הסוף לשיחות מקבר רחל: הכירו את האפליקציה שתחסום את הספאמרים

חכמת ההמונים תתחיל לחסום את שיחות והודעות הספאם שלכם: הכירו את אפליקציית WeNoSpam שתדאג לחסום שיחות מציקות על בסיס מידע שמתקבל מאלפי המשתמשים. אז איך היא חוסמת את המספרים ומוודאת שמשתמשים זדוניים לא יחסמו קווים "טובים"?

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

סביר מאוד להניח כי רבים מקוראי השורות נתקלו בתופעה המציקה של הטרדות הספאם בטלפון. הם יכולות להגיע מחברה שמנסה לשווק לכם קרקעות ב-SMS, מחברה שמנסה למכור מוצרים מפוקפקים, מסוקרים שמציפים את הטלפון בימים של טרום בחירות, קווי הנייעס שמצנתקים לא פעם לעשרות אלפי טלפונים על מנת לקושש מאזינים ועמותות.

על מנת להתגבר על התופעה המטרידה, החליטו האחים יואב ורונן ברלינר לפתח את אפליקציית WeNoSpam שתעשה שימוש בחכמת ההמונים על מנת לסנן את שיחות הספאם. ווינוספאם משתפת מידע בין משתמשים על מנת לזהות ולחסום מספרי ספאם טלפוני (הן בשיחות והן בהודעות טקסט) כמו הצעות לביטוח, בקשות תרומה או מסרים מפוליטיקאים ותרמיות למיניהן.

האפליקציה שבינתיים מוצעת רק בשפה האנגלית ורק למכשירי אנדרואיד, מתעדכנת באופן אוטומטי על קווי טלפון המשמשים לספאם, כאשר הקווים מחולקים לקטגוריות שונות כמו דת, סקרים, הונאות, טלמרקטינג ועוד. ניתן לבצע חסימה על חלק מן הקטגוריות בלבד, כך שתוכלו למשל לחסום את שיחות הטלמרקטינג אך עדיין לקבל סקרים לטלפון הנייד.

רשימת הקווים מתעדכנת כאמור און ליין על ידי המשתמשים העושים שימוש באפליקציה, כאשר משתמש יכול לבחור מאיזה מספר דיווחים יחסם מספר טלפון. כברירת מחדל מוגדר כי רק לאחר שחמישה משתמשים דיווחו על קו טלפון כמפיץ ספאם הוא אכן יוגדר בספאם.

בשיחה עם מדור "דיגיטל" של "כיכר השבת", מספר יואב ברלינר כי עד היום חסימת מספרי ספאם התבצעה, אם בכלל, בכל מכשיר סלולרי בנפרד ורק לאחר שהתקבלה שיחה מטרידה. "כמובן שבצורה זו אנחנו תמיד צעד אחד אחרי המטרידנים".

"ווינוספאם מאפשרת לנו להקדים אותם - דיווח על מספר ספאם בווינוספאם משותף מיד בין כל המשתמשים, כך שמספר שנחסם אצלך ייחסם גם אצל משתמשים אחרים וחשוב יותר - גם להפך, כלומר מספר שחסמו כמה משתמשים אחרים ייחסם גם במכשיר שלך ללא כל התערבות מצידך. חשוב מאוד להזכיר גם שווינוספאם היא חינמית, ללא פרסומות ולא שומרת כל מידע אישי על המשתמשים".

יואב מספר כי ווינוספאם באה לעולם מתוך הצורך לחסום הטרדות ופרסומות. וככזו, חשוב למפתחים מאוד לשמור במאה אחוז על פרטיות המשתמשים. "אנחנו לא שומרים שום מידע אישי על המשתמש – לא טלפון, לא מייל, כלום. האפליקציה אכן מבקשת שתי הרשאות במכשיר – גישה לספר הטלפונים ולרשימת ההודעות הנכנסות, אך זה רק כדי שכשהמשתמשים בוחרים מספר לחסום הם יוכלו לראות מה הם חוסמים (אחרת רואים רשימת מספרים שקשה להבחין ביניהם) אך כאמור, מעבר להצגת השמות למשתמש אנו לא עושים כל שימוש בנתונים".

מנין אתם מקבלים את הדיווחים?

"הדיווחים מגיעים מהמשתמשים – אם קיבלת הודעה או שיחה מטרידה, אתה מוזמן לדווח על המספר וגם להוסיף הערה קצרה. באותו רגע המספר ייחסם אצלך במכשיר ואם יתקבלו דיווחים נוספים המספר יתחיל להיחסם אצל שאר המשתמשים. כך אנחנו מגיעים למצב ששיחות מטרידות נחסמות אצל רוב המשתמשים כבר בשיחה הראשונה, כיוון שדווחו על ידי משתמשים אחרים".

"ניתן לקבוע מה ייחסם לפי קטגוריות שונות – ניתן למשל להגדיר את האפליקציה לחסום שיחות מכירה וסקרים, אבל לאפשר שיחות ממוסדות דת ועמותות, או פוליטיקה וכו'".

האפליקציה לא דורשת השתתפות אקטיבית – מרגע ההתקנה היא כבר חוסמת כ-2,000 מספרים שכבר דווחו על ידי משתמשי המערכת. "אבל אנחנו כן מעודדים את המשתמשים לדווח בעצמם על כמה שיותר מספרים מטרידים, כדי לסייע גם לשאר המשתמשים. הדיווח הוא קל מאוד ומאפשר להוסיף הערה משלך על המספר הנחסם. עד כה גילינו שאנשים שמחים מאוד להשתתף ולדווח בעצמם ולקחת חלק במאבק הזה".

איך מונעים משיחות לגיטימיות להיחשב כספאם?

"נדרשת כמות מסוימת של דיווחים כדי לבצע חסימה, כך שדיווח זדוני שלך בלבד לא ישפיע אם לא תשיג עוד כמה חברים שיסייעו. בנוסף, קיימת "רשימה לבנה" - אם מספר שהתקשר אליך נחסם שלא בצדק, אתה יכול להוסיף אותו לרשימה הלבנה וזה גם משחרר אותו מחסימה אצלך במכשיר וגם מוריד דיווח מהרשימה הכללית, כך שאם מספר נחסם בזדון, מיד יתקבלו דיווחי רשימה לבנה וישחררו אותו מחסימה".

"במקרה הגרוע ביותר, ניתן לדווח לנו על שימושים זדוניים ואנו נסיר את הדיווחים ונשעה את המדווחים - זה מוגדר בפירוש בתנאי השימוש. בזכות כל המנגנונים האלו, עד היום טרם נתקלנו בתלונות לגבי שימוש לרעה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר