוד בראיון לגלי צה"ל.

רוד, יהודי אמריקני שומר תורה ומצוות ומי שהיה יועץ בכיר לענייני המזרח התיכון של הפנטגון, מספר כי האוסף המיוחד הזה נמצא בעיראק והוחרם בהוראת סאדם חוסיין, לאחר שאחד מבני הקהילה חשף בפני השלטונות את מקום המסתור שלו. מאז, הונח האוסף במטה המודיעין העיראקי בבגדד ובעקבות הפגזה אמריקנית על המטה, התגלה מחדש.

ד"ר רוד, חוקר איסלאם ששירת באותו הזמן בעיראק, הוזעק למקום לבחון את האוצר אשר ספג בחלקו מים וניזוק מרטיבות. בהסכמת נציגי הממשל העיראקי והתערבות נשיא ארה"ב דאז, דיק צ'ייני, נשלח האוסף לשיקום בארכיונים הלאומיים של ארצות הברית.

"זה מאוד ריגש אותי", תאר רוד בריאיון, "הייתי היחיד שם שיכול לקרוא את החומר. אני דובר עברית, יהודי שומר מצוות. תהיתי ביני לבין עצמי, למה דווקא אני הזדמנתי לשם באותם ימים, וזה מאוד ריגש אותי. בכל הסיפור הזה היו כל כך הרבה צירופי מקרים, שבלעדיהם האוסף הזה לא היה קיים היום".

ד"ר רוד בביקורו בישראל, בעבר (צילום: מתוך דף הפייסבוק של המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון)

לפי הסכם שנחתם בין ממשלות ארה"ב ועיראק, על האוסף לחזור לבגדד בקיץ 2014. אך מאחר ועבודת השיקום ארוכה, מנסים האמריקנים לדחות את מועד החזרת האוסף.

ד"ר רוד זועם על עצם ההסכם ודורש כי ממשלת ארצות הברית לא תעביר את אלפי הפריטים הנדירים בחזרה לבגדד: "האוסף הזה אינו שייך לממשלת עיראק. זה חומר פרטי של יהודי בבל, והם בעליו", הוא אומר. "הממשלה העיראקית גנבה את החומר. כל אחד יכול לטעון מה שהוא רוצה, אבל האם ממשלה יכולה לגנוב מסמכים מאזרחים פרטיים? זה לא מתקבל על הדעת".

ביום שישי האחרון, נפתחה בוושינגטון תערוכה בה מוצג חלק מהאוסף הגדול. בין הפריטים ניתן למצוא עותק מספר "הזוהר", שנדפס בליוורנו ב-1805, פירוש אבן עזרא לספרי "כתובים" מהתנ"ך מ-1568, עותק מהתלמוד הבבלי שנדפס בוינה בשנת 1793 ואף מכתב ששיגר ראש הקהילה היהודית לנציב הבריטי בעיראק ב-1917, שבו הוא מבקש לספק מצות לאסירים יהודים בכלא בבגדאד לקראת חג פסח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר