פרסום ראשון

רבני מרוקו: 'אין להשתמש ב'זום' בליל הסדר'

עשרות מרבני מרוקו יוצאים כעת בפסק הלכה משותף, באופן נדיר, בו הם שוללים על הסף שימוש בתוכנת זום כדי לשתף קשישים בסעודת ליל הסדר בה לא יוכלו להיות - בגלל הקורונה (יהדות)

הבבא ברוך (צילום: שמוליק סופר, כיכר השבת)

פרסום ראשון: בכירי רבני מרוקו מהארץ ומהעולם התאחדו באופן נדיר לפסק הלכה משותף, נגד ה"היתר" כביכול של כמה רבנים להשתמש בתוכנת ׳זום׳ במהלך ליל הסדר, בשל האיסור להתארח אצל בני משפחה קשישים מחשש שיידבקו בנגיף הקורונה.

בין עשרות הרבנים החתומים על המכתב, בראשות האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא, ה'בבא ברוך', ניתן למנות את הגאון רבי יוסף ישראל רבה של קזבלנקה, הגאון רבי שמעון אליטוב חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליהו מלכא רבה של כרמיאל, הגאון רבי יצחק פרץ רבה של רעננה, וחברי בית הדין הגדול הרב יצחק אלמליח והרב מיכאל עמוס.

וכך הם כותבים, תחת הכותרת 'הבהרה הלכתית בדבר השימוש בזום בליל הסדר': "הנה, זה כמה ימים שהונח לפנינו פסק הלכה, בו התירו להשתמש השנה בזום בליל הסדר".

"האמת, כי מראש לא חשבנו להביע דעתנו בענין זה, וגם עתה אין בכוונתנו כלל ועיקר להתעסק בנימוקי הפסק הנ"ל וטענות המתירים, כי פשוט לכל בר בי רב שכל העניינים הללו תלויים בידיעת המציאות ועוד פרטים רבים וחלילה מלהכריע כלאחר יד בעניינים שהרבה איסורי תורה ואיסורי דרבנן תלויים בהם. ולא באנו כי אם לגדור גדר ולאסור באופן ברור את הפרצה הנ"ל, אם לא במקרים שיש בהם פיקוח נפש".

"הנה, לצערנו בשעה זו שעת צרה היא ליעקב, ברור לכל כי החובה לציית להוראות משרד הבריאות הוא בכלל פיקוח נפש. מכלל זה נגזר החיוב לעריכת הסדר באופן נפרד, וחובה על כל משפחה לערוך את הסדר בחוג המצומצם לפי הוראות משרד הבריאות".

בשלב זה מתייחסים הרבנים למצוקת הקשישים שיוותרו לבדם: "ובענין הזקנים והערירים המצויים לבדם בביתם, ללא ספק אם יקבלו היתר מרופא מצד סכנת פיקוח נפש או ספק סכנה, יהיה מותר להם להשתמש בזום. אולם כל זמן שאין היתר מפורש מרופא לפי כל ענין לגופו להתיר, הרי זה בכלל איסור ואין להתיר בדבר".

"ומחובתנו להדגיש, כי היתר חילול שבת ויום טוב במקרה של פיקוח נפש מותר מן התורה ואינו נתון כלל ועיקר לפי מנהג או לפי איזה חכמים מבני עדה מסויימת. וכיוצא בזה כל שאין בדבר סכנת נפשות או ספק סכנת נפשות, הדבר אסור אליבא דכולי עלמא ואינו קשור לעדה או למנהג".

וכאמור, פסק ההלכה נחרץ: "אשר על כן, דווקא בעת הזאת שמידת הדין מתוחה, חובתנו להחמיר בקיום המצוות ודקדוקיהן ולא לחפש פרצות. וכל מי שאינו בכלל היתר של רופא מצד פיקוח נפש, אסור בשימוש בחג על ידי זום. וכל זה מפורש בפסק ההלכה שפורסם ע"י רבותינו הרבנים הראשיים לישראל ביום ו ניסן תש"פ. ומפורש בפסק ארוך גם מהראב"ד מקודש בעיה"ק ירושלים הגאון רבי אליהו אברג'ל. ויהי רצון שעל ידי קיום ההלכה באמת, יזכו כל חולי עמו ישראל לרפואה שלימה, ונזכה כולנו לגאולה קרובה בב"א, אמן".

פסק ההלכה הנחרץ

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

7
רק חשוב להגיד מלב אל לב הכותבים. זו מחלוקת לשם שמיים. הרב אליהו אברז'ל ראש אבות בתי הדין בירושלים עומד מאחורי הפסק וחותם עליו בכתב ידו. משיחות שערכתי, כעת תומכים בפסק:הרב משה אלחרר, רב העיר שלומי, הרב שלמה בן חמו,רב העיר קרית גת, הרב יהודה שלוש, רב שכונה בנתניה, הרב רפאל דלויה מהר ברכה, הרב דוד לנקר
שכוייח
6
מותר זה מאחד וזה פיקוח נפש אפשר להשאיר דולק ולא לגעת בחג. חג שמח
שני קרן
חג שמח!
משה
5
פשוט וברור שאסור!!! כל ילד יודע זאת!!!
מרוקני
4
אין פה בכלל מחלוקת. הרי הרב אברז'ל חתום על הפסק המקורי שעורר סערה והנה כאן במכתב מסכימים עם דבריו שכתב. וגם מי שמסתכל על הפסק שהתיר את השימוש בזום מודגש שם שמדובר רק לשעת חירום ורק למי שזקוק לזה - לשון אחר - פיקוח נפש.
אתם עושים צחוק?
חוכא ואיטלולא. אם מדובר בפיקוח נפש אמיתי - לא צריך שום היתר מיוחד ואין שום הבדל בין זום, פייסטיים, סקייפ, ווטסאפ, פלאפון, טלפון, אסמס, וויפ, פוטס, פקס, ביפר, ווקי טוקי, טלפון חוגה, רדיו, טלגרמה או יונת דואר הרבנים באו להדגיש שהפסק המתירני הוא שגוי ופסול ולא התייחס למקרה של פיקוח נפש, אחרת מה באו לה
משולם
הבנת הנקרא זה דבר בסיסי. אתה חסר אותו וחבל.
אתה עושה צחוק!
הרבנים במרוקו תמיד הקפידו על שמירת מועדים
גילה לזל
תגיד מותר מה אתה מפחד
שני קרן
3
פשיטא ופשיטא שאסור. ומאי סלקא דעתך בכלל שמותר???
פשוט וברור אסור
ממש לא פשוט שאסור
ירון
2
מי שמכם? הפכתם עצמכם למכריעים בין ההרים הגבוהים.
ה"היתר כביכול"
1
מרוקו היא מיקרו קוסמוס של עם ישראל . יש בה ברוך השם הרבה רבנים והשקפות כמו בעם ישראל . הרבנים בעד הזום הולכים בשיטה המרוקאית המרכזית שלא מושפעת ולא קיבלה את "החומרות" האשכנזיות ולא רואה בחזון איש מחייב הלכתי . חלילה לראות בזה רפורמה . זו דרך פסיקה מקובלת ולגיטימית שלא באה לעקור תורה מעם ישראל . כ
מקנס עיר התורה

אולי גם יעניין אותך:

עוד באקטואלי: